GamersLounge har været en tur forbi Sony PlayStation teamet hos Nordisk Film for at prøve kræfter med Bloodborne der udkommer 25. marts. Kender du ikke Bloodborne så kan det være du kan nikke genkendende til titler som Demon’s Soul’s fra 2009 eller den spirituelle efterfølger Dark Souls fra 2011. From Software har udviklet spil til mange enheder selvom Bloodborne udvikles eksklusivt til PlayStation 4. Det er endnu en dyster om gang med Hidetaka Miyazaki ved roret. Bloodborne er action role-play hvor goth, store sværd og mystik koges sammen til en cocktail der ved første øjekast virker som ren hack’n’slash.
Det er tredjeperson med masser af underliggende RPG elementer. Dit nærkampsvåben, som f.eks. en økse har altid to muligheder. Den kan benyttes som en hånds våben med moderat skade. Med et snuptag forlænges det i stedet til en hellebard med lang rækkevide og tilsvarende større skade. Det hjælper helt klart at benytte muligheden at låse fokus på én fjende og danse rundt mens du skiftevis hakker og undviger. Skulle du blive ramt så er spillet bygget med en mulighed for at få en del af det liv du har mistet tilbage, ved at lave en hurtig kontra. Det gør det lettere for bl.a. sådan nogle som mig, der gerne tager lidt for mange chancer.
Historien er også et område japanske udviklere altid har lagt stor vægt på. Det er uanset om det er forstået i vesten eller ej. Når jeg ser på den grafiske stil og den dystre tone så er det der hvor jeg tænker, at man skal have en hæklefejl i kysen for at have denne form for fantasi. Det hele udspiller sig i byen Yharnam hvor legenden fortæller at der findes en mystik kur for alverdens sygdomme. Du opdager som mange pilgrimme før dig, at byen selv er blevet offer for en sygdom der forvandler indbyggerne til bestialske væsner. Jeg havde bl.a. den tvivlsomme fornøjelse at rende på ham her. The Executer. Uden væsentlige opgraderinger var det ikke lige en fjende jeg havde let ved.
Let bliver heller ikke kodeordet når du går i gang . Selv hvis du er en rutineret action RPG spiller så tror jeg du får din sag for. Der er meget mere Demon’s Soul’s og meget mindre Dark Souls i Bloodborne. Det betyder at der er flere fjender, færre checkpunkter og at du generelt bliver sat til vægs ved den mindste fejltagelse. Det er forfriskende. From Software har haft helt frie hænder fordi denne IP er PlayStation 4 eksklusiv. Derfor har det været muligt, at benytte erfaringer fra de tidligere titler til at skabet en oplevelse der ikke er set magen til. Jeg tror der er mange som bliver overrasket over det, som ved første øjekast virker som en klassisk tilgang, blot for at opdage dybden i både gameplay og sværhedsgrad.
Dybden stifter du bekendtskab med allerede når du skaber din figur. Der er utroligt mange muligheder for tilpasninger inden du underskriver kontrakten med den mystiske fremmede som spøger med at det hele kan virke som en drøm. Det er også denne drømme verden der hele tiden holder dig fanget mellem livet og døden. Det små blege og måske venlige Budbringere er også en personlig favorit. De dukker op med hjælp i form af meddelelser og holder også den lygte som markerer et checkpoint. Helt generelt er grafik og lyd imponerede skruet sammen.
Det er et preview og dermed afspejler det den alt for korte tid jeg havde i Yharnam og min egen lille drømmeverden. Jeg prøvede kun singleplayer delen selvom der også er annonceret multiplayer med bl.a. forskellige co-op spiltyper og Chalice Dungeons med mulighed for helt specielt loot. Hvis jeg ikke var fanget før så er jeg det nu. Bloodborne virker som en titel der kommer til fortærer hele påskeferien og mere til.