Need for Speed Unbound er det nyeste skud på stammen af racerspil fra EA og Cristerion. Man kunne godt frygte at NFS serien ville gentage kutymen som FIFA spillene er kendt for. Nyt spil, men med samme gameplay i ny indpakning. Men EA har prøvet at ryste posen, og komme med noget der minder mere om et arkade spil, med et pift af anderledes grafiske effekter og en halv spændende historie. Vi har taget et kig nærmere på Need for Speed Unbound, anmeldt på PlayStation 5.

Racerspil findes i mange former efterhånden lige fra det ekstremt populære Forza Horizon til Sony’s egen Gran Turismo. Men et af de serier der har hængt ved er uden tvivl Need for Speed. Men formlen på NFS serien, har været mere eller mindre uændret i mange år. Nu har EA prøvet noget lidt nyt med Need for Speed Unbound, men er det nok?

Du spiller som en karakter du selv skræddersyer fra starten og det er selvfølgelig dig, som er omdrejningspunktet i historien. Du har sammen med en ven, skabt den fedeste bil, som virkelig rykker. Men efter kort tids fornøjelse, så bliver den stjålet i et ret så frækt svindelnummer og du står nu tilbage med røde øre og ingen bil. Mange har senere, er din tid så kommet til at gøre gengæld og finde frem til tyveknægtene. Du skal starte fra 0 og stige til tops på racerscenen, så du kan få din stolthed tilbage. Klassisk og dog, forudsigelig historie. Man har hørt den i mindre variationer mange gange før.

Man må i den grad sige at der bliver leget med en speciel kunstform i NFS Unbound. Den visuelle retning som udviklerne har taget, appellerer til dem der synes emojis, filtre og en tegneserieagtig grafik, bare er noget der rykker. Når man køre rundt i spillets verden, så dukker der alverdens grafik op rundt om dine dæk, spoilers og andre steder om din bil. Et flyvehop resultere f.eks. i et par skitserede vinger der basker løs. Det kan virke en smule underligt og uden for hvad man ellers lige forbinder NFS serien med. Men det er dog en mening med grafiske galskab.

Byen Lakeshore City og er den nye legeplads du kommer til at drøne rundt i. Selve verdenen er flot lavet, der er masser af trafik og mennesker på gaden. Alt er som det mere eller mindre plejer at være. Det samme gælder for bilerne du køre rundt i. De er flotte, detaljeret og kan tunes til ukendelighed.

Udviklerne har dog her valgt at, man kan vel sige spice grafikken, bare en smule op. For den karakter du spiller med, og alle de andre du møder på tværs af kampagnen, har en grafisk fremtoning som var de revet ud af en 2D animations film. De har alle en tegneserieagtig grafisk ydre, som går fint i spænd med de førnævnte skitseringer der dukker op om din bil under køsel. Om det virker efter hensigten? Det er svært at sige og er i den grad en smagssag. Det er i hvert fald en ny måde for Need for Speed serien, at prøve noget nyt.

Du laver selv din helt egen karakter og her har du alligevel et bredt udvalg af tøjbrands at vælge i mellem. Hættetrøjer, hængerøvsbukser eller fede sko. Der er rig mulighed for at blive et modedyr og du kan vælge blandt mange brands fra VERSACE til PUMA, så er der noget for enhver smag. Om det er mig der er gammel eller lignende, så kan jeg ikke helt se sammenhængen mellem fashion og ræs. Dit valg af brands mht. tøj, spiller ingen rolle, udover at du kan se din karakter bære fede jeans og en baggy t-shirt i mellemsekvenser.

Nu til gameplayet og køretøjerne, for det er trods alt det Need for Speed handler om. I NFS Unbound kommer du som altid til at køre biler som enten kan være noget værre skrammel eller muskelbiler der kan trævle enhver asfalt overflade til muldjord. Alle biler har deres egne stats og køreegenskaber. Nogle er bedre til drifts hvor andre er mere egnet til off-road eller hurtig kørsel. Selve kørsels delen, føles meget arkade ish’, og der er ikke nær så meget følelse med ens bil som f.eks. Forza serien.

I langt de fleste, hvis ikke alle, kan du gøre brug af NOS boost til at komme hurtig op i fart. Nede i hjørnet af skærmen, kan man se nogle NOS parameter der fyldes op, som du så kan gøre brug af. De fyldes op ved bl.a. at køre lige bag ved modstandere, køre i modsatte side af vejen, drifte rundt i sving eller komme farligt tæt på andre biler.

Du køre dog ikke i det ene endeløse ræs efter det andet. Der er en dags/nat cyklus. På denne måde, er der lidt risici at tage, alt efter hvad du foretager dig på dagen. Du har faktisk en helt uge af gangen, hvor der sker events inde i spillet. Hvert ræs du kan deltage i, er enten gratis eller har buy-ins, hvor du skal give lidt kapital i håb om at blive den der løber med det store gevinst beløb. Sidst på ugen kan du deltage i større ræs events, hvor præmierne og gevinsterne vil være merkant forøget.

Men men men, det er jo ikke helt lovligt at ræse rundt helt uhensigtsmæssigt. Så derfor er der også et “heat” system, hvor politiet konstant patruljere i gaderne. Hvis du suser forbi dem, kan de finde på at sætte efter og en større politijagt sætter ind. Du har så en “heat” multiplikator, hvor jo mere du er eftersøgt desto mere XP får du. Du kan faktisk indtjene nogle seriøse mængder XP, hvis du er god til at holde gang i politiets køretøjer.

Spillet har udover kampagnedelen, også online multiplayer med PvP ræs for optil 8-spillere. Men online delen af NFS Unbound, var ikke hvor der blev lagt flest timer, i det at det ikke altid fungerede lige godt. Om det er min net forbindelse eller andet, vides ikke.

Need for Speed Unbound er et fint forsøg på at ryste posen og prøve noget nyt. Et lidt anderledes grafisk look, men med gameplay man kunne forvente af et Need for Speed spil, så er det bestemt ikke det værste man kunne spille. Historien er hvad den er, ikke fantastisk og heller ikke dårlig. Det er uden tvivl meget arkade agtigt, men hvis man godt kan lide den type af spil, så skal man helt sikkert give Need for Speed Unbound et skud.