Tangrin Entertainment betræder ikke ligefrem nye områder med deres rollespils inspirerede realtids strategi spil, Kyn. Det betyder også at hvis du er til spil som Diablo og Torchlight, så vil du følge dig godt tilpas med Kyn. Det gør det ikke mindre imponerende at holdet bag består af to personer, Victor Legerstee og Cavit Ozturk. Den udgave de to hollandske udviklere viste mig på GamesCom så lige så imponerende ud som titler med et større budget og mange flere udviklere.
Kyn er baseret på vikinger, så jeg føler mig hjemme, og fungerer med et hold af 6 i en verden hvor magi og nordisk mytologi støder sammen. Det betyder at der er mange af de elementer du kender fra Diablo hvor det gælder om at få mere og bedre udstyr for at kunne nedkæmpe fjender. Tilsvarende så er der elementer fra realtids strategi spil når du skal vælge hvilken af dine 6 krigere der skal gøre hvad. Det betyder at du sidder med både valg omkring hvilke specielle færdigheder du skal give som f.eks. Mind der giver mere magi eller Control der giver bedre mobilitet. Det er faktisk ikke så dumt.
Samtidig kan du bruge områder til at nedkæmpe større mængder af fjender. Der er f.eks. fælder som du kan lokke fjender ind i eller du kan anvende vand eller ild for at give yderligere skade. Du er aldrig låst for der er altid flere veje gennem hver enkelt område og gode indikationer hvor du skal hen og hvad du skal gøre. Det er også et spil der er hurtigt, så du har ikke masser af tid til at planlægge hvert enkelt træk. De to udviklere har så været så forudseende at et tryk på mellemrums tangenten får spillet i slow motion. Handlingen fortsætter i en stærkt reduceret tempo så du har en chance for at vælge placering og hvilken af de tre evner din kriger skal bruge.
Der er også et rigtigt godt system til at opgradere dine figurer. Det er ikke var nyt udstyr der er også mulighed for at vælge i hvilken retning hver figur skal udvikle sig. Alt efter om du sætter point på krop, sind eller kontrol så udvikler krigeren sig i forskellig retning. Sætter du masser af point på krop så er udvikler figuren sig til en bersærker mens point på kontrol gøer krigeren mere defensiv. Der er samtidig mere end 100 forskellige former for materialer du kan anvende til at skabe helt nye ting.
Jeg var også imponeret af de mange historie tråde der er digtet om de personer du møder på din vej. Redder du f.eks. en pige på din tur kan du vælge at sende hende retur til hendes mor eller på børnehjem. Begge handlinger giver så en forskellige historie når du senere møder samme person igen. Det er den tilsvarende variation der er lagt i mange af de andre elementer som findes i dette RTS RPG. Det er designet som singleplayer og det store fokus for Tangrin Entertainment er at få spillet udgivet i starten af 2015 til PC, Mac og Linux.
Tak til Victor og Cavit for en gennemgang af denne spændende titel og til udgiveren Versus Evil for at skabe kontakten.