Crossfire: Legion har gennem en periode været i Early Access på Steam. Det er et real time strategy (RTS) spil der tager udgangspunkt i Crossfire first person shooter universet skabt af sydkoreanske Smilegate. Denne gang er det så Prime Matter og Smilegate der står bag RTS udgivelsen sammen med Blackbird Interactive. Hvordan er det så gået?

I en nær fremtid så kæmper de to store grupperinger Global Risk og Black List om global dominans. Global Risk er en paramilitær styrke der gerne vil sikre kapitalistiske virksomheder. De anvender traditionelle militærenheder. Black List er en guerilla styrke der kæmper for befolkningen og anvender hurtige enheder med en stor slagkraft. De ser sig begge som de gode i kampen. Der også blevet plads til en tredje gruppe, New Horizon, der benytter mechs og energi våben. Så hvordan måler Crossfire: Legion sig op mod de mere kendte RTS’ere?

Generelt er RTS genren baseret på at forskellige enheder kan slå hinanden cirkulært. Du kan sammenligne det med sten, saks og papir. I RTS-genren bliver det til at en bazooka gruppe kan slå et køretøj, et køretøj kan slå infanteri og infanteri kan slå en bazooka gruppe. Crossfire: Legion er tro mod den klassiske RTS-model og det bringer minder frem fra Command & Conquer og Red Alert. Der findes også forskellige evner for de forskellige enheder. Jeg synes at tempoet er lige højt nok. På den tid det tager mig at vælge en enhed derefter specialevnen og den modstander den skal bruges på så er kampen stort set overstået. Det er fint at Legion ønsker at det skal være intenst selvom det i dette tilfælde har lidt den modsatte effekt. De enkelte commanders special evner kunne give så meget mere som bl.a. snige evnerne på Freefall.

Der er både multiplayer og 15 missioner du kan spille mod AI. I multiplayer skal du også styre ressourcer mens at du i missionerne får enheder i en lind strøm som du skal bringe til sejr. Der er masser af kreative enheder som passer ind i historien. Min favorit er lastbilen som skyder eksplosive droner ud. Den bliver jeg ikke træt af at bruge. Gennem de enkelte missioner får du en fin introduktion til de forskellige enheder og det at bygge en base og finde materialer. Baserne nedkastes fra en helikopter i stedet for at rejse sig op af jorden. Det er i tråd med stilen hvor der er tale om pop-op baser og en krigsførelse der konstant er i bevægelse. Hver mission tager omkring 30-40 minutter at gennemføre og så er du klar til at kaste dig ud i multiplayer.

Der er forskellige multiplayerspil typer alt efter hvad du er til. Der er 3v3 hvor du kæmper om ressourcer og materialer. I Payload er det en mindre bane som også tager kortere tid at spille. Så er der også Battle Lines hvor du alle dine enheder selv bestemmer hvad de skal gøre. Din opgaver er her at udstikke de store linjer. Målet er at udraderer fjenden hovedkvarter. Endeligt kan du også spille co-op mod AI. Crossfire: Legion har masser af modes til at holde dig beskæftiget når først du er gennem kampagnen.

Crossfire: Legion er et fint bud på et RTS. Det holder sig inden for rammerne af den klassiske tilgang til genren. Jeg kunne tænke mig at de enkelte fraktioner have en mere differentieret tilgang til spillestil. Crossfire: Legion kvalificerer sig til at komme ud af Early Access som fuldgyldigt spil. Der er stadig rig mulighed for at skabe mere dybde og der forestiller jeg mig kommer over tid.

Forrige indlægScarlet & Violet udvidelsen kommer til Pokémon Trading Card Game