lego_b2_00

Ligesom de klassiske LEGO klodser er synonym for Leg Godt, så er LEGO’s spil også blevet synonym med en tilsvarende digital legeoplevelse. Der er lavet spil over universer som Star Wars, Indianna Jones, Harry Potter og selvfølgelig Batman. GamersLounge er taget til Vimmelskaftet 37, hvor LEGO butikken i København ligger, for at få et førstehåndsindtryk af ikke bare LEGO Batman 2 DC Super Heroes, men også det kommende LEGO Lord of the Rings.

Har du ikke oplevet LEGO butikken så er den afgjort et besøg værd. Der er alt hvad hjertet kan begære af LEGO, uanset alder og køn. Der er også masser af sjove oplevelser. Bl.a. kan du tage en æske ned fra hylden, stå med den foran et kamera og på magisk vis kan du med ét se hvordan det samlede LEGO sæt i æsken vil se ud. Det er en argumenteret realitet som virker meget overbevisende. I dag skal det dog mere dreje sig om LEGO Batman 2 DC Super Heroes som udgives i dag 20. juni.

Jeg fanger Sten Lysdahl, som er Marketing Manager for LEGO i Danmark for at få deres perspektiv på spil som er en del af de fysiske produkter.

(Jan) Det er jo en spændende ramme her i LEGO butikken. Skal spil ses som en udvidelse af produkt sortimentet?

(Sten) Udmærket spørgsmål. Det går faktisk begge veje. Vores spil, eller den digitale oplevelse, skal ses som et supplement til byggesæt og de fysiske produkter. Der er mange som samler på et specielt univers, f.eks. Star Wars, og gerne vil opleve det digitalt. Her er LEGO spillene et supplement til de fysiske klodser, med andre muligheder. Noget som jeg synes er spændende er at det har vist sig, at der er mange som først stifter bekendtskab med de fysisk klodser efter de har spillet et af spillene. Vi er naturligvis glade for at hver af områderne kan stå alene.

(Jan) Ja i dag (20. juni) udkommer Batman 2 DC Super Heroes. Hvad er så forventninger til dette?

(Sten) Vi håber at det bliver godt modtaget af de mange fans af både LEGO og super heltene i DC’ Comics. Det er noget som vi først ved efter et godt stykke tid. LEGO spil er ikke titler som får butikker til at holde midnatsåbent. Det er nok mest fordi det er langt over sengetid for hovedparten af vores kunder. De fleste af vores titler sælger stadigvæk meget pænt selv flere år efter at de er udgivet.

(Jan) Kan du sætte lidt tal på?

(Sten) Batman som er udgivet i 2008 har indtil dato solgt mere end 13 millioner eksemplarer. Tæller jeg sammen på alle LEGO spil som er solgt siden vi begyndte at samarbejde med Traveller’s Tales i 2005 så kommer vi over 70 millioner. Jeg mener, at LEGO blev den tredje største franchise i USA sidste år. Der er masser af titler som stadig sælger fordi det basalt set er den samme oplevelse, uanset spillets alder.

(Jan) Betyder det at titler ikke udvikler sig over tid?

(Sten) Slet ikke. Der bliver langt et stort stykke arbejde i at lytte til ønsker fra kunder. TT forbedrer også helt tiden spil mekanikken. Det som adskiller LEGO spil fra andre spil er, at der hele tiden kommer nye spillere ind i vores målgruppe, mens andre forsvinder ud.

(Jan) Kan du forklarer nærmere?

(Sten) Lad os antage at målgruppen er mellem 7 og 12, som f.eks. den æske vi har lige her. Nogle spillere vokser fra dette byggesæt mens nye spillere vokser ind i målgruppen. Vi har ikke ændret på LEGO klodsen og den er stadig lige så fascinerende som da den kom frem. Derfor betyder det ikke noget at spillet er 4 år gammelt. Det er nøjagtigt lige så underholdende som da det blev udgivet.

(Jan) Hvis du så kan komme med nogle af de ting som er forbedret i Batman 2 DC Super Heroes?

(Sten) Udover de sædvanlige forbedringer på den grafiske side, så er vi specielt stolte af spil mekanikken omkring Superman. Det var vigtigt, at han kunne flyve for det er noget som alle fans forventer, og det fik Traveller’s Tales løst meget elegant. Tilsvarende skal Flash (Lynet) kunne bevæge sig meget hurtige og det er også blevet tilgodeset. Sådan lytter vi meget til vores community for at give den oplevelse som du forventer når du leger Superman eller Flash.

(Jan) Giver dette nogen udfordringer når LEGO, Warner Brothers og TT skal samarbejde. Hvem har det sidste ord?

