Spil på smartphone har altid været hindret med brugen af dens touchscreen. Om det er Android eller iOS, spiller ingen rolle. Man får ikke helt samme oplevelse, i forhold til håndholdte konsoller ligesom Nintendo Switch eller lignende. Når man skal spille spil, er det bedste at bruge uden tvivl en kontroller. Derfor har Turtle Beach lanceret deres Recon Cloud controller, som i den grad giver en konsol oplevelse på smartphones. Hvordan er den i brug?

Turtle Beach Recon Cloud Controller, ligner til forveksling en Xbox controller. Det er selvfølgelig ikke noget tilfælde, da Turtle Beach og Xbox har lavet controlleren her i et samarbejde. Med den kan du udover at spille mere komfortable på din smartphone, også bruge den til din Xbox One, Xbox Series X|S eller PC. Det er faktisk en alt i én controller, for du bruge den trådløs eller med den medfølgende USB-C ledning, som også bruges til opladning.

Lækkert design, med mange knapper!

Som nævnt, er Recon Cloud på alle måder en Xbox controller og mere til. Den tidligere model, blot kaldet “Recon”, fandtes kun i en udgave med ledning. Diverse features var også minimale. Men denne gang har Turtle Beach skruet godt op for hvad en controller skal kunne præstere.

Men hvis i første omgang tager et kig på designet, så er den tæt relateret til en Xbox controller. Med et flot finish af mørke blå, orange linjer og mørke toner, så ser controlleren utrolig godt ud. På hvert greb, er der en smule teksture, som gør den bedre at holde med hænderne.

Knapperne er til at ramme og ens fingre glider ikke så let af forbi dem. Specielt hvad angår triggers og knapperne omme på bagsiden, som er dejlig store og har et godt klik i dem. Hver thumbstick har god vægt i sig, som gør dem behagelige at bruge, ikke mindst ud fra deres design på toppen.

Fronten er prydet med de sædvanlige “Xbox” knapper, men derudover er der i toppen knapper lydstyrken, lydstyrken for chat, Superhuman Hearing, og en Pro Aim knap.

Til sidst har vi holderen til ens smartphone. Den er lavet i plastik, og den fungere upåklagelig. Den er har et godt greb rundt om telefonen i top og bund, så den falder ikke sådan bare lige af. Holderen skal blot skrues fast omme på bagsiden af controlleren, og den er let at tage af og på. Justeringen af vinklen sker via to små hjul på hver side man skal dreje, for at løsne den. Det er ret så solidt og det fungere relativt perfekt.

Features galore!

Turtle Beach har inkluderet nogle ret nyttige features i deres Recon Cloud controller. Der er fuld styring over lyd og chat niveauet, hvor af chat kan slås til og fra. På hver side af de midterste knapper, kan du skrue op og ned for begge, ligesom du ønsker det.

Pro Aim er lige nøjagtig hvad det lyder til at være. Når den er slået til, så gør det dit sigte endnu mere præcis, så du bedre kan få det perfekte skud. Specielt i brug når det gjaldt sniper opgaver.

Så er der Superhuman Hearing, som Turtle Beach inkludere i mere eller mindre alle deres nutidige controllers med flere. Når denne er slået til, forstærkes de mindste lyde. Denne fungere aller bedst i shooter spil, hvor det er vigtigt at kunne høre, hvor ens fjender kommer fra. Dog er det nødvendigt, at man har et headset tilsluttet controlleren med kabel, ellers virker denne feature ikke.

Knapperne på bagsiden af controlleren, kan tilpasses så de virker ligesom en af de andre knapper. Hvis du føler det er mere naturligt at bruge en knap på bagsiden til at sigte med, så kan du bruge den sådan. Dette foregår via “Mode” knappen, hvor fra du kan vælge blandt alle knapper, og så slå den feature til/fra.

Tilslutning af controlleren er trådløs over Bluetooth, hvad angår PC og smartphone. Dette er blevet testet med begge dele og det fungere perfekt. Oplevede ingen lag eller noget i den dur, det fungere bare. Hvis du vil bruge controlleren med Xbox, så skal du bruge det medfølgende kabel, da Xbox ikke understøtter Bluetooth forbindelsen. Batteriet i controlleren kan holde ca. 25-30 timer, alt efter brug, selvfølgelig.

Spiller forbavsende godt!

Efter at have brugt Turtle Beach Recon Cloud med en god håndfuld forskellige spil på min Android smartphone, så kan jeg kun konstatere at det virker rigtig godt. Det er langt mere behageligt at bruge en decideret controller, fremfor touchscreen controls.

Når man køber Turtle Beach Recon Cloud controlleren, så medfølger der 1 måneds Xbox Game Pass Ultimate. Det er jo trods alt en Xbox controller. Her controlleren også virkelig godt. Den eneste hindring i en fuld konsol oplevelse, er ens internet forbindelse, her er jeg ikke super heldig. Men fik testet spil såsom Battlefield 1, Forza Horizon 5 og LEGO Star Wars: The Skywalker Saga, som alle fungerede rigtig godt med controlleren.

Derudover blev der også testet med Android spil. Havde Retro City Rampage, Grand Theft Auto: San Andreas og Max Payne som alle understøtter brugen af fysisk controller. Her virkede det over alt forventning. Ingen lag i den trådløse forbindelse eller noget i den stil.

Stor, men lækker!

Turtle Beach Recon Cloud er en lækker controller. Rig på features og med et design, som nok de fleste kender fra Xbox. Muligheden for at kunne bruge den på tværs af både Xbox, PC og ens smartphone, gør den helt ideel for enhver der ønsker en controller, til lidt af det hele. Designet ligger rigtig godt i hånden, og man føler bestemt ikke at den er “billig” i følelsen af den. Den føles som er premium produkt.

Den har samme størrelse som en helt almindelig Xbox controller. Derfor er den heller ikke den mest transport venlige controller, såfremt du måske kun ønsker at bruge den med din smartphone. Du kan ikke bare lige stikke den i lommen. Her har Turtle Beach dog et andet produkt, som vi snart kaster et blik på – Turtle Beach Atom Controller.

Tak til Turtle Beach for at gøre anmeldelsen mulig.