Så fik det nye CS:GO koncept fra RFRSH Entertainment sin ilddåb i Royal Arena i København. Det bærende element er den nye scene hvor alle 6 inviterede hold har deres egen “ringside” bås. Det giver enestående mulighed for at sponsorer kan sidde lige foran deres hold under de forskellige kampe. Ulempen er, at du fra langt de fleste pladser kun kan se halvdelen af holdene. Normalt deltager der mange flere hold, som i den kommende ESL Season Six Pro League finale i Odense om 14 dage, hvor der anvendes den turnerings form som kaldes Swiss. I BLAST Pro Series spiller alle hold mod hinanden med kun en enkelt kamp i indledende. Det kaldes Round Robin. Indledende er delt over to dage og finalen kommer til at stå mellem de to bedste hold fra den indledende runde. Anden dagen spilles tre kampe af gangen og formatet giver mulighed for at alle ser deres favorithold spille på den store scene. For at holde aktiviteten så er der arrangeret en kamp mellem 3 og 4 pladserne hvor der spilles 1 mod 1 på en lille special designet BLAST Pro Series bane. I min optik en kedelig kedelig omgang for det blev noget med at peeke indtil første skud faldt. Det giver selvfølgelig masser af sendetid for de forskellige sponsorer som har deres navne på banens elementer.
Finalen er helt traditionel hvor de to finalister møder hinanden i en bedst ud af tre. Det krævede så en rokering så de to finalister SK og Astralis kom længst frem mod publikum. Dermed faldt idéen med 1vs1 som underholdning lidt til jorden. Maps er bestemt på forhånd hvilket jeg synes ødelægger en del af spændingen. Det bliver helt standard maps da ingen af deltagerne har haft mulighed for at se hvordan modstanderne har tacket banerne i turneringen. Det giver nogle gange mere spændende kampe når en bane, som måske ikke er trænet så meget, bliver valgt.
Selve finalen var spændende som jeg forventer når tophold tørner sammen. Der er øjeblikke man husker bedre end andre og min favorit var en tre mod tre situation på Cache. Ved stilling 8:10 planter Astralis på B-site og sikrer området med to på site og Xyp9x ved indgangen. FalleN, der også tager titlen som MVP, kommer til B med en AWP i heaven. Al logik til trods dropper han ned, checker indgangen og nakker Kjaerbye bag kassen ved bomben. Efterfølgende tager han så Xyp9x ved indgangen. Han bliver nakket af dupreeh mens fer og boltz kommer ind, skyder duprees og desarmerer bomben. Det var et helt enestående træk som jeg kun sjældent har set magen til. Der er video nederst (7min og 5 sek). Samtidig stod Dennis “dennis” Edman, der var erstatning for Dev1ce, for god underholdning. Det sker i en lidt mere aggressiv og uforudseelig spillestil. Det virkede faktisk som om han på et tidspunkt blev bedt om at dæmpe sig lidt.
Det bliver spændende om Astralis stiller op i Odense. I modsætning til BLAST Pro Series som RFRSH Entertainment ejer sammen med en del af Astralis så gælder der andre regler. dennis har spillet for GODSENDT i sæson 6 hvilket diskvalificerer ham fra at spille med Astralis i ESL finalen. Det var samme situation hvor Liquid, måtte anvende Wilton “zews” Prado i finalen da Lucas “steel” Lopes ikke måtte spille for WESA. Rygterne svirer og vi får se om dennis får lov at spille, om Astralis trækker sig helt eller om der stilles med en anden som kan godkendes af WESA.
Selvom der kan være 12.000 tilskuere i Royal Arena så det ikke egnet til eSport i denne klasse. Afviklingen af Dreamhack Masters i Malmö i Malmö Arena fungerede meget bedre. Royal Arena mangler basale faciliteter til at være rammen om noget i denne størrelse. Selv salen er fin det er det uden om der mangler. Der er ingen loger, det er for svært at komme på tværs, gangarealerne uden om arenaen har for lidt plads til boder for de enkelte hold og så er det første gang jeg i min karrierer som journalist er blevet henvist til at arbejde fra et kosteskab med plads til 5 personer.
Jeg håber der kommer noget bedre styr på teknikken i kommende BLAST Pro Series turneringer for det var mildest talt ikke særligt imponerende. Fredagen blev afviklet uden streams og selvom efter intensive test natten til lørdag var der adskillige udfald. Der var bl.a. sort skærm for publikum i salen midt under Cahce. Det var ikke populært.
Nu skal vi ikke glemme at det er for at se GS:CO vi dukker op og så længe det er god underholdning er alle glade. Måske ikke så glade som SK Gaming der her tager runde 19 på Cache og så kan kåres som vinder af den første BLAST Pro Series. Vi ses i Odense.
Her er den afsluttende pressemeddelelse fra RFRSH Entertainment:
– 6 af verdens 7 bedste hold kæmpede om en samlet præmiesum på 250.000 dollars
– Brasilianske SK vandt finalen over danske Astralis efter en utroligt tæt og medrivende kamp. Astralis nåede finalen trods savnet af en af verdens bedste spiller, Nicolai “dev1ce” Reedtz.
– Guldmedaljerne blev overrakt af regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen, der sammen med erhvervsminister Brian Mikkelsen officielt åbnede turneringen fredag aften.
– Vi kunne allerede fredag middag melde udsolgt med 12.000 tilskuere i Royal Arena
– 2.500 fans ventede da dørene åbnede – arenaen fyldt fra start til slut.
– Tilskuere i alle aldre hyggede sig – inklusiv Hans Kongelige Højhed Prins Christian (foto findes i biblioteket)
– Efter kun 4 timer var der udsolgt af Astralis’ nye trøje i merchandise-butikkerne. Jack & Jones i Field’s, hvor trøjen blev præsenteret til et fan-event for 500 fans torsdag, meldte om omsætningsrekord.
– Det var verdenspremiere på BLAST Pro Series, der er udviklet og ejet af RFRSH Entertainment. Turneringen forventes afholdt i 4-5 internationale storbyer i 2018, blandt andet i København i november.
– Der var akkrediteret mere end 130 medierepræsentanter fra 14 lande, heraf 80 arbejdende videografer, journalister og fotografer
– Lørdagens kampe blev streamet globalt på twitch på 14 sprog. Derudover viste tv-kanaler i 12 lande hele eller dele af turneringen med egen produktion. Det samlede seertal kendes pt ikke, men forventningen er fortsat ca 10 millioner seere på verdensplan.
– Efter en hård fødsel fredag, hvor 140 gæster og tv-seere ikke fik set en eneste kamp grundet tekniske vanskeligheder, var kulminationen i Royal Arena lørdag en oplevelse, vi i RFRSH føler grund til at være stolte af.
– Vi takker for støtten fra Region Hovedstaden og Wonderful Copenhagen, ligesom vi er utroligt glade og stolte over den store opbakning fra Erhvervsminister Brian Mikkelsen. Vi vil også gerne takke Royal Arena for en flot afvikling.