(Sten) Det har ikke været et problem vi har haft. Vi er alle meget opmærksomme på at LEGO følelsen, super heltenes evner og spil mekanik skal gå op i en højere enhed. Hvis vi ikke opnår dette, så taber vil alle sammen fordi vi ikke kommer til at levere det produkt som vores kunder forventer.

(Jan) Det må også have svært at lukke LEGO Universe?

(Sten) Selvom det ikke er indenfor mit område så var det en tung beslutning. De fans som var tilmeldt LEGO Universe er selvfølgelig også kede af det. Lige inden jeg tog her over kunne min chef fortælle, at han havde modtaget et rigtigt fysisk brev med lommepenge fra en fan. Det sker jævnligt at både vi og TT får snail-mail både med nye idéer og meget andet. Det forpligter at have så trofaste kunder og nu slikker vi sårene efter denne store satsning.

(Jan) Sidste spørgsmål. Noget som jeg specielt skal lægge mærke til i Batman 2 DC Super Hereos?

(Sten) Udover Superman og Flash, som du endelig må prøve, så er det denne gang en helt åben verden som du kan udforske i det tempo og i den retning du ønsker. Derfor håber jeg, at de mange nysgerrige spillere vil synes at dette giver endnu mere spillerum, og dermed er endnu tættere ved oplevelsen med fysiske LEGO klodser.

(Jan) Mange tak. LEGO Batman 2 DC Super Heroes ser godt ud som kan ses på traileren nedenfor.

http://www.youtube.com/watch?v=Nquqs9N2Lng

Jeg sætter mig ned hos Phillip Ring som er producer på Batman 2 DC Super Heroes, og som har været med næsten siden eventyret med LEGO begyndte. Jeg præsenterer mig og får at vide det er Phillips først tur til København, da det han ser mest er LEGO’s hovedsæde i Billund.

(Jan) Det er første gang figurerne taler. Det må havet været en stor beslutning?

(Phillip) Den har selvfølgelig delt vandene, fordi et af kendetegnene ved LEGO spillene er den nonverbale humor. Humoren er beholdt og dialogen i mellemsekvenserne giver os mulighed for at fortælle historien meget bedre. Dialogen er et eksempel på et ønske fra vores fans så det blev lettere at følge handlingen. Det er blevet godt modtaget når vi har kørt test og jeg håber det får en tilsvarende modtagelse af de mange fans.

(Jan) Har du andre eksempler på forslag fra fans?

(Phillip) I Batman er det muligt at anvende forskellige former for uniformer (suits) som giver specielle evner. Der er bl.a. et Demolition Suit som giver dig mulighed for at placere bomber. Der var et ønske at bomberne kunne avendes mere generelt til at springe LEGO elementer i luften og ikke bare det vi oprindeligt havde tænkt. Sådan tilpasser vi konstant spilmekanikken så det passer endnu bedre til den åbne tilgang som naturligt passer til LEGO klodserne.

(Jan) Det må være fristende at lave store ændringer når du har været med i så mange år?

(Phillip) Egentlig ikke. Hvis vi ikke er tro mod LEGO og ikke er tro mod det univers hvor spillet forgår, vil fans følge sig snydt og så har vi fejlet. Det vi gør er at tilbyde endnu flere muligheder og endnu mere spilmekanik som matcher den enkelte figur og universet. Denne gang er det dialogen, den store åbne verden og Superman som flyver. Under en af vores utallige spiltests får vi et glimrende indblik i hvad målgruppen synes er spændende.

(Jan) Det må give nogle sjove oplevelser?

(Phillip) Da vi testede Superman var der bl.a. een som fløj rundt i mere end 20 minutter bare for at se på byen. Det viser at spilmekanikken bag fungerer selvom det ikke gav os nogen fornemmelse om niveauet af opgaverne. Tilsvarende har voksne haft svært ved at løse en bane hvor målgruppen nærmest blæste igennem. Det er noget vi bruger rigtigt lang tid på at justere så det fungerer godt i den endelige version.

(Jan) Der må være meget arbejde med at tale sammen med Warner og LEGO?

(Phillip) Det er faktisk et samarbejde som fungerer rigtigt godt. I Batman 2 DC Super Heroes har vi bl.a. den seneste version af Cyborg. Under arbejdet med Warner bad vi om tegninger på de enkelte figurer. Da vi bad om Cyborg, spurgte de om vi vil have den nye eller den gamle. Den nye præsenteres først senere i tegneserierne så vi valgte det nye design, selvom der lige nu er fans som ikke mener Cyborg ser rigtig ud. Bare rolig det kommer den til.

(Jan) Hvad med følelsen af LEGO. Hvordan opnår i den?

(Phillip) Det er noget at det mest lavteknologiske du kan forestille dig. Vi bygger alt i LEGO og den som har ansvaret for en speciel figur, f.eks. en Lex Luthor robot har en model i LEGO stående på sit bord. Det gør det let at se om en idé giver mening og yder den enkelte figur mest mulig retfærdighed.

