Bungie har valgt at betragte fanbasen som ludo brikker og slået alle tilbage til start med DLC-pakken Shadowkeep og Season of the Undying. Formelt starter du på level 755 hvor du i genne omgang kan nå level 960. I praksis svarer det til at starte helt forfra på Desitny 2 fordi stort set alt andet end den basale shooter mekanik er blevet ændret. Dermed er våben, rustning og stor set alt andet fuldstændig værdiløst. Har det så forbedret Desinty 2 så end-game er blevet som Desitny 1 year 3?

Jeg vil gerne starte med det nye armor 2.0 system hvor Bungie har lovet at det bliver meget bedre og mere tilpasset den enkeltes spillestil. På overfladen ser konceptet rigtigt fornuftigt ud. Du kan benytte eksisterende amor’s udseende og beholde de specielle egenskaber det nye amor har. Samtidig findes der forskellige element bonuser som har forskellige rul. Efter ganske kort tid med det forbedrede system er min konklusion at det faktisk er blevet meget værre end det armor 1.0. For det første så er det KUN det du køber i dyre domme for rigtige penge hos Tess Everis som du kan bruge som udseende. Armor 2.0 Mods lever heller ikke op til forventningen. Ja bevares du kan da skifte mods uden at skulle anvende uhyrlige mængder af ressourcer. Sammenligner jeg med armor 1.0 så giver det bare ringere perks. I en Iron Banner hjelm fra armor 1.0 kunne jeg vælge mellem recovery og resilience med et rul på sniper aim eller mere launcher ammo. Den havde også hele 2 mod slots, en base og en Calus/Leviathan. Dermed havde jeg totalt 4 perks.  Det kan du ikke med armor 2.0 hvor du er begrænset af de 10 energi niveauer og hvad hver mod tager af energi. I modsætningen til min Iron Banner armor 1.0 hjelm som droppende med alle perks, så skal jeg grinde for at få alle 10 energi niveauer låst op. Det kommer den gennemsnitlige spiller ikke til at opnå. Faktisk kan det ikke betale sig at gride armor energi før du mindst er level 950. Men det værste er Elemental Affinity systemet. Affinity systemet låser forskellige perks til elementtyperne. Arc kan have machine Machine Guns, Shotguns, Bows, Pulse Rifles og Swords, Solar kan have Auto Rifles, Fusion Rifles, Linear Fusion Rifles, SMG og Rocket Launchers og void kan have Hand Cannons, Grenade Launchers, Scout Rifles, Sniper Rifles og Sidearm.  Det giver ingen mening overhovedet. Selvom man kunne forsvare ændringer uden det ville være overbevisende, så er den store deal breaker Bungie RNG. Affinity dropper nemlig efter Bungie elendige RNG. Altså alt andet end tilfældigt.

Affinity er alene skabt for at fansbasen kan grinde uendeligt for det rigtige mod til deres build.

Nå men ikke så slikketiv skildpadde. Lad os se på det nye indhold som Nightmare Hunts og Vex Offensive. Spiller du Destiny 2 så har jeg et spørgsmål. Spiller du Nightmare Hunts på Legendary? Og hvis ja hvorfor? Ja jeg ved godt at armor nu dropper i 4 tiers (nej 4 du skal tælle Pinnacle med som level) hvor hver tier dropper gear med højere level. Men det er faktisk alene for at farme Essences du spiller Nightmare Hunt. Det kan du så købe fra vendors for Phantasmal så hvorfor? Nightmare Hunt er så ikke særligt spændende. Slet ikke hvis du spillede en masse D1. Jeg har dræbt Phogoth tilstrækkeligt mange gange til at det ikke underholder længere. Så er det fra et spilmekanisk synspunkt ikke særligt godt lavet. Helt ærligt. Kill rooms med force field walls? Var det virkeligt det bedste Bungie kunne brainstome sig frem til? Og hvorfor er der ikke nogen loottable i Nightmare Hunts? Der dropper kun mods som alene kan anvendes i Nightmare Hunts. Ja du ser problemet.

