bo og askerDet er ikke let at nå alt på GamesCom så heldigvis have danske Press Play også taget tirsdagen i brug. De to brødre Bo og Asger Strandby bød velkommen til preview på deres Projekt Totem i The Presidential Suite på hotel Dorint i Køln. Press Play har stået bag titlerne Max and The Magic Marker og Max The Curse of Brotherhood. Bo er Lead Designer og Asger er Game Director, hvis jeg ellers kan læse mine noter. Jeg lovede tidligere at fortælle hvorfor spillet ikke kommer til at få navnet Totem. Når udviklere skaber ny immateriel ejendom (IP eller intellectual proporty) så er det vigtigt at også navnet kan beskyttes. Det kan ordet totem ikke da det et helt almindeligt ord. Derfor kommer vi til at vente på spillets endelige navn lidt endnu.

Projekt Totem begynde som et hobby projekt for de to brødre og for at beskytte de uskyldige så skal jeg blot formidle at Press Play, efter en demo af spillet, gav dem lov til at skabe et team der kunne gøre spillet til virkelighed. Det er old school side scrollende opgavespil med to forskelligt farvede totem brikker. Historien er at en ond shaman har stjålet stammes totem og spredt den for alle vinde. Derfor skal du i forskellige verdner som f.eks. Himlen og Underverdenen finde de stjålne stykker. Det sker ved at navigerer forskellige baner med opgaver der både kræver snilde og timing. Jeg havde fornøjelsen at prøve nogle af de første baner.

Project-Totem 02Det er også old school på styring hvor du starter med at kunne hoppe og skifte (swappe) de to forskelligt farvede totems. De skal koordineres indbyrdes og times så de når et fælles mål samtidig eller en anelse forskudt så du kan stable dem. I de forskellige baner reagerer de forskeligt på overflader som is og jord samtidig med at de senere baner har forskellig former for tyngdekraft. Der er fokus på at gennemfører så derfor starter du ved seneste kontrol punkt hvis du ikke klarer et område og det er kun hvis du slår en person på din venneliste at resultatet bliver vist. Det virker som en god måde at holde balance mellem sjov og konkurrence.

Project-Totem 03Der er også co-op hvor der så er i alt 4 totem stykker hvor hver spiller styrer din egen farve. Det er der også nytænkning bag. Normalt skal du have gennemført hele singleplayer for at komme i gang med co-op. Det har brødrene også ændret på. I Projekt Totem kan du vælge op du vil starte med co-op eller singleplayer for det er to helt adskilte områder. Dermed er det ikke bare et singplayer hvor man i co-op bare styrer hver sin totem. Det kan jeg også godt lide.

De baner som er tæt ved at være færdige har også deres helt eget grafiske udtryk. Det er bygget med trekanter og det giver spillet en fin ensartet og rolig stil til den hæsblæsende action når de to totem brikker rykker over landskabet. Det var faktisk også meget sjovt at se hvordan nogle af de baner der stadig arbejdes på bliver skabt. Der er utroligt meget håndværk i det at skabe banen og så efterfølgende sikre at det grafiske udtryk så det samlet fremstår harmonisk.

Det var en fornøjelse at have en times tid med Bo og Asger og deres Projekt Totem. Jeg glæder mig til at se det færdige resultat når kommer på Xbox.