Da Splatoon blev udgivet til Wii U, fik det stor opmærksomhed, mest fordi det var så nytænkende som det var. På Fredag udgives den svære 2ér som vi nu vil se nærmere på i denne anmeldelse.

Der har været lidt snak i krogene om Splatoon 2 bare ville være en remake af den første, for en del mente ved første øjekast at de lignede hinanden ret meget. Men da sløret blev løftet for hvad Splatoon 2 havde at byde på, så blev det manet til jorden meget hurtigt. For folk kunne jo med det samme se, at Splatoon 2 havde en masse nye og lækre tiltag.

Man finder hurtigt ud af Nintendo har gjort hvad de kunne for at satse mere på en spredt oplevelse med spillet, så spillet ikke kun bruges som et multiplayer spil.

Det store trækplaster i denne nye tiltags runde må blive Salmon Run, som er en helt ny game mode vi får. Hoved essensen i denne game mode er samarbejde. For man skal samarbejde for at klare skærene. Det er kort og godt en game mode der er lavet, så du skal bekæmpe horder af fjender i flere runder. Det bliver svære for hver runde man kommer igennem, ganske som man kender det fra andre spil. Det er ganske sjovt, og er helt sikkert noget der kan være en attraktion for nye spillere.

Spillet har også en kampagne del, og den er rent singleplayer orienteret. Det er en rigtig god ide at gå i gang med den kampagne del hvis man er helt ny i Splatoon verdenen. For kampagne delen byder nemlig på en go introduktion til de fleste våben typer der er i spillet. Den tilbyder også på nogle sjove boss kampe, hvilket er hele kampagne delen værd. Man kunne måske godt ønske sig at den del varede lidt længere end den gør. Og mestre du kampagne delen, så er du godt klar til online delen.

Og nu da vi er ved online delen, så lad os tage hul på den. Der er ikke tvivl om at Splatoon 2 vil bærer fanen videre fra Splatoon, hvor online delen var den med levetid i. For der er ikke tvivl om, at de fleste der kommer til at spille Splatoon 2, vil hænge ud i online delen efter meget kort tid. For det er her al levetiden ligger i, selvom man har prøvet at gøre singleplayer delen mere synlig.

Det velkendte Turf War er tilbage. Vi kender det udmærket fra Splatoon, og vi er vilde med at det stadig er at finde i Splatoon 2. For med Turf War, finder man ud af hvad Splatoon 2 er for en størrelse, og hvad det har at byde på. For her er der splatterkrig til den store guldmedalje.

Men ud over den velkendte Turf War, så er der også Ranked kampe og League kampe. Og det er her Nintendo igen satser stort. Man har den følelse at Nintendo satser mere og mere på at få et spil med i E-Sport verdenen. For Splatoon 2 har mange kvaliteter et E-Sport spil skal have. Så hvis verdenen er klar til Splatoon 2, så er dette et spil der er klar til at indtage den store E-Sport scene.

Online delen er også meget mere end bare et skyd andre spil. For på sin færd imod ens modstandere, der vinder man også en masse af spillets valuta (hvis det går godt selvfølgelig). Og den valuta kan man selvfølgelig bruge på nye våben. Men ud over det, så kan man bruge den på tøj, sko eller hovedbeklædning. Og disse er ret nødvendige i spillet. Det er ikke kun på grund af man får en karakter der ser sej ud. Nej hver enkelt stykke gear har hver sin bonus når du spiller. Så det er om at vælge dem med omhu.

En helt ny ting der også kan trække en del opmærksomhed i Splatoon 2 er SplatNet 2. Nintendo udgiver en helt ny mobil app på Fredag, som er samme dag som Splatoon 2 udgives. Og det er der ganske god grund til. For Splatoon 2 bliver det første spil som får en stor funktion i denne app. Man kan blandt andet se ens stats, inviterer venner til at spille, se hvor meget du har splattet til i forhold til resten af verdenen og meget mere. Vi har ikke testet denne mulighed, for denne app er som sagt først tilgængelig på Fredag.

Samlet set, så selvom Nintendo har forsøgt at gøre singleplayer delen mere synlig, så er det stadig spillets online del der overskygger alt. Dette er dog ikke en dårlig ting. Tvært imod. For online delen har så mange timers spilletid i sig at man slet ikke gider tælle dem. For man kan bare blive ved og ved.

Malere blev vi ikke, men var der en job titel der hed klatmaler, så var det den uddannelse vi skulle have. Vi elsker Splatoon 2 og hvad det har at byde på. Det er allerede nu et spil der er ret stor mulighed for at kunne blive årets spil på Nintendo Switch, eller måske på alle platforme endda. Dette spil er et must have for alle der vil have en vild shooter oplevelse.

Forrige indlægAstralis taber til SK og North vinder over PENTA