raca4o-f

Ratchet & Clank er et par hænderkronede helte som bruger deres tid i et futuristisk univers til at bekæmpe den onde Dr. Nefarious. I udgivelsen Ratchet & Clank: All 4 One tager serien en ny drejning. Ledetråden findes i titlen ”All 4 One” for nu har du muligheden for at kæmpe mod de onde kræfter sammen med 3 venner enten online eller på samme konsol.

Det er Insomniac, kendt fra Resistance serien, som står for denne udgivelse eksklusivt til PlayStation 3. Ratchet & Clank har et solidt fodfæste som et actionbaseret platformspil med masser af gåder og opgaver. Der har altid været et større fokus på at slås end på platformsdelen og det er uændret i denne udgivelse. Set i forhold til forrige udgivelse fra 2009, A Crack in Time, så træder All 4 One (A4O) et skridt væk fra nærkampene og giver i stedet en fast kameravinkel set fra lidt afstand. Det er et designvalg som nok er naturligt når spillet nu skal være for op til 4 spillere på samme skærm. Det er også her at A4O rigtigt viser sin styrke, nemlig når du spiller med venner.

raca4o_02

Ja der er faktisk plads til at du sammen med 3 andre kan spille historien igennem. Har du ikke lige 3 venner så fortvivl ikke, du får altid Clank som AI spiller. Clank er faktisk til hjælp og kommer han ikke hurtigt nok med, kan du altid kalde på ham. Du kan spille Ratchet og den anden figur er selvfølgelig Clank, men hvem er de to andre? Det hele starter selvfølgelig med endnu en plan udtænkt af Dr. Nefarious. Denne gang er planen at Captain Quark, som af uransagelige grunde er blevet valgt til præsident, skal lade livet. Det er næsten unødvendigt at sige at planen slår frygteligt fejl. I stedet kommer en ny og farlig fjende og derfor bliver det nu Ratchet, Clank, Dr. Nefarious og Quark som skal rage kastanjerne ud af ilden.

Så går den vilde jagt ellers igennem futuristiske områder hvor der konstant er fjender om skal klaskes, områder som skal udforskes og gåder der skal løses. Alt sammen i den stil vi elsker. Ja og så dog ikke helt. Grafikken er ikke på højde med det som jeg så i A Crack in Time. Når der skal holdes styr på 4 spillere der spiller sammen over PlayStation Network, har det kostet på den grafiske side. Du finder heller ikke muligheden for at bevæge kameraet for højre pind anvendes til at vælge våben. Dermed er sigtet også ændret til at være et system som låser på fjenderne som du så kan skyde. Jeg synes helt klart at den morsomste del er når Ratchet anvender sin soniske skruenøgle, mens skydevåben virker en anelse tunge at anvende.

raca4o_01

Tilgengæld er der masser af spændende våben. De forskellige våben kan opgraderes og der er lavet et system som tilgodeser at alle spillere skal kunne være med. Det samme gør sig gældende for historien hvor de mange sekvenser med intense kampe brydes med en tur i et køretøj eller en tur på de skinner som næsten er blevet synonymt med Ratchet & Clank. Der er masser af underholdning i et tegneserie univers hvor det gælder som at samle bolte og fjedre. Gåder eller opgaver udgør også en betragtelig del af spillet. Det er sjældent en kæmpe udfordring og det er selvfølgelig fordi målgruppen er et yngre publikum hvor far og mor også skal være med. Alle taler dansk hvilket er et stort plus. Samtidig er banerne utroligt fornøjelige og der er masser at kigge på hvilket også øger genspilsværdien.

raca4o_03

Hvis du har været med siden starten i 2002 så er denne udgivelse anderledes. Det er mere et party spil end en platformer. Der er masser af varieret action med opgaver, og det kompenserer for at skydevåben ikke er elegant lavet. Samtidig taler alle dansk og der er masser af morsomme replikker. Ratchet & Clank: All 4 One rammer bredt og giver nye fans en mulighed for at tage del i løjerne med de elskelige figurer. Kombinerer du dette med multiplayer drop-in/drop-out svinger Ratchet & Clank: All 4 One sig op på et 4-tal. Rigtig god fornøjelse.

Meget varierede baner

Spil sammen med 3 andre

Alle taler dansk