titanfall 02Titanfall er udviklet af Respawn Entertainment, som er et meget sigende navn da det består af flere af de udviklere der har stået bag Call of Duty. Her hører sammenligningen også op for Titanfall er en sci-fi shooter der kombinerer mech’s eller robotter med en soldat i mere traditionel forstand. Den traditionelle soldat kaldes en Pilot, da de styrer den enkelte mech eller Titan. Titlen Titalfall opstår fordi din Titan bliver bygget et eller andet sted og falder ned fra himlen, lidt som det er set i f.eks. Starhawk. Du får en Titan senest hvert andet minut. Du kan aktivt reducere ventetiden ved at slå modstandere ihjel, eller hjælpe dit hold.

titanfall 01Gameplayet er utroligt hurtigt, hvor du som Titan har masser af ildkraft og en noget mindre bevægelighed. Hvilket står i skarp kontrast til dine evner som Pilot. Takket være en jet pack, der giver mulighed for at dobbelt hoppe og løbe på en væg, kan du undvige den massive ildkraft der er på en Titan. Det minder meget om Mirrror’s Edge. For at holde balancen så er alle Piloter udstyret med et anti-Titan våben. Det er glimrende at have dette fast, så du ikke står i den klassiske CoD situation hvor ingen på holdet har en launcher til at skyde en helikopter ned. Der er som i andre shootere mulighed for at vælge mellem faste klasser eller bygge din egen.

Titanfall 03Titanfall udgives på PC, Xbox 360 og Xbox One, hvor det udstyr der blev brugt til hands-on var kraftige PC’erer med det seneste Nvida kunne frembringe af grafik. Titalfall er baseret på den velafprøvede Source Engine og vil have dedikerede servere som det også kendes fra Battlefield. Det bliver dermed ikke en eksklusiv Xbox One udgivelse, som Microsoft tidligere har indikeret. Du skal også væbne dig med tålmodighed for det det lander først engang i marts/april næste år. Der blev talt om Azure Cloud Computing, selvom det for mig var meget uklart hvad det lige skulle bruges til. Beregninger foretages på den enkelte klient og på den dedikerede server. Hvis det er cloud computing så har jeg brugt det i mange år, med f.eks. Counter Strike.

Titanfall 04Jeg spillede nogle runder Team Deathmatch, som alle startede med en sekvens hvor en mand bliver sænket ned i en kloak?! Det er nok bare mig der ikke fangende den så jeg spurgte ikke. Det er også lige meget for der findes ikke en bedre game mode end deathmatch til at se om et spil har tempo og underholdning. Selvom jeg kæmpede lidt med at få mine wall-runs til at fungerer – for at prøve om jeg kunne nå hele banen rundt på facaderne – så er det et mega hurtigt gameplay. Det minder på mange måder om det tempo du finder i Quake og tilsvarende udgivelser. Pauserne og det mere taktiske får du når du sidder i din Titan. Her er team work et væsentligt succes kriterie for at fælde modstandernes Titaner. Jeg prøvede forskelige loadouts og vendte hele tiden tilbage til min shotty og en Titan med granater. God kombi der fungerende for mig.

Titanfall 05I din Titan er du noget langsommere og jeg brugte flittigt røg eller anden counter measure. Speed boosterne kunne jeg så bruge til at komme tæt på en fjendtlig Titan og benytte nærkamp (melee) til at flå Piloten ud at Titanen og knuse ham som et insekt. Fedt! Der er masser af fine detaljer og animationer som jeg også ville forvente. Der er ikke nogen tvivl om at nyt legetøj leger bedst. Efter modern military shooter nummer jeg ved ikke hvad, så er det lækkert med helt nye omgivelser i den arcade stil der gør at du kan spille når du har lyst og tid. Det er ærgerligt at sprede spillerne over 2 etablerede platforme og en der endnu ikke har fået en launch dato. Jeg havde gerne set at udviklere prøver at sikre deres eget spil, ved at insisterer på cross platform multiplayer. Lidt surt at være den eneste med en Xbox One og ville spille Titanfall.

Baseret på de kampe jeg spillede med Titanfall så er det afgjort et spil der på multiplayer siden har en høj underholdningsværdi. Jeg kan godt lide den visuelle stil og de lyse farver i banerne. Det bliver i sagens natur meget udendørs da der skal være plads til Titanerne der dumpes fra himlen. Det er svært at spå, især om fremtiden. Der er mange andre faktorer og der er masser af tid til at andre udgivelser får fodfæste inden Titalfall udkommer. Indtil da kan jeg kun glæde mig over de stunder jeg har haft med Titanfall.