GamesCon_05Afro Samurai 2: Revenge of Kuma fortsætter den action mættede Afro Samusai serie der udkom for næsten 5 år siden. Denne gang bliver det udelukkende en titel til digital download og jeg tror at det kan sikre mange adgang til spillet. Afro Samurai 2 skipper den sjove og dog ensformige brawler stil fra forgængeren ud med en mere adventure opgave baseret action stil. Historien handler om en dreng fra Afro’s fortid der mener Afro er ansvarlig for sine forældres og venners død. Drengen gennemgår en serie operation der gør ham til en robotagtig dræber maskine kaldet Kuma. Følelserne har Kuma mistet gennem de mange modifikationer og nu har han alene et mål: At dræbe Afro Samurai. Du er Kuma.

Det er som spil tredjeperson og denne gang skal du opfatte action delene hvor du med præcision snitter lemmer af dine fjender som en bonus. Det var tidligere 99% af spillet hvilket nogle gange gjorde det unødigt vanskeligt. Det virker denne gang mere balanceret og dermed minder det meget mere om den populære anime serien af samme navn. Der er dog stadig store oplevelser når du har trukket blankt og skal kæmpe.

GamesCon_19Kampsystemet er taget ud af det som kendes fra Batman og det har stået sin prøve, så hvorfor ikke bruge samme princip. David Robinson fra Redacted Studios tilføjer at det så mere er en meget vred Batman de er gået efter i Afro Samurai. Du skal kun bruge ganske få taster til at blokerer og angribe så alle har muligt for at få følelsen af ubændig raseri der giver en energisk og nådesløs kamp.  Det jo lige fangede min interesse var den GoPro stil, hvor kameraet skifter til den person du er i gang med at nedkæmpe så du ser handlingen gennem deres øjne lige før de dør. Det er smukt tænkt og passer godt til den stiliserede og stramme streg i tegningerne.

GamesCon_28Det er selvfølgelig ikke til at komme uden om musikken som er en integreret del af hele oplevelsen. Afro har altid været om musikken og denne gang kan alle der brænder for J-pop og K-pop glæde sig over et imponerede lydspor. Der er RZA der står for det originale soundtrack hvor der er hentet moderne Hip Hop fra hele verden med indflydelse af traditionel japansk musik.  David regner med at mange af musikudøverne kommer til at gæsteoptræde. Gider du ikke spillet så er musikken det hele værd.

Jeg kunne ikke dy mig for at spørge David om årsagen til at gå med ren digital download udgivelse på PlayStation 4, Xbox One og PC. Svaret var ganske enkelt at med digital download kan du udgive spillet i det øjeblik du er klar og synes du har noget at vise. Du skal ikke vente i årevis på at alt ting skal passe sammen til distribution af dit spil.

GamesCon_10Når vi så var i gang med emnet hvad spurgte jeg også hvad hans opfattelse af Sony og Microsoft. Her var David hudløs ærlig. I hans optik havde det normalt været sådan at den konsol der haltede bagefter var der hvor udviklerne fik den bedste behandling. Det er ikke længerer tilfældet. Til trods for at PlayStation dominerer markedet er Sony enkle at arbejde med både på den tekniske side og på aftaler. Microsoft har tabt det hele på gulvet bl.a. med krav om at spil skal udgives på samme tid på Xbox som på andre platforme og det er umuligt for et mindre studie at have den form for båndbredde. Han har ikke afskrevet dem 100% men det kræver mere end almindelig hård arbejde at komme i nærheden af Sony.

Tak til David Robinson fra Redacted Studios og udgiveren Versus Evil for mulighed for at se hvad der venter os i starten af 2015 med Afro Samurai 2 Revenge of Kuma.