Tolkiens udødelige fortællinger forbliver evigt aktuelle, trods udvalget af fantasyverdener aldrig har været større. Interessen for Midgård og de mange eventyr der udspiller sig deri er stadig stor og der er aldrig  mangel på genfortællinger, nyfortolkninger og direkte udbygninger. Således sidder vi nu med Middle-Earth: Shadow of Mordor, en ny fortælling i et velkendt univers.

Middle-earth™: Shadow of Mordor™_20141007212808Vores historie tager sit udgangspunkt i den mørke herre Saurons genkomst – den Sorte Port stormes og Mordor genindtages af ondskabsfulde orker. Rangeren Talion og hans familie er blandt de der mister livet ved invasionen – men døden undviger Talion, der istedet besættes af en ukendt elverånd, hvis motiver er hengemt i det uvisse. Opklaringen af disse, samt ødelæggelsen af Saurens tropper udgør tilsammen spillets handlingsforløb.

Middle-earth™: Shadow of Mordor™_20141007205438

Lad det med det samme være sagt at en vis skepsis altid gennemsyrer undertegnedes første møde med afarter af Tolkiens skaberværk; der findes de mere og de mindre tekstnære varianter, samt en god bid af dem der blot komplicerer fortællingen unødigt med nye karakterer og hændelsesforløb. I hvilken af disse kategorier man vil placere Shadow of Mordors handling må ultimativt være den enkeltes sag at vurdere, men for mit vedkommende fandt jeg den cirka ti timer lange kampagne som værende, hvis ikke direkte velskrevet, så i hvert fald tilstrækkeligt motiverende og underholdende.

Middle-earth™: Shadow of Mordor™_20141009194419

Der trækkes på velkendte tematikker som krig, kærlighed, hævn og en skæbnesvanger kamp mod det absolut onde. Med den efterhånden allestedsværende Troy Baker i hovedrollen, formidles historien igennem et stærkt stemmeskuespil, der dog til tider skranter mod det selvhøjtidelige i et påtaget forsøg på at gengive Tolkiens digteriske skrivestil.

Middle-earth™: Shadow of Mordor™_20141008174853

Tolkien ikke medregnet, så er det er ikke svært at se hvor Shadow of Mordor får sin inspiration fra: allerede fra første kampsekvens skinder det fantastiske kampsystem fra Arkham-spillene igennem og sikke et kærkomment gensyn! Talion glider elegant fra fjende til fjende, parrerer slag, skyder med elverpile i slow-motion og afhugger orkhoveder i hundredevis. Det er genkendeligt, fantastisk underholdende og harmonerer perfekt med den blodige koreografi vi kender fra filmene.

Middle-earth™: Shadow of Mordor™_20141011150039

Imidlertid er kampsystemet kun halvdelen af spiloplevelsen. Akkurat som i Batman (og til dels Assassin’s Creed, som spillet også kan siges at ligne) lægges der stor vægt på snigeri og list i diverse missioner. Der er ikke meget at sige her, andet end at det fungerer akkurat som det skal. Hvad den kunstige intelligens måtte mangle i årvågenhed, det kompenserer den for i aggression, hvor når først spilleren er opdaget og alarmen er gået, så er der praktisk talt ingen ende på de vrede orksoldater. Det kan altså godt betale sig bære sig forsigtigt ad, fremfor at styrte hovedkulds ind i en bevogtet fæstning.

Middle-earth™: Shadow of Mordor™_20141009233118

Et andet genkendeligt element er naturligvis evnen til at optjene erfaringspoint og derigennem tilegne sig nye egenskaber i kamp. Du har dine såkaldte combat og stealth finishers, foruden dine elverpile der udgør en kategori for sig og samtidig kan implementeres i både kamp og ved snigen. Det er ikke banebrydende, men kendere af Arkham spillene vil uden tvivl sætte pris på de nye, rige måder at tæske fjenden på.

Middle-earth™: Shadow of Mordor™_20141007185335

Jeg bliver også nødt til at knytte en bemærkning til udviklernes brug af DualShock 4; højtaleren afgiver af og til supplerende lyde til resten af spillet. Eksempelvis når man i kamp har nået en vis combo og dermed kan udføre en henrettelse eller et andet specialangreb. Det virker til at starte med en smule fjollet, men det er ganske kreativt og faktisk ikke helt dumt.

Middle-earth™: Shadow of Mordor™_20141007203532

Det er med andre ord svært at fremhæve noget der ikke fungerer i Shadow of Mordors kamp- og snigesystemet. Og godt det samme, for de to ting udgør faktisk hele spillet. Spillets missioner følger alle en struktur bestående af de to aspekter, nogen gange på tid, andre gange med straf for at blive opdaget, og så videre. Senere introduceres muligheden for at kontrollere fjenderne, hvilket i nogen grad puster liv i sagerne, men ellers følger spillet den samme formular fra start til slut.

Middle-earth™: Shadow of Mordor™_20141007220712

Den følelse af monotoni adresseres imidlertid af spillets meget kreative og unikke Nemesis system. Orkerne er et brutalt folkefærd og deres hierarki udgøres af en række blodtørstige kaptajner og krigsherrer der konstant kappes om magten. Du møder disse officerer iblandt deres underordnede som en slags minibosser der gradvist vokser sig stærkere med tiden. Falder en, tager en anden over og det har du som spiller mulighed for at udnytte. Hvis du omvendt selv dør i kamp bliver din banemand forfremmet og du har mulighed for at møde ham senere, med bedre udstyr og en spydig bemærkning.

Middle-earth™: Shadow of Mordor™_20141010000011

At forklare Nemesis systemet er uundgåeligt er fremstille det mere stift end det umiddelbart virker. Da jeg først begyndte min rejse i Mordor døde jeg hurtigt til en stygt udseende ork der, hver eneste gang jeg mødte ham fremover, formåede at sende mig i graven. Til sidst lykkedes det mig endelig at lokke ham i en fælde, da jeg forgiftede hans mænd og udnyttede hans frygt for trolde. Hævnen var sød og det er netop den slags oplevelser der er Shadow of Mordors hjerteblod.

Middle-earth™: Shadow of Mordor™_20141009233113

Ultimativt er det svært ikke at være imponeret over Shadow of Mordor. For et år siden anmeldte jeg Batman: Arkham Origins, et spil der tydeligvis led under manglende kreativt input og en generelt stilstand af idéer. Noget sådan kan ikke siges om Shadow of Mordor; nok er det velkendt på mange måder, men udviklerne har lagt sig i selen for at tilføje nye elementer til oplevelsen, navnlig Nemesis systemet. At orkerne konstant omrokeres og strides internt hjælper til at skabe en følelse af dynamik, af progression i et spil der ellers nemt kunne blive ensformigt.

Middle-earth™: Shadow of Mordor™_20141009215344

Foruden kampagnen er der nok at tage fat på i landet hvor skyggerne bor. Er du stor fan af Ringenes Herre, Arkham spillene eller blot på udkig efter en god sandkasse til de nye konsoller, så finder du her hvad du søger. Sauren mistede fingeren i slaget ved Dagorlad og på samme måde er der ikke nogen at sætte på Shadow of Mordor.