Så har vi heldigvis Vex Offensive. Her tænker jeg at det lidt som med Dreaming City ville være med forskellige boss’er fra uge til uge så der var en smule variation. Nej det minder i opbygning fuldstændig om Nightmare Hunts. Det er langt mere indhold i sæsonannonceringerne end der faktisk er i spillet. Det bliver sidst i november at vi får ”Final Assault” som jeg gætter på er et nyt strike med Undying Mind. Men vi får se. Samlet set så er Månen som destination ikke nær så spændende som i D1. Der er alt for lidt nyt og langt de fleste aktiviteter er lavet på en måde så de tager længere tid ved at anvende ensformig spilmekanik. Det samme gør sig gældende for de mange nye materialer. Hver gang der introduceres mere forskellige in-game valutaer så er det for at trække tiden. Det er selvfølgelig også nødvendigt når der ikke er mere nyt indhold.

Destiny 2 er i samme omgang free-2-play hvilket er en sandhed med modifikationer. Du kan jo vælge en definition af free-2-play som passer din model. Hvis et spil skal være free-2-play så skal ALT indhold være muligt at spille uden at slippe en krone. Du skal kunne låse op for alt ved at spille og der må ikke kunne opnås en fordel ved at betale for ting. Der er både betalt DLC og betalt sæson pas. Jeg føler mig så noget snydt ved at have betalt penge for sæson passet. Det giver kun lidt ekstra drops af gear som i forvejen dropper når jeg spiller. Den eksotiske bue der kommer som quest er garanteret intet bevendt for så ville D2 flytte sig (mere) i retning af pay-2-win. Jeg forstår godt idéen med et sæsonpas fordi Bungie også skal betale regninger. Det er så en skidt model når du som gennemsnits spiller bliver tvunget ud i et endeligt grind for at opnå de ting som findes i passet. Vi så det tidligere hvor nogle af de quests Bungie havde opfundet var så tidskrævende og krævede held i deres dødssyge RNG at det stort set ikke var muligt at komme igennem.

Selvfølgelig skal du spille spillet for at få gear. Så skal Bungie bare vælge hvad det er for en spillerbase man gerne vil have. Hvis du først få et våben eller gear når en sæson er ved at gå på held, så kommer du aldrig til at bruge det. Næste sæson indeholder jo nyt som skal grindes. Kræver en sæson at du spiller mindst 4 timer hver dag i snit, så har det karakter af en hobby. Det bliver også vanskeligt at trække nye spillere til når jeg kigger på hvor elendig brugeroplevelsen med navigation i D2 er blevet. Det er en rodebutik. Nogle mods optræder ikke engang i oversigterne hvis du ikke har låst op for et armor hvor den kan passe. Her er standarden at ting som ikke kan bruges farves let grå, men at fjerne helt? Nej vel. Generelt er brugergrænsefladen (UI) en omgang makværk og dermed bliver UX, som er brugeroplevelsen, tilsvarende dårlig. Det nye finisher move du kan udføre på fjender som har mistet næsten alt liv ikke lagt på meele knappen? Du skal jo være tæt på for at det kan udføres. Det giver ingen mening.

Der er ikke tvivl om at Bungie med udgivelsen af Shadowkeep har valgt at satse hele butikken på den del af fanbasen som er hardcore og ønsker at have Destiny 2 som en hobby. I håbet om at trække flere spillere til så er basisspillet gået free-2-play. Med satsningen på Stadia så gaber Bungie over langt mere end hvad de kan tygge. De kan knapt holde PS4, XO og PC-platformene i luften og magter ikke engang at balancerer våben og gear individuelt på den enkelte platform. Nu skal de så til at kode alt om fra DirectX til Vulkan så Destiny 2 kan fungere i Google’s Stadia som er baseret på Linux. Det kan være, at dette er starten på en ny og lysende fremtid som Bungie selv ønsker at signalerer med titel Destiny 2 – New Light. Det er desværre ikke noget som har materialiseret sig i Destiny 2 – Shadowkeep som har meget lidt nyt indhold med alt for ensformig spilmekanik og mange tekniske fejl.

Shadowkeep DeLuxe er indkøbt af redaktionen og anmeldt på PS4