X-Men Apocalypse efterfølgende til Days of Future Past fra 2014. I begge film kobles handlingen over i en parallel virkelig hvor Apocalypse foregår i 1983. Kender du Stan Lee’s og Jack Kirby’s univers af tegneserie helte så vil du komme til at føle dig godt tilpas når det 2 timer og 27 minutter lange festfyrværkeri af specielt effekter, spændende lokaliteter og det store persongalleri suser over skærmen. Du skal holde tungen lige i munden for at få alle detaljerne med selvom den også kan ses for underholdningsværdien.

xmen-apocalypse-04

Som altid når vi taler Marvel og X-Men så gælder det selvfølgelig om at forhindre en total udslettelse af universet, og den klassiske kamp mellem godt og ondt. Den oprindelige ur-mutant, den udødelige Apocalypse, spillet af Oscar Isaac, vågner efter tusinder af års dvale. Han er ikke tilfreds med tingenes tilstand og rekruttere del desillusionerede Magneto i skikkelse af Michael Fassbender til at rette op på tingene. Det betyder selvfølge Jorden undergang. Det bliver Professor X i skikkelse af James McAvoy og Mystique/Raven Darkhölme der spilles af Jennifer Lawrence der leder en gruppe af nye X-Men mutanter mod de tilsyneladende uovervindelig modstandere.

xmen-apocalypse-02

Når jeg siger nye så er det mest i forhold til skuespillerne. Storm/Ororo Munroe spilles af Alexandra Shipp og selvom Psylocke/Elizabeth Braddock tidligere har deltaget i biroller så skaber Olivia Munn den fortolkning jeg synes er tættest på tegneserien. Hun er også blevet kraftigt promoveret i forbindelse med filmen. Du kan også opleve Sophie Turner (for dem som ser Games of Thrones), med Josh Helman der igen er det eneste menneske i form af William Stryker og så ser vi Angel/Warren Worthington III spillet af Ben Hardy.

xmen-apocalypse-01

Der er masser som jeg forventer og selvfølgelig skal fortolkningen af Angel indeholde skiftet fra blød engel med fjer til ærkeengel med vinger af stål. Jeg kunne godt tænke mig at Mystique oftere var repræsenteret i sin naturlige blå form, men det har åbenbart ikke været vigtigt for instruktøren Bryan Singer. Det kan jo være at Jennifer Lawrence har stjernenykker og dermed ikke synes det er kunstnerisk nok at optræde i fuld kropsmaling. Hvis man vil spille Mystique, Angel, Psylocke eller Beast i et univers som er karikeret og fantasifuldt nye jeg man skal gøre det mens fysikken er til det.

xmen-apocalypse-03

X-Men Apocalypse er 2 timer og 27 minutters virkelighedsflugt med nogle skuespillere som kan deres håndværk uden præstationen bliver Oscar materiale. Samtidig leverer Bryan Singer en værdig aflutning på trilogien. Den passer perfekt til en vinterens mørke aftener med en balje popkorn.

Tak til PR Nordic og Twentieth Century Fox Home Entertainment