Techland har stået bag et væld af zombie spil de seneste år. Aller bedst er de kendt for Dying Light som udkom for godt og vel 7 år siden. Siden da har de været godt i gang med det næste store zombie eventyr og med Dying Light 2: Stay Human, er her næsten alt hvad fans elskede ved det første spil. Vi har anmeldt PlayStation 5 udgaven og vi har været godt underholdt.

Dying Light var i den grad populær da den udkom. Der var selvfølgelige pros og cons på tværs af anmeldere og spillere især. Nogle mente at der var for lidt fokus på kampe og måden man kunne håndtere zombier, hvor af andre var vilde med historien og fandt glæde i at spille sammen med venner via multiplayer. Alt af hvad der var godt og skidt, tog Techland til sig og med det fik de skabt Dying Light 2: Stay Human. Spillet har en helt ny historie, stor åben-verden og helt nye gameplay elementer der gør overlevelse i en zombie inficeret by noget sjovere.

Historien omhandler fyren Aiden, som er en pilgrim. Hans mission er at finde hans søster Mia, som har været forsvundet længe. Aiden har fået rygter om at hun skulle opholde sig i en kæmpe by kaldet Villedor. Dette er stedet hvor størstedelen af spillet finder sted og vil være Aidens ultimative legeplads. Villedor er også byen som huser et af menneskehedens sidste håb og styrker mod virussen som gør folk til hjerne-knaskende-monstre! I byen finder du masser af mennesker der forsøger at få en “normal” hverdag til at fungere. Med beboelser bag fæstninger og afgrøder på hustagene, gør de et desperat forsøg på at overleve på bedste vis.

Spillets verden er stor og langt mere detaljeret end det første spil. Du kommer altid til at støde på ting at se når du udforske alle afkroge af kortet. Man kunne godt frygte flere gader og bygninger ville ligne hinanden, men her har udviklerne og designerne gjort et flot stykke arbejde i at gøre hvert hus, gade og interiør unikke og spændende at udforske.

Hvis du har spillet Dying Light, så kommer du til at føle dig godt hjemme i styringen i Dying Light 2: Stay Human. Selve bevægeligheden og måden at komme rundt på, ligner meget det første spil. Parkour spiller en væsentlig rolle i måden at komme rundt på, og efter en håndfuld opgraderinger, så kan du hurtig komme fra A til B på ingen tid. Senere i spillet kan du gøre brug af ziplines og en paraglider, så du virkelig kan se byen fra oven. Dét fedt!

Det samme gælder for kampe og måden at beskytte dig på. Techland har taget valget at droppe våben, og i stedet er der fokus på brugen af redskaber og Aiden selv. Du kan også nu bedre blokere for angreb og et af de første tricks du lære mikser angreb med parkour. Du kan f.eks. hoppe over en fjende for dernæst at sparke en anden i maven. Ret effektiv, og specielt hvis du bliver mødt af fjender på hustage.

Når der ikke skal kæmpes eller udforskes, er det med at nyde godt af historien og her er også sket en del. Karakterne du møder, har alle hver deres personligheder og historier at fortælle. Noget af det der måske kunne have været justeret på, er mængden eller rettere hurtigheden af hvor meget du får præsenteret. For hver person du møder, vil gerne fortælle deres historie. Men du når knap nok at huske deres navne, før en ny dukker op med sin historie. Det kan hurtig blive indviklet at holde styr på de forskellige subplots. Men den overordnede historie, den er spændende nok.

Du har som tilskuer kan have indflydelse på historien. Dette har været omtalt vidt og bredt i spillets marketing via videoer osv. I Dying Light 2: Stay Human er der faktioner du kan holde med. Om du holder med der vil gøre alt for overlevelse eller de der vil opretholde freden, er op til dig. Uanset hvad du vælger, så vil du kunne drage nytte af deres hjælp i søgen efter Aidens søster.

Selvfølgelig har hver af de 2 faktioner, også deres egne holdninger og idealer. De der vil bevare freden, har til hensigt at overtage byen og indføre en ordensmagt, som kan holde styr på den smule af menneskeheden der er tilbage, for at sikre dens overlevelse. Faktionen som indeholder folk der vil gøre alt for overlevelse, er mere fokuseret på at skabe et miljø hvor alle kan leve i ro og fred.

Hele byens skæbne hviler nærmest på Aidens skuldre og det meste bliver afgjort via dialog valg. Hvem du vil holde med, er helt op til dig. Men dine valg har konsekvenser for historien og ikke mindst byens fremtid. Så snart du er i dialog, og der viser sig en nedtælling, så kan du bestemme hvilken retning resten af spillet skal tage. Visuel har det også påvirkning på byen, men i sidste ende er det hvad du får ud af valgene, som du skal have med i dine overvejelser.

Det lyder meget godt ikke, men hvor er udfordringen tænker du? Spillet har en dags og nat cyklus, og udover at det selvfølgelig bliver mørkt når solen går ned, så har det stor påvirkning på de inficerede. Om natten træder største delen af dem udenfor, hvilket åbner op for muligheden for at udforske indendørs. Om dagen sover de nemlig inde i bygninger, hvilket kan gøre det svært at vandre for meget rundt i huse ved højlys dag. Disse områder kaldes også for dark zones og hvis du har succes med at træde varsomt, så er der masser af lækkert loot at finde.

Alt i alt, så har Dying Light 2: Stay Human masser at byde på. Under min tur oplevede jeg hverken større mængder fejl eller grafiske hickups. Techland har skabt et flot og lækkert spil der tager alt det bedste fra Dying Light og giver den fuld skrue. Visuelt er det rigtig flot og der er kælet for detaljerne. Parkour og kamp delen fungere utrolig godt sammen, og byen Villedor er som skabt til den kombination. Hvis du var vild med det første spil, så vil du uden tvivl blive godt underholdt her!

Tak til Premier og Techland for gøre anmeldelsen muligt.

Spillet blev anmeldt på PlayStation 5.

Er ude nu på PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X|S og PC.