(Jan) Hvis du kunne vælge et univers at skabe hvad skulle det så være?

(Phillip) Skulle jeg lave et spil, kun for mig, kunne det være sjovt at lave Aliens, selvom det på ingen måde passer til det brand vi eller LEGO ønsker. Det kunne også være spændende at lave LEGO figurer som de ville se ud hvis de levede i 40’erne eller 50’erne.

(Jan) Mange tak. Jeg kan høree, at der er masser af idéer til kommende titler, og som vi måske ser i den kommende Lord of the Rings?

(Phillip) Så skal du tale med Nick Ricks, han er producer på LEGO LotR.

(Jan) Tak. Det vil jeg gøre.

lego_b2_01
Phillip Ring og undertegnede leger med LEGO

Inden jeg taler med Nick Ricks så får jeg mulighed for at prøve en enkelt bane i det kommende LEGO Lord of the Rings. Det er afsnittet hvor de 9 helte kommer i minerne i Moria. Det er også den del du kan se i klippet nederst på siden. Jeg når både at redde en hobbit op af en brønd, at kæmpe mod en huletrold, masser af orker og selvfølgelig i skikkelse af Gandalf at tage livtag med Balrogen.

(Jan) Det må være svært at lave et spil som omfatter 3 episke film?

(Nick) Peter Jackson har jo lavet nogle fantastiske scener og klip, så dem har vi selvfølgelig genbrugt med LEGO snit. Vi ikke finde en bedre måde at fortælle den fantastiske historie. Vi har også været rigtigt heldige, da bl.a. al dialogen er taget direkte fra filmen. Opgaven har så været at få nogle af de mere tunge scener mere lyse med en god portion LEGO humor, med respekt for begge dele.

(Jan) Det synes jeg er lykkedes flot med den bøvsende Balrog og Gandalf som bestemt brøler ”You Shall Not Pass”. Er der andre specifikke LEGO elementer?

(Nick) Ja der er masser. For at løse nogle opgaver skal du f.eks. kaste dværgen Gimli, fordi det passer til LEGO, selvom det i andre sammenhænge er politisk ukorrekt . Det vi har ønsket er at fortælle Tolkiens historie fra de tre film. Derfor er nogle af rejse sekvenser er klippet sammen så du har sammenhængen, så du deltager i de scener der virker som LEGO spil.

(Jan) Historien er en mental og fysisk rejse. Hvordan er det lavet?

(Nick) Den fysiske del kræver alene hårdt arbejde for at genskabe de mange fantastiske scener fra filmene som giver de mere end 40 timer det tager at komme gennem spillet. Den mentale del er lavet med enkle elementer som kendes fra rollespil. Du finder kraftigere våben undervejs og derfor har vi lavet bl.a. orker så de får mere liv. Du kan se at nogle har en hjelm og en rustning. Første gang du rammer mister orken hjelmen, næste gang rustningen og sidste gang dør den. Har du et kraftigere våben skal du bruge færre slag.

(Jan) Der er jo masser af action i scenen jeg har spillet. Lægger de 9 figurer op til at der kommer multiplayer?

(Nick) LEGO spillene er lavet som co-op fordi det skal matche at du sidder sammen med andre og bygger. Det er også en af de vigtige elementer for forældre, at de ikke behøver at bekymre sig om en on-line del. Det vi har gjort med LotR er at fortælle historien så den passer et yngre publikum og samtidig vil appellere til dem som har set filmen. Vi har også forfinet picture-in-picture elementet så du let kan skifte mellem f.eks. Gandalf og gruppen som undslipper minerne.

(Jan) Hvilke andre elementer er introduceret?

(Nick) Vi har denne gang lavet opgaverne vanskeligere og har også en rygsæk, så du kan samle ting op som ikke lige skal anvendes på stedet. Du kan f.eks. finde en rubin nøgle i Moria som først åbner en skattekiste senere i spillet.

(Jan) Det virker meget omfattende?

(Nick) Det er også et af de største projekter fordi vi har mere end 80 forskellige figurer og masser af opgaver som ikke er nødvendige for historien. Samtidig har vi genskabt alle de store øjeblikke fra filmene.

(Jan) Mange tak. Lige nu vil jeg kigge på LEGO Batman 2 DC Super Heroes, og blot efterlade nedenstående smagsprøve på LEGO Lord of the Rings.

Der skal også herfra lyde en tak til Anton for invitationen og til Finn fra Warner Brothers. Selvfølgelig også tak til Sten, Phillip og Nick for at bruge dagen til at give ind indblik i den spændende verden hvor film, LEGO og spil smelter sammen.

http://www.youtube.com/watch?v=_hAhgh9CPrg