Ditte Deenfeldt fortæller om Far Cry 3

Far Cry 3 udgives 30. november og det er Ubisoft Montreal, som har stået bag mange af Ubisoft’s succeser, der står som udvikler. Noget af det mere spændende er Far Cry 3’s multiplayer og co-op som er udviklet af Ubisoft Massive der er placering i Sverige. Det kommer endnu tættere på Danmark fordi Gamer Designer, Ditte Deenfeldt er pæredansk. Det er hende som kommenterer i video’en ovenfor, og jeg havde fornøjelsen af møde hende under en spilmesse i København arrangeret af PAN Vision.

(Jan) Fortæl hvad Ubisoft Massive har lavet af Far Cry 3?

(Ditte) Vi har faktisk lavet alt der ligger uden for singleplayer kampagnen. Det betyder både Far Cry 3’s 7 mod 7 multiplayer, den spændende 4 player co-op og selvfølgelig level editoren som er kraftigt udbygget siden Far Cry 2 blev udgivet i 2008.

(Jan) Jeg synes, at mange titler med co-op faktisk bare giver flere spillere mulighed for at gennemfører de samme mission. Hvordan er Far Cry 3 anderledes?

(Ditte) Vi har ønsket at have en sandbox singleplayer kampagne som matcher det som fans kender og elsker, samtidig har vi også har en unik co-op oplevelse. Derfor er co-op en helt separat historien for mellem 2 og 4 spillere som foregår 6 måneder før kampagnen. Vi har 6 baner som hver tager mere end en time, samtidig med at vi også har haft fokus på at det skal have en høj genspils værdi.

(Jan) Hvad har I ellers gjort anderledes?

4 spiller co-op

(Ditte) Du har ret i at mange co-op spil ikke rigtigt har spilmekanik som er forskelligt fra singleplayer. Det strækker sig mest til at du kan genoplive en spiller som er i problemer. Vi har arbejdet med andre områder for at holde spillerene sammen om en opgave. Der er selvfølgelig det klassiske element med at genoplive andre. Noget af det nye er, at hvis alle spillere er tæt på hinanden kan de hjælpe med at kalde våben ind. Vi har også set hvordan vi kan afspejle den sindssyge som gennemsyrer ø’erne. Det er blevet til Battle Cry som giver alle spillere i nærheden et boost. Kombinationen af elementer, håber vi, ændrer spiller adfærd mod mere samarbejde.

(Jan) Det lyder spændende. Skal jeg så igennem både en multiplayer og en co-op karrierer ?

(Ditte) Det er et andet område som vi også har ændret. Mange har set co-op som spild af tid, fordi den erfaring du får alene bruges her. I Far Cry 3 har du én profil til både multiplayer og co-op. Dermed fjerner vi ét af de punkter som kan holde spillere fra co-op. Vi har også haft fokus på at have en god historie og opgaver som er specielt designet til co-op. Dermed behøver vi heller ikke at gå på kompromis med oplevelsen.

[quote]Det at udvikle spil er udfordrende samtidig med at det er sjovt. Det er en stor inspiration for mig at arbejde sammen med mennesker som både er vandvittigt kloge og som brænder for det de laver.[/quote]

(Jan) Det tegner jo godt for både co-op og multiplayer. Hvad med multiplayer

Ditte fortæller passioneret

(Ditte) Vi kommer til at have 10 baner og 4 spiltyper i de lækre farver som også kendetegner Far Cry 3, så det præsenterer sig flot på både Xbox, PlayStation og PC. Det bliver tempofyldt og robust. Netkode og lobbysystem er blevet forbedret og vi har sat den enkelte spiller i centrum.

(Jan) Ja og så er der jo bane designeren?

(Ditte) Den har vi også brugt meget tid på. Der er rigtigt mange muligheder og vi glæder os til at se de mange community baner som helt sikkert dukker op. Den må du vente på til Far Cry 3 udgives.

(Jan) Tusind tak. Det er titel som jeg personlig glæder mig til at spille. Både efter en time med singleplayer på Gamescom 2012 og denne omgang med co-op.

[box_info]Ditte Deenfeldt er Game Designer på Far Cry 3 Multiplayer. Hendes interesse for spilindustrien kom gennem rollespil og videospil, som Lost Vikings, X-Com og Dune. Interessen fik Ditte til at tage en Masters i spil design fra IT Universitetet i København. Da hun dimitterede i 2008 begyndte hun som spil designer hos Ubisoft Massive.[/box_info]