Genre:

Udgivet: 10. december 2012

Spillere: 1 spiller

4/5

Smashville er en underholdende blanding af Angry Birds, Subway Surfers og Flight Control.

Velafprøvede elementer i ny indpakning.

Funday Factory’s påstand om at Smashville er en blanding af Angry Birds, Subway Surfers og Flight Control er meget præcis. Der er hård konkurrence på iPad spil og det er svært for nye udviklere at gøre sig gældende. Selvom Smashville er en kombination af eksisterende spilmekanikker så er det en sjov og helstøbt oplevelse. Det giver et flot 4tal og jeg glæder mig til at se mere fra Funday Factory.

0
Posted 10. december 2012 by

Som du kan læse i denne nyhed er Smashville et dansk udviklet spil til iPad. Det rammer casual markedet for spil og er i stil med f.eks. Chasing Yello. Det betyder at det generer nye baner hver gang du starter og at det kører uendeligt – hvis du kan overleve.
Denne gang er konceptet en gud som bliver jagtet af slemme slemme aliens i et helt klassiskt rumskib. Det beskriver sig selv om en blanding af Angry Birds, Subway Surfers og Flight Control. Det er meget rammende. Du styrer din gudefigur ved at bruge touchskærmen nøjagtigt som i Flight Control. Du laver linjer gennem bygninger for at samle stjerne og mønter med du smadrer løs. Der er vigtigt at tage stjernerne for mangler du én bliver den samlet op af UFO’en og skudt efter dig så du dør. Du kan med snilde undgå at smadre de forbudsskilte som får dig til at stoppe op. Det giver dig ekstra tid til at smadre flere bygninger og samle alle mønterne.

Grafikken er afvekslende og det bliver rigtigt sjovt når du rammer Furry, hvor du er usårlig. Det fungerer som en bonus bane, hvor du virkelig kan samle point. Noget væsentligt er at grafikken skal være tydeligt hvilken den er. Touchskærmen gør det enkelt at styre selvom du sidder med dine fingre og dækker en del af skærmen. Det er en balance for udvikleren at lave det tilstrækkeligt afvekslende uden der bliver for meget på skærmen. Hvis der er alt for meget at holde øje med bliver det for svært. Jeg synes at der ser fornuftigt ud og der er storslåede eksplosioner hvor hele skærmen er aktiv. Den falder hurtigt til ro så du kommer videre. Sværhedsgraden er jævnt stigende og det bliver hurtigt en kamp mod din egen highscore.

For de guldmønter du samler kan du købe dig til at få enten permanente forbedringer eller forskellige former for Power Ups, altså bomber, ekstra liv og andet som du kan anvende hvis du er presset. Som så mange andre af denne type spil så har du også mulighed for at bruge rigtige penge til at købe dig ekstra mønter til brug i butikken. Jeg synes det er et fortræffeligt koncept fordi det giver mig en billig indgangs billet, faktisk gratis med Smashville, og dermed mulighed for at spille meget forskelligt.

Spillet er anmeldt på iPad