Titanfall er udkommet til både Xbox One og PC i denne uge og vi har selvfølgelig været med fra starten. Efter der tidligere var kørt en demo på Xbox One så var det spændende at stifte bekendtskab med det færdige produkt fra EA og Respawn Entertainment.

titanfall 002
Spiltyper

Det et spil som er en kombination af Call of Duty og Hawken, og mest Call of Duty. Hawken er en free-2-play shooter som alene baserer sig på mechs eller robotter, eller Titaner som de kaldes her. Nøjagtigt som Hawken, så er det alene online selvom det i pris matcher Call of Duty. Det kommer også med hele den sædvanlige række af muligheder for at betale hele spillets pris én gang til, med Sæsonpas eller enkeltstående DLC pakker. Det er faktisk så meget online og multiplayer at du ikke engang kan spille træningsmissionerne uden at være på nettet.

titanfall 003
Ogre

Det er så ikke helt korrekt, for der findes faktisk et menu punkt der kaldes Campaign. Her finder du 9 missioner i spiltyperne Attrition, som bare er et fancy ord for Deathmatch, og Hardpoint, der er en domination spiltype. Hvis du ønsker at anvende andre Titan chassiser end Atlas så skal du igennem alle 9 to gange. Både som IMC og Militia. Første gang låser du op for Stryder, en let og hurtig model, og anden gang er det Ogre, der er en forstærket tung fætter. Det tager et par timer og uanset om du vinder eller taber er missioner og resultatet nøjagtigt det samme. Det er et område du aldrig komme til at besøg igen, medmindre du ønsker alle achievements for så skal du vinde alle runder for begge sider. Det er uopfindsomt og kedeligt.

titanfall 009
Double Trouble

Det samme gør sig faktisk gældende for hovedparten af spiltyperne. De er tro kopier af noget som allerede findes i Call of Duty. Respawn har også gjort et stort nummer ud af at de ville tage alle de gode ting fra CoD og lave noget tilsvarende. Det er også lykkes. Faktisk er Titanfall Call of Duty med mechs som kill streak bonus.  Jeg troede i starten, meget fejlagtigt, at det var et spil hvor du primært skulle være i en mech. Intet kunne være mere forkert. Du skal primært være en parkour soldat der skal samle point nok til dit Titan kill streak. Du kan sætte dig ind og styre din mech, selv det taktisk er en dårlig beslutning. Det er meget bedre enten at sætte den til at bevogte et område eller følge dig for det fordobler dine chancer. Min favorit er at få min titan og så ride på en fjendes titan med jeg skyder den i smadder. Min titan tager opmærksomheden fra mig så jeg kan få de 5 point et titan kill giver.

titanfall 008
Pilotjagt

Hvis du gerne vil spille mere traditionelt så vælger du det loadout du foretrækker og så gælder det om at jagte piloter. De giver nemlig 4 point og tæller hurtigt sammen så du kan få din kill streak titan. Der er også 1 points grunts og specters som kanonføde. De skulle forstille at hjælpe dig, men AI for disse er så ubehjælpsom dårlig, at de ikke engang rammer når du står med 3 inde i et rum. Du lærer hurtigt deres rute når en runde starter. Så er strategien enten at hjælpe dine egne, så modstanderen ikke får alle disse gratis point eller forsøge at nakke alle modstanderens forstærkninger. Hvis jeg rigtigt går på jagt så bruger jeg Speedfire LMG’et med et holosigte. Det mejer dem ned som en grønthøster der er gået amok.

titanfall 006
Burn cards

Hvis du savner dine perks så er dette laves som Burn Cards. Du kan anvende et af de tre du har når runden starter eller vælge at bruge et af de tre når du respawner. Du optjener Burn Cars når du spiller og så er det altså om at finde dem der er dine favoritter. Hvis du dør så forsvinder effekten af Burn Card’ed også. Hvis du er en running and gunning spiller så er Burn Cards ikke noget der skaber den store værdi.

De andre spiltyper, Hardpoint, Last Titan Standing, Capture the Flag og Pilot Hunter er simpelthen for kedelige. Der mangler noget der adskiller sig fra mængden og i betragtning af at dette skulle være et spil med mechs, så er det tyndt. Hvis ud har spillet Hawken så finder du mere innovation med f.eks. Missile Assult og Siege. Call of Duty har udviklet mange alternative spiltyper og jeg tror ikke der bliver spillere på andet end Attrition. Attrition er underholdende men det er bare ikke ret meget variation til de 500 kr. Titanfall koster. Det piller så også ved en af de andre udfordringer som spillet har og det er matchmaking. Alle bliver klemt ind på den server der nu er tilgængelig uanset færdigheder. Der findes ingen mulighed for at lave private kampe med en tilpasset opsætning og der er ikke engang en ranked og unranked playliste. Multiplayer online ? One trick pony!

titanfall 001
Screentearing på Xbox One

Jeg har spillet lidt på PC og så meget på Xbox One at jeg også nåede den første prestige, som kaldes Regeneration. Det er som klassisk Call of Duty hvor du mister alt og starter helt forfra. Det bliver ikke noget jeg kommer til at gøre to gange. Det er også fordi kvaliteten på Xbox One ikke er noget at skrive hjem om. Opløsningen er på 792p med teksturer der ikke adskiller sig fra det jeg ser i Call of Duty Ghosts på Xbox 360. Det hjælper ikke at der er massive problemer med screentearing. Det opstår ikke bare en gang i mellem, nej der er hele tiden. Det er faktisk så generende, at det med meget action på skærmen bliver mere held end forstand at styre præcist. Når der så er 3-4 titaner der kæmper mod hinanden, så dykker billedfrekvensen og du skal vente indtil det holder op med at lagge.

titanfall 007
Regeneration

Hvis du elsker at spille Team Deathmatch, så er Titanfall en glimrende afveksling fra nogle af de andre shootere. Det fungerer så absolut bedre på PC end på Xbox One. På PC er den grafiske kvalitet bedre og der kun er problemer med screentearing hvis v-sync låses til 60 fps. Respawn har lavet en shooter der er underholdende hvor trækplasteret er mechs som kill streak bonus. Sammenlignet med andre spil i samme kategori og prisklasse er det småt med indhold. Dermed lander Titanfall flot midt i skalaen, hvor jeg personligt vurderer Xbox One versionen lavere.

[box_info]Spillet er anmeldt på Xbox One og anskaffet af redaktionen der har spillet på Europe West serverne.[/box_info]