Så er Soul Calibur endelig tilbage, og det er jeg sikker på, der er mange der har glædet sig til. Det er altid dejligt, med en ny titel indenfor Bandai Namcos klassiker.
Så læs med, hvis du stadig er i tvivl om, hvorvidt du skal anskaffe Soul Calibur 6!

Soul Calibur 6 føles præcis som Soul Calibur skal (duh), men hele kampsystemet er blevet mere strømlinet. Væk er de overdrevet lange sværre Ivy comboer, og kommet er Reversal Edge og Critical Edge. Dette giver kampen lidt ekstra drama, og vil med garanti give lidt sved på panden – hvis du spiller en Ranked online match.

Reversal Edge er en slags sten-saks-papir som man kan bruge, hvis man tør udfordre modstanderen. Dette åbner op for en cinematisk sekvens, som afgøres af forskellige faktorer. Hvis du trykker på knappen der trumfer din modstander, får du et slag ind, og har muligheden for, at lave en kombo. Dette gælder dog også den anden vej, så brug det med omhu.

Critical Edge er spillets udgave af de latterlige komboer fra tidligere titler. Jeg husker selv, da jeg så en af Ivys 10 skridt komboer, og blev totalt overvældet af, hvor svært det var at udføre. Men denne gang, kan du ved hjælp af et critical meter, bruge et lækkert, cinematisk super angreb.
Udover det, er spillets kampstile, karakterer og angreb præcis de samme. Så hvis du er en haj til de forrige Soul Calibur spil, kan du nemt samle op med 6’eren.

Dog må jeg være ærlig og sige, at den ene single-player kampagne er virkelig tør og kedelig. Dette er historien om spillets helte, og hvordan de står i det større billede, da Soul Edge kom frem. Der er ingen cinematiske sekvenser, kun portræt billeder, dialog og kedelige kampe. Dette er virkelig sløvt, og jeg bryder mig ikke rigtig om ikke, at have et drive i den historie.

Dog er den anden kampagne meget god. Denne kampagne hedder Libra of Souls og omhandler din egen karakter, som du bygger helt fra bunden. Der kommer valg, som har indflydelse på din “karma” og dette afgør andre dele af historien. Dette er mere pen and paper end noget andet, men det er stadig fedt, at se sin egen karakter vokse.

Spillets Roster er egentlig fin nok, der er nogle nye ansigter så som Grøh og Geralt fra The Witcher serien. Den er dog skrumpet lidt. Nogle af favoritterne er væk såsom – Cassandra, Yun-Seong, Hilde mm. Der er noget der kunne tyde på, at nogle af dem bliver gemt til DLC? Det må tiden vise. Der er dog lige det med DLC, at man selvfølgelig skal skabe lidt god reklame så folk vil købe det –

– Jeg kan ligeså godt sige med det samme – Hvis du er massiv fan af Tira og glæder dig til, at hoppe rundt som den personlighedsspaltede morder, så må du hoste op med nogle ekstra mønter. Hun var nemlig Day-One DLC. Dette var allerede lidt et ømt punkt for mig, da jeg er stærk modstander af den type DLC.

Men senere har Bandai Namco gjort op for deres djævelske handling, og har annonceret selveste YoRHa No. 2 Type B (2B), en af hovedpersonerne i den andmelderroste titel “NieR: Automata”. Dette gjorde mig euforisk, da NieR: Automata er en af mine all-time favorit titler! Hvornår hun ankommer vides, i skrivende stund ikke. Men du kan se hendes announcement trailer “>her.

Udover karakterer, får man også nogle tøj muligheder, baner, musik mm.

 

Nu til spillets perle! Character Creation i Soul Calibur 6 er så detaljeret, men så svær at forstå på samme tid. Du kan vælge mellem 16 forskellige racer, og efter det, kan du vælge køn, højde, muskelmasse osv.
Stemmen kan endda ændres efter eget behov.

Nu kommer det der forvirrede mig en del. Der er jo næsten ikke noget tøj de kan have på. Hvordan får jeg mere? Udover det du har til rådighed, er der nogle enkelte artikler som er låst. Disse kan låses op med SP, som er en hård valuta i spillet.
Men efter jeg havde spillet noget historie og sådan, lagde jeg mærke til, at jeg havde fået nye typer panser, bukser mm. Der var ingen prompte der fortalte mig, at jeg havde fået det, end ikke en lille stjerne eller “new” viste sig. Så det handler virkelig om, at have skarpe øjne og hukommelse.

Udover det, phew, der er simpelthen for mange muligheder. Jeg har spillet mod Thanos, Shrek, Shantae, Spider-Man, Plague Knight, bare for at nævne nogle få. Og de ligner alle sammen præcis det de skal. Det er virkelig imponerende, hvad folk finder frem til.

Jeg har stadig massere at lære, når det kommer til kernen i Character Creation. – Men jeg forsikre om, at der er en masse timers sjov i lige denne funktion.

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægBlizzard går nye veje
Næste indlægOld School RuneScape ude til iOS og Android
Inkarneret Nintendo veteran. Jeg har altid elsket Nintendo, specifikt for Zelda franchisen. Jeg har været med på Nintendo-bøljen siden jeg var 4 år gammel - da jeg for første gang spillede Super Mario 64. Da Ocarina of Time så kom ud, fik jeg en metaforisk lussing, og blev for alvor bidt af spil verden. Siden da har jeg lagt mig ud med stort set alt gaming på markedet. Der er ikke en genre jeg foretrækker over en anden, da jeg mener at alle typer spil er et stykke kunst i sig selv, og bør opleves på godt og ondt. Giv mig lidt Fire Emblem, noget JRPG og noget Zelda, så skal jeg nok give dig en highfive!