At anmelde et niche produkt er altid en opgave, som man skal varetage med en god portion forsigtighed. Der sidder nemlig altid en mindre gruppe, meget inkarneret brugere af denne type produkter. De er normalt vis aldrig bange for, at give deres mening omkring forkerte benævnelser, af produktets funktionalitet og udtryk.

Denne gang er niche produktet et flight stick fra tyske Speedlink. Det vi har fået til test og anmeldelse er deres mindste af to flight stick i deres fold. Phantom Hawk er det man kender som et traditionel flight stick, hvis der er noget der hedder det i dag. I de gamle Commadore 64 dage kaldte man det bare for et joystick, men i dag er det primært til brug på flysimulatorer. For at uddybe forskellen på datidens joystick og nutidens flight Sticks, så kan selve sticket rotere z-aksen. Der udover er det en anelse flere knapper på flight sticks end der er på traditionelle joysticks, samt at der en throttle control. I dag hedder det i øvrigt ikke længere joysticks men controllere.

DSC_8223-e1414155935336

Førstehåndsindtrykket af Phantom Hawk er faktisk ganske godt. Det virker solidt og det virker til at Speedlink virkelig har tænkt over tingene, da de har haft den flypassioneret gamer i tankerne. Der er en rigtig god respons i Phantom Hawk, og det virker til at der ingen slinger i valsen er, når man manøvrere med sine fly i de spil vi brugte til at teste med. Det skal i den forbindelse sige at vi har testet flight sticket i Microsoft Flight, DCS World og i aerofly FS. DCS World er en ultra realistisk flysimulator hvor man virkelig bliver sat på prøve. Der er intet overladt til tilfældighederne.

Phantom Hawk leverede desværre lang fra en hæderlig præstation, selvom det havde en meget fin følsomhed i forhold til simulatorenes dynamik og styring. Alle knapper skal i funktion, samt at man skal holde tungen lige i munden når man i samme ombæring skulle finde de rigtige taster på keyboardet. Alle knapper udover throttle control knappen er fuldt programmerbare. Der er i alt 12 programmerbare knapper som man kan lege med.

En lille ting med følsomheden så var det noget af en udfordring at indstille z-aksen. Det var ligesom om at det var enten aktiveret eller ikke aktiveret. Det er faktisk så voldsomt at man hellere vil flyve uden. Normaltvis så er det sådan med en roterende z-akse at det skal virke nogenlunde som et rat i et bil spil. Man kunne hverken indstille z-aksen i Windows eller i de tre spil, vi testede Phantom Hawk i. Der medfølger heller ikke noget software med til Phantom Hawk, så det blev lidt et irritationsmoment, når den nu er der til at bruge. I aerofly FS havde man også kun to niveauer af throttle control. Enten fuld kraft eller ingenting.

sl-6638-bk_rgb_003

Når vi også snakker flight stick generelt, skal man meget langt op at rangstigen før at disse kommer med en klemmefunktion, i stedet for de meget anvendte sugekopper. Det er nu også okay at bruge sugekopper, men så burde man montere 4 stk. der i det mindste bare suger en lille smule. Jeg vil tro at en støvsuger med fyldt støvpose eller en person der mangler begge lunger kunne suge lige så godt, hvis ikke bedre. De er mildest talt møg elendige. Phantom Hawk slipper konstant bordet med 1 eller flere sugekopper, når man ændre retningen på sticket. Når det så endelig har valgt at sugekopperne tager nogenlunde fast, så skøjter det henover bordet som havde man valgt at montere på sommerdæk på sin bil i Grønland. Det er bare langt fra godt nok, når man spiller som kampfly i en heftig ‘dogfight’.

En anden ting som desværre også blev et ret stort irritationsmoment. Man kan ikke gemme sine indstillinger. Det vil sige at hver gang man havde lavet sin konfiguration af flight sticket, tager sit flight stick ud af USB indgangen og tilslutter det igen, så var alting blevet nulstillet og man skulle starte helt forfra. Det kunne medfølgende software råde bod på. Nu er jeg ikke den store software ingeniør, men når man udgiver niche produkter til en garvet flok inkarneret fly spillere, burde man have tænkt det igennem. Realismen i disse spil er efterhånden afsindig høj, så har man ikke noget udstyr der virker som hjælpemiddel og værktøj, så bliver det en rigtig dårlig brugeroplevelse.

speedlink_phantom_hawk_flight_stick_1På pakken står der at der også er indbygget vibrations feedback i Phantom Hawk. Uanset hvor meget vi pressede flight sticket fik vi stort set ingen vibrations feedback. Dette kunne anes i DCS World når man pressede flyet ekstremt. Det virker lidt som om at det er gået lige lovlig stærkt med enten at udvikle, eller konstruere Phantom Hawk. Fordi der er mange funktioner som enten ikke virker ordentligt eller slet ikke virker. Igen tror jeg meget af det, kunne have været løst med en medfølgende software.

Jeg ved godt at Speedlink vi promovere sig som et lavbudget gaming mærke. Men selvom Kia er det samme i bilernes verden, så kommer deres biler da også med hjul der står fast på jorden samt en aircondition der virker helt og ikke halvt. Hvis man kan mærke min skuffelse over Speedlinks Phantom Hawk flight stick, så tager man ikke fejl. Det gode førstehåndsindtryk af byggekvalitet og funktionalitet, er desværre druknet i dårlig performance, ting der ikke virker som det burde og sugekopper der gør alt andet end at suge.

Konklusion:

Når man siger at skindet kan bedrage, så er det sandt i dette tilfælde. Det er ikke fordi at alle funktioner ikke virker fordi det er der skam nogen der gør. Men mange af de vigtigste og mest essentielle funktioner er bestemt ikke som de skulle være. Det er en synd og skam fordi Phantom Hawk startede godt, men havde en elendig slutning.

Speedlink Phantom Hawk har en pris på 299kr. hvilket er en ret flot pris af et flight stick, men er man inkarneret til flysimulatorer så koster kvalitet altså bare. Så jeg vil gå efter noget i den lidt mere om kostelige ende, i stedet for at nøjes.

Det bliver 2,5 stjerne herfra.

 

Tak til Speedlink og PRnordic for at gøre denne anmeldelse mulig.