Nintendo er kommet med en ny håndholdt konsol til markedet. Efter nogle uger er forskellen tydelig – sammenlignet med den ældre model så er tanken om at den ældre model en prototype ikke så langt ude.

Indpakningen er relativ simpel, den viser hvad den lille ny indeholder i forhold til de håndholdte fra Nintendo som vi allerede kender – alt dette vil jeg opsummere længere nede i anmeldelsen. Pakken informerer også at der ikke medfølger oplader, så jeg nupper lige en af dem jeg allerede har fra mine to andre 3DS’er. Debatten om dette har været indgående og på kanten til at være kontrovers, og meninger er delt i to. Jeg selv hører til dem der syntes det er fint – der er ingen grund til at have 3 af samme oplader i hjemmet, når alle de håndholdte kan bruge den samme oplader. Førstegangskøbere må så bare bruge den ekstra slat penge på en ny oplader som sælges separat.

New 3DS indpakning

En sort og en blå model af den nye 3DS XL er tilgængelig herhjemme, mens at der også er lavet en rød, som dog ikke ser ud til at være tilgængelig herhjemme efter en søgning. Den mindre model som altså ikke er “XL” er kommet i en hvid og en sort udgave. Udover at den er mindre, har man mulighed for at udskifte pladerne på ydersiden så man kan nemt ændre udseendet. Selv er jeg ovenud glad for den ekstra skærmstørrelse frem for at der måske engang i fremtiden kommer mange designs til NN3DS herhjemme – japan har allerede fået en del. Konsollen som jeg har fået fingre i er den blå udgave. I en farve der nærmer sig kongeblå med masser af glans har den en form for struktur under den klare lak i skrå linier, som kunne minde om små reb. Visse dele, inklusive knapper er i mat sort behageligt plastik.

Struktur i lakken - New 3DSXL

Jeg har aldrig haft en XL 3DS, så det var imponerende at åbne for maskinen og se størrelsen på skærmene indeni. Hængslerne mellem de to halvdele af maskinen har 4 indstillinger: Lukket, 100 grader, 160 grader og 180 grader (pr. øjemåling!). Den øvre skærm er 4.88 tommer, mens den forneden er 4.18 tommer. Til sammenligning er det samme størrelse som de ældre 3DS XL. Den almindelige New 3DS er lidt større end de ældre 3DS’er.

Hvad jeg oplevede som problematisk med hængslerne er at jeg kunne rykke den øvre skærm med cirka en millimeter frem og tilbage. Jeg tog selvfølgelig til internettet og fandt ud af at en del andre har oplevet dette, med nogle få der har meldt de ikke oplever dette. Dem der har problemet søger gerne på nettet efter enten løsning eller om andre oplever det, så det er naturligt at de fleste der deltager i debatten har problemet – så der er reelt set ingen måde at vide på hvor stor en procentdel har dette “problem”. Nogle melder nemlig melder tilbage at det er for at spare på selve hængslet så det ikke bliver slidt så hurtigt eller ligefrem knækker som man kunne opleve med den helt gamle DS. Og det giver mening, og er reelt ikke til gene så snart du stopper med at skubbe til den øvre skærm.

Sammenligner man med de gamle 3DS’er, ser man hurtigt at der er kommet farve på bogstaverne på knapperne, samt en ekstra knap. Nintendo kalder den for C-stikket, og essentielt kommer den til at virke som det højre analoge stik som vi kender det fra de store konsollers controllere. Det er ikke helt en knap for den kan ikke trykkes ned, det er hvad man kunne kalde en dup – den kan sammenlignes med den dup, bærbare computere havde før de fik touchpads. Jeg er ikke en fan, men den virker, og muligheden for at bevæge kameraet vil gøre det nemmere at skulle spille visse spil, blandt andet 3D adventures hvor det at kunne flytte kameraet er påkrævet for at kunne navigere rundt.

Den nye 3DS har ifølge Nintendo forbedret 3D effekt. Det vil sige at billedet ikke er lige så utydeligt og svært at få pænt med 3D effekt kørende. Og vinklen for pæn 3D er meget bredere, så nu er der mulighed for at skulder publikum kan se med og nyde 3D effekten. De har al mulig grund til at være stolte, for de har helt ret –  effekten er ikke mindre end fantastisk. Mine øjne skal lige bruge et par sekunder til at fokusere, men ellers så er effekten ikke anstrengende for mine øjne, som den ellers er på de ældre håndholdte konsoller.

Det nye 3D effekt på New 3DS XL

Den nye model har en stærkere CPU som  gør at spil og eksempelvis internet bliver hentet hurtigere, og forskellen er meget tydelig, helt op til 60% kortere tid på den nye model. Batteriet skal kompensere for den store skærm, den kraftigere CPU, sandsynligvis den forbedrede 3D effekt, og samtidig gerne forlænge batteritiden, så det er selvfølgelig også blevet forbedret. Der er også smidt en større RAM i maskinen så maskinen ikke behøver at lukke hele eller dele af programmer under suspension. I forhold til at det er små højtalere, så har maskinen en forbløffende god lyd igennem dem.

Det er selvfølgelig muligt at overføre spil og profil fra en ældre model til den nye, og de nye imellem, men Nintendo har meddelt at det ikke vil være muligt at overføre fra de nye modeller til de ældre. Dit gæt hvorfor det er tilfældet er lige så godt som mit, men jeg går ud fra det er den tilføjede RAM og den nye CPU. Software systemet er det samme, da det jo kan køre spillene som er udgivet til de ældre modeller.

Detaljer om New 3DS XL

Der vil komme spil, herunder Xenoblade Saga som er annonceret, der ikke vil kunne køre på de ældre modeller, men kun på de nye. Dette kan diskuteres til hudløshed om det er moralsk, for det vil få en del til at føle at de skal opgradere til den nye model. Vi har set masser af hardware opgraderinger til konsollerne via nye versioner af dem, men de har aldrig fået spil som ikke kan afspilles på tidligere versioner af samme konsol.

Spørgsmålet er om det er pengene værd at opgradere sin håndholdte konsol fra Nintendo, eller om man skal vente til hvad der nu end kommer efter Nintendo 3DS-æraen. Spørger du mig, så er det værd at opgradere, men det kommer an på din økonomi og dedikation om hvornår du skal anskaffe den lille ny. For mig er det især den forbedrede 3D og den tilføjede nub der får mig til at anbefale at opgradere.