GamersLounge er klar med anden del af vores Street Fighter X Tekken preview. Denne gang kommer vi omkring detaljer omkring opsætningen, Gems og hvordan du som begynder let laver kombo’er.
Fundamentet for kampsportsspil er stort og forventninger fra fans er høje. CAPCOM ønsker med Street Fighter X Tekken at have et spil som både kan indfri disse forventninger samtidig med at SFxT tiltrækker nye spiller. Med deres egne ord ”In order for the fighting genre to grow, it is important that the genre becomes more accessible, so a wider audience can become familiar with and enjoy fighting games. ”
Inden vi kigger på hvordan det er lavet så en hurtigt kig på menu strukturen. Der er selvfølgelig Arcade og Versus som de primære offline spiltyper. Online er ikke aktivt i preview koden og ellers det er specielt på Traning og Challenges der er tilført nye elementer.
Arcade er helt traditionel med en række kampe i turneringsform, mens Versus er en enkelt kamp med de figurer du ønsker. Det kan spilles af 1 til 4 spillere. Det er også her du finder den specielle spiltype ”Scramble Battles” hvor du spiller 2 mod 2 på samme tid. Jeg er ikke sikker på hvad jeg skal mene om denne del. Synes at systemet til at spille 2 mod 2 hvor der kun er 2 spillere i kamp på samme tid er rigeligt. 4 på banen på samme tid virker overtænkt. Jeg må indrømme at det er hetisk action og det kan være det er alderen som trykker.
I Training har du 20 lektioner for hver figur hvor du lærer både de forskellige taster og får muligheden for at bygge kombo’er. Det er rigtigt godt lavet og suppleres med Challenges (udfordringer). Det er forskellige udfordringer hvor du starter med at lave simple kombo’er som så stiger i sværhedsgrad. Jeg ved godt at der er annonceret 34 figurer og så er der lige de 3 som alene kan anvendes i Versus (Cole, Toro og Kuro). Med 20 lektioner og 20 udfordringer og 37 forskellige figurer så går der da en time eller to inden du er igennem. Det låser samtidig op for titler til dit licenskort. Det kan du se i øverste højre hjørne på skærmbilledet ovenfor.
Det er tydeligt, at det er 2D Street Fighter motoren og kontrolsystemet som kommet til at dominerer over Tekkens 3D kombo tunge spil. De unikke Tekken angreb findes stadig i form af Street Fighter angreb, som er lettere at udfører. Når du kigger på kampe i luften (Aerial Juggles) så træder Tekkens indflydelse tydeligt igennem. Der er nu mulighed for at udfører flere og længere kampe. Sammen med Cross Assult, hvor du har begge figurer på banen i en begrænset tid, giver det nogle helt fantastiske beatdowns. Du kan også skifte figur midt i et angreb på bekostning af 1/3 energi. Summeret vi jeg sige at SFxT tilgodeser alle med en aggressiv stil som er gode til at styre sin energimåler.
Du skal ikke være skræmt hvis du er helt ny til genren. SFxT giver dig mulighed for at lave fantastiske kombo’er med ganske få knapper uden det kræver minutiøs timing. Det kommer til udtryk gennem Easy og Super-Easy hvor du med et skub fremad eller tilbage efterfulgt af et tryk kan udfører nogle af kombo’erne. Hvis du er erfaren så frygt ikke, for det sker på bekostning af den skade kombo’en forvolder. Jeg mener CAPCOM har gjort et glimrende stykke arbejde så balancen er opretholdt. Når du f.eks. vælger at have en kombo som et Super-Easy move med frem og Medium Slag, mister du samtidig det normale angreb. Alt i alt virker det som en meget udmærket måde at gøre spillet lettere tilgængeligt for nye.
Det andet store element er muligheden for at anvende Gems (Ædelsten). Du har tre Gems inden for grupperne : Attack, Defense, Speed, Vitality og Cross Gauge. Når en række betingelser er opfyldt aktiveres et Gem. Gems forbedrer generelt dine stats med 10-30% i mellem 10 og 30 sekunder og kan stakkes. De er skjult for din modstander og er med til at give en ekstra fordel i kampen. Du kan både som begynder og erfaren nyde godt af Gems, fordi de hjælper på de områder du synes er svære. Som begynder kunne du vælge følgende:
Gem 1 – Super Easy Input
Effekt: Special moves er lettere at udfører
Tid: Permanent
Omkostning: Angreb gør 10% mindre skade
Gem 2- Immense Power Level 1
Effekt: Du gør 10% mere skade
Tid: 20 sekunder
Aktivering: Når du har blokeret 4 gange
Gem 3 – Iron Wall Level 2
Effekt: 20% reduktion af skade på dig
Omkostning: Du gør 10% mindre skade
Tid: 15 sekunder
Aktivering: Når du har blokeret 10 gange
Dette loadout gør at du kan koncentrerer dig om at angribe og forsvarer, samtidig med at Iron Wall kan komme i spil sent i en kamp så du kan klarer dig.
Hvis har en mere aggressiv kampstil så skal du overveje følgende:
Gem 1 – Proficiency Level 1
Effekt: Cross Gauge bruges 10% langsommere
Tid: 20 sekunder
Aktivering: Når du har ramt med 5 normale angreb
Gem 2 – Devine Speed Level 1
Effekt: Øger hastighed med 10%
Tid: 20 sekunder
Aktivering: Når du har ramt med 5 normale angreb
Gem 3 – Immense Power Level 1
Effekt: Du gør 10% mere skade
Tid: 20 sekunder
Aktivering: Når du har ramt med tre special angreb
Denne aggressive kombination giver dig efter 5 angreb store muligheder for med Cross Assult at få de special angreb som giver dig 20 sekunder med ekstra skade til at afgøre kampen. Der er masser af mulighed for at lege med forskellige opsætninger så de matcher lige nøjagtigt din spille stil. Det er uanset om du er begynder eller erfaren. På biledet nedenfor kan du se at et forsvar Gem er aktiveret på den gule aura på Poison.
Der er ikke tvivl om, at der med Gems er mulighed for at bruge rigtigt lang tid på at tune så det matcher din figur og din spillestil. Da denne preview skive ikke giver mulighed for at gemme og dermed prøve forskellige opsætninger må vi vente med at vurderer balancen i dette systemet til spillet udkommer. Det kunne være bekymrende hvis det er muligt at lave en kombination af en auto-blok og en Gem giver mere skade efter et antal blokkeringer. Sådanne selvforstærkende kombination kunne være problematiske. Jeg plejer ikke at problemerne på forskud så nu glæder jeg mig til den endelige version. Har du ikke set video’en så er linket lige her. Der er kun tilbage at sige:
Kom bare an!