I en verden bestående af to enorme titaner – Bionis og Mechonis – møder du Shulk og hans ledsagere, der kæmper for livet mod en ustoppelig mekanisk trussel, kaldet Mechon. Ved hjælp af Monadoen og evnen til at se fremtiden, kan Shulk og hans gruppe måske ændre fremtiden – og besejre Mechon én gang for alle!

Stå På Skuldrene Af Kæmper

I Xenoblade Chronicles: Definitive Edition, spiller man som en forældreløs ung helt, der på uforklarlig vis er den eneste, der er i stand til at redde verden. Shulk har i et års tid, arbejdet på at finde ud af hvorfor det mystiske sværd Monado, er det eneste våben som er i stand til, at skade de mekaniske væsener Mechon. Men da et pludseligt angreb fra Mechon finder sted må Shulk følge sine instinkter. Her opdager han, at han måske har muligheden for, at ændre fremtiden, og sikre alle væsener på Bionis et godt og sikkert liv.

Spillet har mange JRPG elementer, såsom de klassiske klichéer: et formidabelt sværd, en forældreløs helt, et party af 3 karakterer ad gangen… Men det gør også sit helt eget. Der er en masse plot twists, dialoger og scenarier, som virkelig gør historien til en fantastisk oplevelse, og som får spilleren helt ud på sofakanten. Der er tragiske hændelser, og ærgerlige valg som vikler sig rundt om spillerens fingre. Man bliver i den grad suget ned i universet som er Xenoblade Chronicles.

Derudover, er der mange forskellige våben og rustninger man kan tilføje til sine karakterer for, at nå deres absolutte potentiale. Der er et bonding system, som også giver nogle ekstra stats, samt gemstones, som har forskellige egenskaber, som kan bruges i forskellige scenarier.Der er en del ‘Learning by Doing’ – selvom spillet gør sit bedste for, at ruste spilleren til de kommende funktioner. Nogle ting skal bare afprøves i praksis før, at de sætter sig fast.

Menneske & Maskine

Kampsystemet er et realtime-rpg skema. Man har som spiller forskellige angreb til rådighed som bør bruges til bedste evne. Der er angreb der skader mest på ryggen af fjenden, så her handler det om, at få fjenden til at fokuserer på en af de andre karakterer, for derfra at snige sig om bag ryggen på fjenden. I mens man planlægger sine træk, har man et automatisk angreb.

Men Shulks Monado har nogle andre færdigheder, som i den grad kommer spilleren til gode. Den kan buffe dine andre karakterer, så de får ekstra hurtighed i en periode, et skjold som beskytterne dem mod angreb osv. Derudover, har den evnen til, at skade Mechon ekstra meget, blandt andet med dens offensive evner.

Det er vigtigt, at vide hvornår de forskellige evner bør bruges, da det kan have indflydelse på spillerens oplevelse af kampene. I starten vil det virke meget overvældende, og det er nemt at bruge alle evner lige efter hinanden. Men der er meget rum for strategisk planlægning. Der er også mulighed for, at lave et kæde angreb, hvor man skal vælge de rigtige angreb for, at holde kæden igang. Det føles virkelig godt, når man hiver flere kæder hjem i træk – men det kan også være svært at udføre.

Men hvis det stadig er svært, at forstå, så har Definitive Edition en fed mulighed!

Hvad Er Nyt?

Den fantastiske verden af Bionis og Mechonis er blevet opdateret i et smukt og levende billede. Da Xenoblade Chronicles udkom tilbage på Nintendo Wii i 2011 (PAL), var det et af de helt store oplevelser, på den ydmyge maskine. Verdenen er kolosal og byder på mange interessante landemærker, områder og hemmeligheder. Men nu, 9 år efter, kan vi se en endnu smukkere, farverig og tragisk verden, som er efterladenskaberne af titanerne.

Spillet har fået en overdådig overhaling både i grafik og lyddesign. Der er blevet implementeret flere funktioner som gør, spillet mere strømlinet for selv de mest uvante spillere.

Spillet har en del grind, hvilket betyder der vil være tidspunkter hvor, at man må slås mod en masse monstre for, at komme videre historien. Man kan også forsøge sig med nogle quests, som kan give noget gul og EXP. Jeg føler mig ikke overrumplet når jeg får bank af en svær boss eller navngivet monster – men det giver mig lysten til, at blive bedre og så føles det fedt når man endelig vinder.

Det er funktioner som mange sikkert vil finde interessante, men… hvad så med en helt ny historie?

Et Nyt Kapitel

På startskærmen er det muligt at vælge en ‘Extra Story’. Den historie kan spilles på hvilket som helst tidspunkt, men indeholder dog spoilers fra main game – så hav det in mente. Kapitlet hedder ‘Future Connected’, og tager afsæt 1 år efter hændelserne i Xenoblade Chronicles.

Der er en del nye funktioner i dette kapitel; blandt andet er ‘Chain Attacks’ er blevet erstattet af et ‘All Out Attack’. Der er også kommet Ponspectors, som er nogle Nopon som er ude og undersøge verden. Hjælper man dem, får man dem med sig, og de kan buffe dig og debuffe fjenden. Hver Ponspector har sin egen evne, men alle bruges på én gang.

I de nye ‘Quiet Moments’ kommer man tættere på Shulk, Melia og de andre party medlemmer, men stemmelagte dialoger. Det åbner verdenen mere op, og det hjælper virkelig, på de abstinenser man nå må have efter, at have gennemført main game

Xenoblade Chronicles: Definitive Edition er enormt stort og virkelig flot. Det er en super fed historie, med mange mindeværdige segmenter og karakterer. Gameplayet er flydende og er nemt at lære, men svært at mestre. Der er god mulighed for at tilpasse spillet efter sin egen smag. Det er helt sikkert et spil, der bør være en del af dit Switch Bibliotek. Mange timers gameplay, fyldt med loot, samleobjekter og gode historier. Det må ikke misses!

Forrige indlægCaptain Tsubasa: Rise of the new Champions har fået dato