Relic Entertainment er blevet færdige med Company of Heroes 3 så det ikke bare er få udvalgte der kan få fornøjelsen. Det er udkommet 23. februar 2023 og indeholder to kampagner og fire forskellige fraktioner. Det er en Anden Verdenskrig kulisse hvor vi denne gang er rykket syd på. Det betyder de allieredes landgang i Italien samt den Nord Afrikanske kampagne set gennem Rommels øjne.

CoD3 er et Real Time Strategy (RTS) og så dog alligevel ikke. Relic er ikke bange for at prøve noget nyt, så til dig som måske er helt ny til genren så vil du værdsætte Tactical Pause hvor du kan sætte handlingen på pause for at få et bedre overblik. Ud over Tactical Pause så har Relic også lavet kampagnen som inkluderer strategiske valg. I den italienske kampagne er dette repræsenteret med en britisk og en amerikansk general som du optjener loyalitet hos, alt efter om du følger rådgivning fra den ene eller den anden. Det sidste nye element er en historie hvor vi følger en civil familien som en del af den Nord Afrikanske kampagne. Min personlige holdning til den del er, at udviklere ønsker at neutralisere de snæversynede tastaturkrigere fordi man har valgt at medtage en kampagne fra tabernes side.

Uanset hvad der er tilføjet så er det bærende element stadig den hektiske action i RTS delen når du dirigerer dine tropper rundt på slagmarken. Her er det tydeligt at Relics erfaring med genren slår igennem. Det er super velfungerende. Hvis du er helt grøn i RTS genren så er det her du skal få styr på de forskellige enheder, hvad deres specialer er og hvordan de benyttes på slagmarken. Det hjælper at huske de forskellige genvejstaster så du ikke skal rundt med musen hele tiden. Hvis du går med tanker om at tage udfordringen op med multiplayer, så er det bare om at øve genvejene. I multiplayer er det ikke nogen Tactical Pause.

Gennem kampagnen så er der masser af variation. I forhold til de første udgaver jeg spillede så er standard sværhedsgraden blevet mere tilgivende. Du har en chance for at klare den enkelte mission selv du laver en fejl eller to. Vigtigt at alt for sådan en running and gunning type som mig er, at tage sig tid til at får enheder trukket tilbage så de kan restituere sig. Det er nogle gange svært fordi de bare lige skal tage en enkelt enhed mere. Det viser sig mange gange at være en forkert antagelse fra min side for hele slagmarken er meget dynamisk. Der dukker altid et eller andet op jeg ikke havde set. Det samme gør sig gældende for missionerne hvor der både er traditionelle angreb og forsvar over special missioner hvor du skal bjærge og reparer udstyr. Der er aldrig et kedeligt øjeblik på slagmarken. Det er intens underholdning.

På mange måder så er RTS ikke meget andet end en avanceret udgave af sten, saks og papir. Der er bare mange flere enheder og hver enhed har mange flere muligheder. Relic formår at have alle disse facetter samtidig med at det hele er meget intuitivt. Det kan helt lavpraktisk ses ved at en kampvogn tager mere skade når den rammes bagfra end hvis den står med siden til. Det er også bedre at snige dit infanteri fra dækning til dækning i stedet for at lade dem løbe på tværs af en maskingeværsrede. Der er også på enhedssiden lavet nye ting. Du kan stadig bruge bygning som en naturlig fæstning og dem kan du også indtage. Jeg bruger nu stadig den helt klassiske model med bare at høvle granater ind til fjenden er udslettet. Jeg synes ikke der er forskel på min klassiske metode og så mulighed for at give en specifik kommando til at indtage en bygning. Min er også sjovere.

Den Nord Afrikanske kampagne sætter dig i Ørkens Rævens Rommels sted. I Anden Verdenskrig var Rommel en af de generaler som fik skabt sig et navn. Som nazist så var det ikke, som så mange andre, for de grusomheder der blev begået men for de taktiske evner netop i Nord Afrika. Rommel skrev bogen ”Infanterie greift an” (Infanteriet Angriber) som beskrev den taktik som han gennem Første og Anden Verdenskrig fandt mest effektive. Selv Rommels ærkefjende på slagmarken, den amerikanske general Patton, anerkendte Rommels taktiske evner. Rommel deltog i mordforsøget på Hitler i 1944. Han fik valget mellem at begå selvmord eller at gå gennem en retssag og hængt som forræder. Rommel døde 14. oktober 1944 efter at have slugt en cyanidpille. Der er helt sikkert masser af holdninger til inklusionen af Nord Afrika kampagnen. Jeg har også en holdning. Den er underholdende og hvis der skal vælges fra Anden Verdenskrig, så er de episke kampvognsslag i Nord Afrika stadig store taktiske udfordringer. Der er uanset om Relic tager dem op i elektronisk udgave i Company of Heroes 3 eller som brætspillet The Campaign for North Africa.

Company of Heroes 3 er et enestående godt RTS-spil. De strategiske kampe for Italien er let underholdning mellem de intense taktiske slag hvor du spiller en afgørende rolle. Så er de 8 missioner i Nord Afrika også en fornøjelse. Når du først gå i gang med multiplayer delen oplever du hvor meget dybde der er skabt med en let tilgængelig grænseflade du lærer gennem kampagnen.

Tak til Relic Entertainment og MI5 Communications for at gøre denne anmeldelse mulig.

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægThe Outer Worlds: Spacer’s Choice Edition udkommer 7. marts
Næste indlægOssi Saarinen skyder dyr med Nokia X30 5G
Jeg er ansvarshavende redaktør på GamersLounge og aktiv gamer primært på PC & PS5. Nyt legetøj leger bedst, så det bliver til mange forskellige spil på flere forskellige platforme. Jeg falder altid tilbage til shootere eller de mere action prægede titler når der rigtigt skal kobles af. Noget af det mest spændende er at få lov til at lave interviews og previews fra de events vi deltager i. Jeg øver for at blive bedre til CS:GO og følger danske eSports turneringer. Tak fordi du kiggede forbi.
company-of-heroes-3-anmeldelseCompany of Heroes 3 er et enestående godt RTS-spil. De strategiske kampe for Italien er let underholdning mellem de intense taktiske slag hvor du spiller en afgørende rolle. Så er de 8 missioner i Nord Afrika også en fornøjelse. Når du først gå i gang med multiplayer delen oplever du hvor meget dybde der er skabt med en let tilgængelig grænseflade du lærer gennem kampagnen