Rygter, halve fakta og deciderede fejlinformation stryger gennem luften når forskellige fanboy’s forsøger at overbevise andre om at hvad der har den bedste grafik. Så hvad er egentlig bedst? Og hvorfor ser alle Xbox 360 spil ud som om de er i 1080p? Vi fortsætter sommerskolen selvom det er blevet efterår.
Som det er tilfældet med mange andre ting i denne verden så afhænger skønhed af øjnene der ser. Derfor vil der i enhver vurdering af grafisk kvalitet være et stort element af subjektiv vurdering. Nogle synes f.eks. at det grafiske udtryk i Borderlands 2 er helt eneste stående mens andre foretrækker det fotorealistiske oplevelse i The Last of Us. Derfor er det eneste faktuelle de tekniske muligheder der findes og den kvalitet den enkelt udvikler kan vride ud af deres spilmotor på den hardware de kører. Jeg tager denne gang kun fat om High Definitions standarden som anvendes på konsoller med HDMI. PC spillere har mange flere kvalitetsniveauer og det vil blive for langt at beskrive fyldestgørende.
Tager vi en kig på den aktuelle generation af konsoller så er deres maksimale grafiske kvalitet målt i pixels, altså individuelle punkter, 1920 gange 1080. Dermed er der 2.073.600 individuelle punkter (eller pixels). Det er naturligt, at når der er flere pixels så er der mere billede information og dermed kan kvaliteten være bedre. Dette kaldes også for 1080p. Her står p for progresiv og betyder i alt sin enkelthed at hele billedinformationen vises på én gang.
Det skal ses i modsætning til 1080i hvor i står for interlaced. Interlaced betyder at billedet bygges af to omgange. Første vises alle de linjer med lige linje tal, og derefter vises alle linjer med ulige linje tal. Det betyder at 1080i skal vise flere billeder for at have samme kvalitet som 1080p. I realiteten snyder 1080i din hjerne til at tro det er en billede blot fordi de to vises hurtigt efter hinanden. Det bringer os til billedfrekvens eller antal billeder pr. sekund (på engelsk frames per second forkortet fps).
1080i bruger 2 billeder (det med lige numre og det med ulige) til at vise et komplet billede. Når de to billeder vises hurtigt efter hinanden så snydes din hjerne til at tro det er ét billede. Ulempen ved 1080i er at det ikke egner sig særlig godt til billeder med meget bevægelse, som det er tilfældet med sport eller spil. Hvis noget bevæger sig over skærmen vil det opleves som om det bevæger sig i ryk. Skal billedet vises flydende skal der vises flere billeder pr. sekund og derfor bliver 1080i aldrig rigtigt godt til spil og sport hvor der er meget bevægelse.
Så er vi tilbage til 1080p hvor der vises ét komplet billede af gangen og her bliver den samlede oplevelse også afhængig af billedfrekvensen (frame rate). Derfor vil 1080p med 30 billeder pr. sekund vise bevægelse mere i ryk end hvis det var med 60 billeder pr. sekund. Så der er altså to faktorer i oplevelsen grafisk kvalitet: Antal punkter på skærmen og antal billeder der vises pr. sekund. Vises en sekvens med 60 billeder pr. sekund så har du dobbelt så mange billeder og dermed kommer hele sekvens til at se mere flydende ud.
Der skelnes mellem 720p, 720i, 1080p og 1080i, hvor 720 har 1280 gange 720 altså 921.600 pixels, mens i og p stadig er interlaced eller progresiv. Dermed har 1080p mere end dobbelt så mangle pixels og giver derfor en meget grafisk kvalitet med mange flere detaljer. Reelt er dette de standarder der findes. Du vil så støde på 900p som har en opløsning på 1600 gange 900 eller 1.440.000 pixels. Så rammer vi et andet interessant punkt. Nemlig at der findes et antal faste opløsninger i HDMI standarden.
Har du sat din Xbox 360 til 1080p så vil den altid vises 1080p uanset hvad den aktuelle spilmotor genererer af billedinformation. Det betyder i praksis at Xbox’en opskalerer (altså forstørrer) alt indtil det rammer 1080p. Det har selvfølgelig nogle indbyggede udfordringer da du skal fordoble hver pixel i højden og en halv gang i bredden. Det kommer til at give nogle trappetrin hvor der er stor kontrast i billedet. Derfor findes der Anti Aliasing (AA) som forsøger at bløde skarpe kanter op så denne skalering ikke bliver så tydeligt. Dette er i hardware og dermed tager det ikke processorkraft at lave. De udgaver der findes på Xbox 360 og PlayStation 3 kaldes Multi Sample Anti Aliasing eller MSAA. Det er med til at forbedre kvaliteten uden at der tilføres mere billedinformation. Det er med andre ord også en måde at snyde din hjerne til at tro at kvaliteten er bedre end den er. PlayStation 3 viser billeder i den opløsningen det er genereret og lader dit TV klarer skaleringer hvis der vises mindre end 1080p.
Der foregår altså forholdsvis meget inde bag skjoldet som påvirker den samlede oplevelse. Så er der vel ikke andet tilbage end at komme med eksempler.
Et af de få spil der faktisk har 1080p native hvor native i denne sammenhæng betyder oprindelig og angiver at spilmotoren producerer original billeder i 1080p er Virtua Tennis 3 på både PlayStation 3 og Xbox 360. Der er sikkert et spil eller to der også er 1080p selvom jeg ikke lige kan komme i tanke op nogen lige nu. Battlefield 3 kører i ynkelige 1280 gange 704 sammenlignet med Battlefield Bad Company 2 der faktisk var i 720p. På Wii U finder du bl.a. Windwalker HD i native 1080p sammen med Rayman Legends og Monster Hunter 3G HD.
Dermed er vi fremme ved Xbox One og PlayStation 4.
Ud af de launch titler der aktuelt er at finde til Xbox One så er kun Forza 5 i 1080p, mens andre enten er i 900p eller kun 720p. Alle titler har har lidt forskellig billedfrekvens. Der er så også kun af marginal interesse da der endnu ikke er nogen udgivelses dato i Danmark.
Så ser der anderledes ud med PlayStation 4 som er bekræftet til at udkomme 29. november. Her får du både Killzone 1080p med 60 billeder pr. sekund og vælger du den klassiske shooter Call of Duty Ghosts så er det samme kvalitet du finder her. Selv free-2-play udgivelserne Warframe, War Thunder og Blacklight Retribution til PlayStation 4 bliver i 1080p. Sony har en ambition om at alle spil skal være i 1080p med 60 billeder pr. sekund, selvom det ikke er et krav til udviklerne.
Konklusion
Hvis du ser på et enkelt billede så vil 1080p være at foretrække over 720p. Når ting begynder af bevæge sig så bliver det lidt en andeledes sag. Her er jeg splittet og vil følge min første indskydelse som er, at foretrække 720p 60 billeder pr. sekund over 1080p med 30. Det som jeg ønsker er selvfølgelig at alle udgivelser rammer 1080p med 60 billeder per sekund som er den kvalitet jeg forventer af alle action baserede titler.
Sommerskole 1: Hvad er DRM? Og hvorfor anvendes al-ways on DRM?
Sommerskole 2: Hvad er multiplayer servere. Hvordan virker de?
Sommerskole 3: Hvad betyder lag? Og hvordan opleves det?
Sommerskole 4: Hvordan beregnes “Hit Detection”? Og hvorfor rammer jeg forbi?
Sommerskole 5: Hvad er indie? Og hvorfor er det vigtigt?
Sommerskole 6: Hvad betyder 720p? Og hvorfor er 1080p bedre?