Der er ca. 30 titler ude til PlayStation VR hvor vi over den kommende tid anmelder et udvalg. Denne gang trække viBattlezone VR op af mølposen. Det er en genudgivelse fra 1998 af Rebellions shootere som er inspireret af arcade spil. Det er det ude i en opdateret PSVR udgave stadig udviklet af Rebellion.

battlezone-04

Historien, ikke fordi den er vigtig, er at menneskeheden er på nippet til at blive udryddet og du er deres eneste chance. Du har kontrollen over det mest slagkraftige våben der nogensinde er bygget, Cobraen. I denne kampvogn skal du nedkæmpe horder af mekaniserede fjender gennem en verden der er stærkt inspireret af Tron. Selvom det hele foregår i første person som en shooter, så er det faktisk et realtids strategispil (RTS). Rebellion har gjort et glimrende arbejde med at genskabe arcade følelsen helt ned til at spillet startes ved at vælge punktet “Insert C.O.I.N.”, der står for Combat Operative Information Nexus.

battlezone-03

Der genereres en bane der består af en række hexagonale (sekskantede) felter hvor hvert enkelt felt er sin egen slagmark. Du skal så bevæge dig fra den ene side og helt til målet i den anden side. Du vælger selv ruten og fjenderne bliver mere og mere vanskelige at nedkæmpe jo længere hen du kommer. Derfor skal du afveje ruten med hvilke ressourcer du får ved måske at tage en længere rute. Det er her jeg synes at RTS elementerne træder tydeligst frem.

battlezone-02

Som VR oplevelse er spillet enestående. Cockpittet du sidder i er et af de bedste der er. Du kan kigge rundt på flere skærme hvor du se se våben status, kort over området og alt muligt andet. Det er rigtigt velfungerende. Kvalme faktoren er lav da det er dig som bestemmer hovedparten af bevægelserne hvilket harmonerer godt med opfattelsen af hvor du bevæger dig hen. Når du har kæmpet dig gennem en bane så har du set hvad spillet har at byde på i form af dybde og spilmekanik. Det er også svært både at være tro mod originalen og integerer helt nye elementer.

Battlezone VR er en solid VR oplevelse som du også kan spille co-op. Jeg synes det kunne have været underholdende med multiplayer selvom det ville kræve en noget større indsats. De klare farver og det stiliserede miljø gør oplevelsen indlevende. Rebellion har på magisk vis fået det klassiske arcade spil til at fremstå i en ny og velfungerende indpakning som Battlezone VR.