Ifølge et interview på Polygon er Nintendo langt mere engageret i at få indie-spil til deres formater and de fleste går rundt og tror. Både Sony og Microsoft har spillet deres kort ud og sagt at de vil tage imod indie udviklere med åbne arme og gøre det nemt at udgive deres spil på deres platforme – dette skal selvfølgelig tages med forbehold, for alle tre udviklere vil beskytte deres platform i den ene eller anden form.

Ikke desto mindre har alle tre konsolgiganter været nødsaget til at hoppe med på bølgen af den popularitet som indie spil har fået inden for de sidste par år, men også fordi både Nintendo og Microsoft har været kritiseret for ikke at være specielt indie-venlige.

Nintendo har indtil videre været ret stille omkring indiespil, men de har nu snakket med Polygon og har afsløret at de har lignende politikker på deres platform. Det har bare ikke samme niveau af omtale, fordi de ikke snakkede om det under E3 eller GamesCom. Nu vil Nintendo gerne have emnet “Nintendo og Indie” frem i lyset, og har nu lagt de fleste kort frem via dette interview med Polygon.

Nintendo indrømmer at de i starten havde nogle politikker som gjorde det svært for indie udviklere at udgive deres spil på WiiWare. Det er nu ændret med Nintendo’s Business Development Indie Division, og den ansvarlige, Dan Adelman, siger følgende:

“Not a day goes by when I’m talking to a developer who might say, ‘Yeah, I’d love to release a game on a Nintendo system, but I work from home and I know you guys have this requirement to work out of an office.’ I’ll say, ‘Actually, we got rid of that.’ And that will be a big surprise,” he said. “Or they’re working on a game in Unity, and say ‘I hear on consoles to release a Unity game … costs tens of thousand of dollars.’ Actually, we have a deal with Unity so we’ve covered the licensing fees for the entire platform. So it’s free for you to release on our system.”

For jer der ikke kan dansk er det kort fortalt nogle anekdoter fra Adelman, som fortæller at der ikke går en dag uden at han snakker med en indie udvikler som fortæller at de ved at Nintendo kræver at man skal arbejde på kontor, og de sidder selv hjemmefra. Hver eneste af disse bliver overrasket over at høre at det ikke længere er et krav. Eller også arbejder de på et spil som er udviklet med Unity (dansk udviklet spilmotor) og det koster for mange knaster at udgive et spil baseret på Unity på konsoller – hvortil Dan Adelman pænt fortæller at Nintendo har licenseret Unity til Nintendos formater, så det er faktisk gratis for udviklerne at udvikle og udgive på deres formater.

Adelman fortæller endvidere at udover ovenstående initiativ til at fjerne barrieren for indie udviklere, er der masser af ideer på tegnebrættet til at gøre det endnu nemmere at udvikle spil til Nintendos formater og udgivelse via eshop. Han ligger endda kortene med billedsiderne op, da han fortæller at deres målsætning er at gøre det både billigt og nemt – men at der stadig er lang vej, da Dan med et glimt i øjet fortæller at Nintendo er et firma masser af bureaukrati.

eshop vil dog stadig have et regelsæt for hvad der kan udgives i den digitale butik, herunder spil som har reklamer inde i spillet (som vi kender det fra de fleste mobilspil) eller “adults-only” indhold.

Damon Baker, senior manager of licensing marketing at Nintendo nævner at de vil være at finde på Indiecade som løber af stablen i næste måned i Los Angeles. Han fortæller at de har kurtiseret indie udviklerne i et stykke tid, og at de ikke har tænkt sig at stoppe lige med det samme. Prioriteterne ændrede sig for et stykke tid siden, og Nintendo har indiespil på toppen af deres dagsorden.

kilde; Polygon