Når det kommer til LEGO spil, så er TT Games uden tvivl den ultimative udvikler til opgaven og sammen med Warner Bros. Interactive Entertainment har de skabt mange fede LEGO spil. Lige siden 2005 hvor de udgav det helt første LEGO Star Wars: The Videogame, har de indtil nu lavet over 30+ LEGO spil. Den store mængde af talent, erfaring og passion er nu kulmineret i ét kæmpe spil, nemlig LEGO Star Wars: The Skywalker Saga. Et stort spil der inkluderer samtlige 9 Star Wars film, plus det løse. Er det så også blevet godt? Eller har udviklerne været for ambitiøse? Få svaret her.

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga er en stor størrelse hvad angår LEGO spil. Den deler mange af de velkendte gameplay mekanikker fra tidligere LEGO spil. Men der er kommet nogle ændringer som gør at du nu er tættere på handlingen, og ikke mindst tættere på der hvor der er action. På tværs af spillet oplever man højdepunkter fra alle 9 Star Wars film: The Phantom Menace, Attack of the Clones, Revenge of the Sith, A New Hope, The Empire Strikes Back, Return of the Jedi, The Force Awakens, The Last Jedi og The Rise of Skywalker. Alle filmene er delt op i trilogier, og du bestemmer selv hvor du vil starte. Er du mest til de helt gamle film, så start ud med A New Hope. Men hvis du er mere fan af de nye, så er The Force Awakens du skal vælge. Med andre ord, er de film i spillet du kan starte ud med Episode 1, Episode 4 og Episode 7. Uanset hvad man vælger, så er der lagt op til timevis non-stop LEGO sjov.

Af højdepunkter man kommer til at opleve fra Star Wars universet, så er formen lidt forskelligt. Nogle scener fra Star Wars filmene, vil være hele baner man skal igennem. Hvis vi tager Episode 1 The Phantom Menace, så vil du kunne spille gennem hele Podracing sekvensen, hvor af andre mindre højdepunkter udspiller sig i mindre åbne-verdener. Udviklerene har gjort meget for at alt skal være sjovt og spændende. Derfor er der heller ikke nogle kedelige punkter, eller gameplay fyld som man ellers godt kunne frygte. Hvoraf nogle højdepunkter som sagt fylder hele baner, så finder andre historiepunkter sted via bla. lyssværd kampe, rumkrig når man rejser mellem planeter eller øjeblikke hvor man skal hjælpe velkendte NPC’er med opgaver.

Hvad angår leveringen af historien, så har godt og vel alle figurer fået tillagt stemmeskuespil. Hvor man førhen havde rippet dialog direkte ud fra en given film som spillet er bygget over, har man denne gang valgt at finde nogle med stemmer der ligger tæt på de originale skuespillernes stemmer. Men det gør bestemt ikke oplevelsen spøjs eller dårlig, for stemmerne passer virkelig godt til hver karakter. Da det er LEGO, så er det faktisk også muligt at tænde for mumle dialog som du kender det fra de første LEGO spil. Det er altid sjovt, og så koblet sammen med de komiske begivenheder som LEGO er kendt for, så er der sjældent et kedeligt øjeblik.

Hvis du nogensinde har spillet et LEGO spil, så kommer du til at føle dig godt tilpas her. For selvom LEGO Star Wars: The Skywalker Saga byder på en masse nyt, så er der stadig masser af gameplay mekanikker, som man kender fra tidligere spil. Du skal stadig indsamle LEGO mønter, lukke op for nye figurer og finde gemte LEGO klodser. De fleste genstande i sceneriet kan også ødelægges og meget mere. Men alt er lige skruet en tand op ad og bare mængden af LEGO figurer man kan lukke op for, er astronomiske. Godt og vel samtlige karakterer fra Star Wars universet er til stede, lige fra den største Jedi og Sith, til selv den mindste service Droid.

Med alle de figurer at vælge imellem, så er det nu rart at dele den oplevelse med nogen. Co-op har altid været en stor del af LEGO spillene, og det er det også her i LEGO Star Wars: The Skywalker Saga. Dog er der kun tale om lokal co-op, så du kan ikke spille med en ven over nettet, hvilket er lidt en skam. Noget som andre anmeldelser pointer her angående co-op, er kameravinklen, og vi er enige. Det er fedt at kameraet er kommet tættere på, men i co-op, kan det være lidt en forstyrrelse. Man har et langt mindre udsyn, når skærmen er delt op. Det gode ved co-op trods alt, er at hver spiller kan gå på opdagelse i hver sin ende af den verden man er i.

Spillet har også nydt godt af nogle mindre ændringer og forbedringer hvad angår kampe. Som noget nyt er der kommet et combo barometer som fyldes op, alt efter hvordan du slås eller bruger våben, som giver dig ekstra LEGO credits. På samme måde er der nu også et coversystem, så du ikke behøver at stå ude i det fri, men kan skyde fra dækning. Ellers er alt andet som du husker det fra andre LEGO spil.

Af et LEGO spil at være, så er LEGO Star Wars: The Skywalker Saga utrolig flot. Nu havde jeg muligheden for at spille PS5 udgaven, og her kan man virkelig se selv de mindste detaljer. Der er ingen forskel på mellem sekvenser og decideret gameplay. Når man er tæt på nogle figurer, så kan man endda se der hvor LEGO stykkerne ville være sat sammen, ligesom man kan se det i virkeligheden. Alt er ikke lavet af LEGO, men der er en god kontrast af 3D modeller og LEGO.

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga er i den grad et mesterstykke fra TT Games. Det er uden tvivl det bedste spil som udviklerne har skabt til dato, og udover at være visuel fedt at se på, så har de formået at samle hele Star Wars sagaen på en fantastisk måde. Det er underholdende, simpelt og utrolig fedt at spille. Dette er LEGO spillet, man virkelig skal prøve.

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga blev anmeldt på PlayStation 5.

Er ude nu på PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X|S, Nintendo Switch, og PC.

Tak til TT Games og Warner Bros. Interactive Entertainment for at gøre anmeldelsen mulig.