Dead Space 3 er den første af årets stort anlagte udgivelser, hvor vi nu får afslutningen på Isaac Clarkes strabadser med Necromorphs og Unitology. Der er løbet meget vand under broen siden den opsigtsvækkende første udgivelse i 2008, hvor Visceral førte os gennem de smalle mørke korridorer på Ishimura. Her blev vi forkælet med et klaustrofobisk survival horror spil der viste gode takter med mystisk forskning, en opblomstrende religion og mørke kræfter.

dead space 3 02Dead Space 3 i 2013 giver mig desværre ikke den samme følelse og virker faktisk til tider lidt for meget som en tredje persons shooter. Jeg kan berolige fans af serien med, at det cover system som blev præsenteret i Dead Space demoen stort set ikke er blevet andet end en parentes i den samlede oplevelse. Der var ellers god grund til at frygte at Dead Space 3 kom til at minde lidt for meget om en Gears of War klon med et underudviklet coversystem. Du kan gå i dækningen ved at gå i knæ så du får mulighed for at skyde over f.eks. en kasse. Det er alt. Heldigvis.

Dead Space 3 konceptet virker denne gang også noget slidt og uden den samme form for energi jeg har oplevet i de forrige udgivelser. Der er lidt for mange missioner, hvor du backtracker gennem de samme områder, for at hente og bringe ting. Der er alt for stort et genbrug af boss kampe. Det bliver kedeligt når du for tredje gang skal igennem nøjagtigt de samme rutiner for denne gang at slippe helt af med endnu en irriterende kleppert af et monster. Det får desværre meget mere karakter af en tredje persons shooter end noget andet. Heldigvis er der er også områder som er forbedrede.

dead space 3 04Det er sjovt at benytte arbejdsbænken (Workbench) til at skabe nye spændende våben. Hvis du er helt grøn i Dead Space sammenhæng så kræver det lidt tilvænning før du er helt komfortabel med systemet. Så er det også noget af det sjoveste at lege med. Du kan modificere dine våben på alle tænkelige og utænkelige måder. Fordi Visceral ikke skal tænke på balance til multiplayer kan du skabe noget som utroligt dødbringende eller bare sjovt at bruge. Det bliver faktisk kun sjovere hvis du spiller co-op så du kan dele dine bedste våben og idéer med din medspiller.

dead space 3 05Co-op er efter min mening også den eneste rigtige måde at spille Dead Space 3. De forskellige opgaver bliver meget mere underholdende at løse. Dette gælder også de co-op specifikke side missioner og selv nedkæmpningen af de forholdsvis ensartede bølger af fjender er også sjovere. Kan du komme af sted med at spille Isaacs sidekick John Carver er det absolut at foretrække. John’s historie er langt bedre og han gennemgår flere af de skræmmende hallucinationer der var så karakteristiske for de første to udgivelser. Han er den mest spændende figur i Dead Space 3, mens Isaac mest er interesseret i at finde sin gamle flamme Ellie Langford.

dead space 3 03Jeg kommer ikke uden om at berøre det meget omtalte microtransaction system som er blevet en del af WorkBench. Der er delte meninger og min er helt klar. Microtransactions hører ikke hjemme i spil som er købt og betalt. For at microtransactions skal være en succes skal der bruges penge og derfor vil udgiveren, denne gang EA, presse udvikleren til at gøre det umuligt at gennemføre spillet  uden at købe et eller andet. Det rangerer på min liste samme sted som de udviklere som laver free-2-play til børn, hvor de for at redde deres virtuelle kæledyr skal bruge rigtige penge.

Microtransaktionerne giver spillere, som måske ikke gider bruge deres tid på at lede efter våbendele, en genvej til udstyr som efterlader den lille rest af survival horror der var i Dead Space 3 samme sted som du gemmer dine kontoudtog. Du kan ved blot at hoste op med spareskillingerne få våben og udstyr som bringer dig så tæt ved usårlig at necromorphs burde medbringe kryptonit. Der er allerede fundet en fejl så du med en simple gentagelse kan høste uendelige ressourcer. Der er også rigeligt med tekniske svipsere, som mest opleves i co-op, hvor jeg også savner et bedre drop-in/drop-out system.

Dead Space 3 har bevæget sig langt væk fra survival horror. Denne udgave er en tredje persons shooter med RPG elementer hvor du skal samle ressourcer for at bygge større og bedre våben. Trenden er desværre at gå efter den størst mulige demografi, eller laveste fællesnævner, for at sikre den størst mulige kundegruppe. Dead Space 3 redder æren ved at være en velproduceret titel med en glimrende co-op og et underholdende build-a-gun workbench. Dead Space 3 hænger med det yderste af neglene fast i et 4-tal. God Fornøjelse.

[box_info]Spillet er anmeldet på Xbox 360 og anskaffet af redaktionen[/box_info]

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægHesteelske​re får eksklusivt spil på dansk til Nintendo 3DS
Næste indlægBioShock Infinite – City in the Sky Trailer
Jeg er ansvarshavende redaktør på GamersLounge og aktiv gamer primært på PC, PS5 og Switch. Jeg falder altid tilbage til shootere eller de mere action prægede titler når der rigtigt skal kobles af. Noget af det mest spændende er at få lov til at lave interviews og previews fra de events vi deltager i. Jeg øver for at blive bedre til CS2 og følger danske eSports turneringer. Tak fordi du kiggede forbi.
dead-space-3Dead Space 3 har bevæget sig langt væk fra survival horror. Denne udgave er en tredje persons shooter med RPG elementer hvor du skal samle ressourcer for at bygge større og bedre våben. Trenden er desværre at gå efter den størst mulige demografi, eller laveste fællesnævner, for at sikre den størst mulige kundegruppe. Dead Space 3 redder æren ved at være en velproduceret titel med en glimrende co-op og et underholdende build-a-gun workbench. Dead Space 3 hænger med det yderste af neglene fast i et 4-tal. God Fornøjelse.