Der er en årsag til der er så mange spil hvor du skal kæmpe mod zombie apokalypsen og det er fordi det er god underholdning. Polske Techland arbejder på Dying Light der er en kombination af at jagte zombier og at blive jagtet af zombier. Det er sat til udgivelse 30. januar 2015, med undertitlen ”Good Night and Good Luck”. Det er helt sikkert at du får behov for held for at overleve natten. Jeg havde fornøjelse at møde Techland på GamesCom og prøve at spille nogle runder med 3 andre journalister mens udviklerne forsøgte deres bedste for at slå os ihjel.
Historien er at vi er placeret i en karantæne zone efter et virus udbrud der har gjort store dele af befolkningen til zombier. De hungerer nu efter råt kød, ja faktisk dit kød. Det er open world hvor du i dagtiden skal samle forsyninger samtidig med at du nedkæmper den ene bølge af zombier efter den anden. Sammen med de 3 andre startede jeg i en bygning med intet anden end en hammer og en fuld livs måler. Der er opgraderinger at finde sammen med nye våben og det giver heldigvis hurtigt noget mere effektivt.
Sammen bevæger vi os gennem bygningen for at placere sprængstof der skal være med til at gøre opmærksom på at der i denne karantænezone stadig er overlevende der har behov for hjælp. Selvom det er co-op så har Techland krydret oplevelen med konkurrencer gennem de forskellige historie dele. Det kan bl.a. være at du skal komme hurtigst muligt ud af et område eller hvem kan dræbe flest inden for to minutter. Det er mægtigt underholdende. Selvom det er co-op så er spillet også et spørgsmål om overlevelsen. Derfor vil jeg også helt nå udgangen først, så jeg har mindre chance for at bliver zombie mad.
Hele spillet er skabt med Techlands egen Chrome Engine 6 og det giver en rigtigt sprød grafik. Der er også elementer af parcour eller free-run, selvom det er mere styret end i f.eks. Assassin’s Creed. Det bliver også et stærkt element i at overleve at kunne slippe hurtigt væk. Der var ikke rigtigt tid til at udforske strukturen på færdigheder, så jeg kan i dette preview ikke vurderer hvor mange, eller hvilke, færdigheder du ender op med. Det samme gør sig gældende for de fælder du kan stille op. Faktisk var jeg mest koncentreret om at overleve, for jeg havde glemt hvor udfordrende Techlands spil er. Det blev så kun værre da mørket sænkende sig over det som mest minder om en sydamerikansk favela.
Det som var en svær, men dog overkommenlig, opgave i dagslys får et par tænder op i sværhedsgrad når det er nat. Ikke nok med at der bliver vanskeligere at navigerer i den labyrint de mange huse udgør i mørke, så begynder de enkelte zombier også aktivt at jagte dig. Husker du filmen I Am Legend, med Will Smith? Så er det samme princip. Du har bare ikke mulighed for at forskanse dig og vente på dagslys. Du skal løbe for livet. Din eneste chance er at benytte din kraftige infrarøde lygte til at holde dem i skat mens de 3 andre nedkæmper dem. Den farligste af alle er Hunteren.
Du har faktisk også mulighed for at spille Hunter og dermed sprede skræk og rædsel blandt venner og andre der spiller online. I dette tilfælde var den glubske Hunter repræsenteret af en Techland udvikler der meget klogt havde stillet skærmen så vi ikke kunne kigge. Der er stadig opgaver der skal udføres og om natten er det vigtigere at løbe end at slås. Specielt når zombier får lysende røde øjne så er de næste umulige at undslippe.
Der flere som rynker på næsen af Techlands første forsøg på et open world zombie spil, Dead Island. Det er kun naturligt at det tager et forsøg eller to inden en udvikler har fundet sin egen stil og det synes jeg virker meget mere lovende med Dying Light. Det at spille en lille times preview har været underholdende og det tegner godt når Dying Light udkommer i starten af 2015. Det er en flot grafik med et gameplay der kræver du er på dupperne og så er det med en sværhedsgrad som giver en ekstra tilfredsstillelse ved komme igennem en mission.