Crowdsourcing giver anledning til mange forskelliges produkters tilbliven og videreførelse. Et godt eksempel herpå er Shadowrun Returns, et retro-rollespil udviklet af amerikanske Harebrained Schemes i et forsøg på dels at kreere en autentisk Shadowrun-oplevelse, dels at skabe interesse for rollespillets femte udgave som kommer senere på året. Det karakteristiske science-fantasys forrige overkrydsning med computerspil var nemlig alt andet end imponerende og faldt mildest talt i dårlig jord blandt tilhængere af serien. Derfor hviler der unægteligt et vis pres på Harebrained Schemes, der tydeligvis har gjort det til en mærkesag at vise os Den Sjette Verden i al sin herlige dystopi og dekadence.
Shadowrun Returns er et rollespil af den gamle skole med tydelige paralleler trukket til Fallout, Baldur’s Gate og Icewind Dale, endda til seriens egen titel på den gamle Super Nintendo. Altså er gameplayet bygget op omkring en isometrisk verden hvor turbaserede kampe, dialog med NPC’ere og udforskning af spilverdenen er centrale elementer. Samtidig følger spillets mekanismer, de aktive såvel som de passive, det oprindelige rollespils regler og derfor vil kendere af serien føle sig godt tilpas. Evnen til at skræddersy sin karakter er en essentiel del af spillet, både igennem evner og dialog. Som i kildematerialet er klasser ikke fastsat, men snarere produktet af spillerens samlede egenskaber. Altså er der ikke nogen hindring i at spille som en nidkær samurai-dværg eller en reserveret hacker-trold, hvis det er det man ønsker.
I Shadowrun Returns antager du rollen som en af de infame shadowrunners, spioner, tyve eller lejemordere der lader sig hyre til det arbejde ingen andre tør påtage sig. Efter flere års tilbagegang og isolation er du nødsaget til endnu engang at bevæge dig ud blandt skyggerne for at opklare en række gruopvækkende mord i håbet om at bringe den skyldige for retten og indkassere den betydelige belønning. Den noir-inspirerede cyberpunk atmosfære er solid hele vejen igennem og man mærker tydeligt at Jordan Weisman, den oprindelige skaber bag universet, har gjort sit for at skabe en autentisk Shadowrun-oplevelse.
Træerne vokser dog ikke ind i himmelen, for spillet, som kan klares på små 10 timer, er overraskende lineært og giver ikke spilleren mange muligheder for at afvige fra den overordnende historie til fordel for sidemissioner eller lignende. Værre endnu er valget af et automatisk checkpoint-system til fordel for at kunne gemme manuelt. Er man altså typen der gerne vil have størt muligt udbytte fra bare en enkelt gennemspilning må man forberede sig på at skulle genspille en del sekvenser om og om igen for at opnå det ønskede resultat. Spillets relative korthed opvejes dog af løftet om fremtidige DLC-udvidelser, samt muligheden for selv at kunne skabe sine missioner og baner og dele dem med andre.
Alt i alt må man sige at Shadowrun i sandhed er vendt tilbage. Ikke alene markerer Shadowrun Returns en succesfuld reintroduktion af universet til spilmediet, men det er også et bevis på at crowdsourcing kan muliggøre vigtige og spændende titler, som ellers ikke ville have set dagens lys. Spillet er imidlertid ikke uden sine fejl og dets holdbarhed afhænger på nuværende tidspunkt i høj grad af fremtidige udgivelser og tilføjelser.