Jeg prioriterer altid hands-on på Gamescom. Ja, bevares trailere og detaljeret scriptede pressekonferencer har også en underholdningsværdi. Der er bare ingen erstatning for at have haft en titel mellem hænderne. Alien Isolation er i den sammenhæng en ekstra bonus, for her er det blevet til både en gennemgang med udviklerne og en skive med hjem til at prøve med slukket lys og nedrullede gardiner.
Der er kommet flere spil baseret på Alien figuren som H.R.Giger har skabt. Dette frygtindgydende væsen starter sin rejse som omdrejningspunktet i Ridley Scott’s enestående skrækfilm fra 1979. Det er her Ellen Ripley, i skikkelse af Sigourney Weaver, første gang støder på denne perfekte organisme. Udviklerne bag, The Creative Assembly, har valgt at lægge handlingen i spillet 15 år efter hændelser i Alien. Her møder vi Ellen’s datter Amanda der søger efter sin mor. Amanda kommer til rumstationen Sevastopol, for at undersøge den sorte boks fra Nostromo. Amanda er uddannet ingeniør og er derfor bekendt med de mange tekniske indretninger der findes på rumstationen.
The Creative Assembly har udviklet Alien Isolation som et survival horror i modsætning til de spil der mere bygger på James Cameron’s mere actions prægede fortolkning af Alien. Dermed er det meget mere i tråd med Ridley Scott’s film. I den første film er Alien en snu og kalkulerende organisme der ikke kan dræbes. Det tilsvarende er tilfældet for den du møder i spillet. Den er også kalkulerende i en grad som virkelig er skræmmende. Du kan lave forskellige former for udstyr som kan benyttes til at bortlede opmærksomheden fra dig selv. Det virker også rigtigt godt første gang hvor Alien målrettet undersøger denne nye hændelse. Anden gang er den stadig interesseret selvom den kigger på et større område. Bliver du ved at bruge den samme form for distraktion så vil den enten ignorer det eller begynde at leder efter kilden. Du kan aldrig vide dig sikker.
Den grafiske stil er også helt i tråd med den originale film. Det er jo en 1979 fortolkning af fremtiden og derfor er nye elementer også bygget med det som eksisterede i 1979. Jeg elsker at stilen er holdt snorlige så alt minder om det som kunne skabes af sceneteknikkere på dette tidspunkt. Det er også første gang jeg oplever at den almindelige Alien passer i størrelse. Den tårner sig bogstaveligt op og fylder de ellers brede gange i rumstationen. Da jeg talte med udviklerne så var det også en stående vittighed at det kræver meget talent at få skærmbilleder og menuer til at se så dårlige ud med støj og dårligt signal. Om det er svært ved jeg ikke men det virker helt fabelagtigt.
På gameplay siden så er der masser af kendte elementer sammen med nogle nye og spændende. Du har mulighed for at åbne døre med et minispil i form at en hacker dims. Det er fint lavet hvor du skal bruge både vestre pind, højre pind og en knap til at vælge de rigtige figurer. Det virker godt og det samme gør sig gældende om crafting systemet. Det er din mulighed for at samle forskellige dele op på din vej og i et roligt øjeblik at skrue dem sammen til noget nyt og spændende. Mit favorit element er stadig den klassiske bevægelses sensor. Når du tager den frem skifter dit fokus til den og alt andet bliver sløret. Vil du se hvad der foregå i området så mister du fokus på detektoren. Simpelt og en helt genial måde at have balance mellem information og sårbarhed.
Previewet er spillet på PlayStation 4 og her spiller kontrolleren med indbygget højtaler også en vigtig funktion. Der komme ping lyden fra bevægelses detektoren og andre lyde som er lige i nærheden. Det virker fremragende.
Så er der også lige det med at gemme. Ja der er også helt manuelt. Du skal finde en save station hvor du skal vente indtil operationen er gennemført. Du får oplyst hvis der er fjender i nærheden så du ikke gemmer et sted hvor du sekundet efter bliver slået ihjel. Det giver en helt anderledes og mere intens oplevelse. Jeg spillede kun på Hard for at få den helt rigtige oplevelse af hele tiden af være presset. Det virker godt. Anden gang jeg spillede preview området igennem var jeg mere kendt med omgivelser selvom Alien stadig nakkende mig steder jeg troede mig sikker.
Alien Isolation tegner til at blive et must have for alle der elsker et godt survival horror eller som har en forkærlighed for Alien. Det bliver en hyldest til Ridley Scott’s klassiske skrækfilm i en kvalitet og stil som fan’s af genren vil værdsætte. Du får chancen til at prøve at se om du kan overleve i rumstationen Sevastopol 7. oktober. Det ikke bare er Alien som forsøger at tage livet af dig. Husker du den syntetiske Ash? I rummet kan ingen høre dig skrige!