GamersLounge har været med siden Toys For Bob kom med Skylanders i 2011 og dermed startede bølgen af spil under konceptet Toys to Life. Siden har vi bl.a. set Disney Infinity og selvfølgelig LEGO Dimensions. Siden da er langt de fleste gået i glemmebogen bortset fra Nintendo’s Amiibo. Det er så meget passende at vi nu ser et helt anderledes perspektiv med LEGO Super Mario.

Super Mario er den officielle maskot for Nintendo. Dermed bliver den også beskyttet af Nintendo og LEGO er én af blot en god håndfuld legetøjsproducenter der har licens til Super Mario. Vi har været så heldige at få en LEGO Super Marion startbane (71360) der kommer i handlen 1. august. Den indeholder den elektroniske Super Mario figur som er omdrejningspunktet for leg med LEGO Mario. Den er noget større end de klassiske mini figurer og drives af 2 AAA batterier (som ikke medfølger). Desuden skal du bruge en Android eller iOS enhed med Bluetooth som Super Mario forbindes til.

Når du har hentet app’en og forbundet din Super Mario figur til din tablet så kan legen gå i gang. Gennem forskellige instruktioner får du et overblik og kan gå i gang med at bygge dine egne baner. Byggeinstruktionerne er elektronisk på din enhed og det giver lidt ekstra muligheder for at se hvordan de forskellige ting skal samles. Du kan både gøre billedet større, mindre og roterer det hvis du gerne vil se et andet perspektiv. Kombineret med videoinstruktionerne så er der rigtigt god interaktion mellem den elektroniske del og de klassiske LEGO klodser. Hvordan virker det så?

Super Mario figuren indeholder en helt masse elektronik. Den har en optisk scanner i bunden så den kan læse stregkoder. Der er stregkoder på det grønne rør hvor du starter og ved flaget hvor du slutter. Så det svarer til samme oplevelse som fra de mange Super Mario spil. Den store forskel er at du selv skal bevæge Mario rundt på den bane du har bygget af LEGO.  Du hopper med Mario og lander på de forskellige bane elementer helt magen til hvordan du bevæger Marion rundt på en elektronisk bane. Super Mario kan også føle hvordan han bevæges og kan kende forskel på farverne af klodser han står på. Super Mario bruger lyd, øjne og mund til at vise sit humør og maven viser hvor mange guldmønter du har samlet. Det samles også op i app’en på din tablet. Videoen nedenfor viser hvordan det virker i praksis.

Startsættet indeholder ud over Super Marion med start og slut elementerne også en række af de andre kendte elementer du kender fra spillene. Der er selvfølgelig en Goomba, Bowser Jr., ?-blokken og forskellige dreje og skyplatforme så der samlet set er 7 forskellige handlinger til at bygge baner med. I de elektroniske byggevejledninger findes der, som du kender det fra andre LEGO sæt, vejledninger til forskellige baner. Dem kan du bruge som både inspiration og til at se hvem der kan få det bedste resultat. Det er enkelt at lave nye baner for du stiller bare de forskellige elementer i en ny orden og ændrer hvor mange ting du vil bruge. Du bestemmer så hvordan lige din bane skal tackles.

Ud over startsættet så kommer der selvfølgelig alle mulige nye elementer. Det er både store nye sæt hvor du kan lave boss kampe og så flere små monstre som du kan hoppe på for at få flere mønster. Der er powerpakker til Mario så han kan få nye bukser med specielle evner eller en propelhat. Så der er nok at give sig til hvis du gerne vil lege med LEGO og Mario på samme tid. Du kan finde de forskellige sæt her: https://www.lego.com/da-dk/themes/super-mario

Når jeg kigger på de tidligere toys to life produkter så var de da ganske rigtigt meget underholdende selvom det primært var et computerspil. De forskellige figurer blev alene brugt til at skabe en digital repræsentation i et spil. Ja du kunne da lege med figurende men uden for spillet kunne de jo ingenting. Her er LEGO Super Mario helt afgjort et friskt pust. Det giver ret god mening bare at lege med de forskellige elementer som du ville lege med LEGO City ting. Den elektroniske Super Mario figur tilføjer så det interaktive digitale element til fysisk leg. Sammen med en tablet kan du let skabe dine egne ting eller hente andres kreationer. Alt sammen i det børnevenlige og sikre LEGO og Nintendo univers.

LEGO Super Mario er enestående underholdende til aldersgruppen 6+. Det gør en kæmpe forskel for indlevelsen at have den elektroniske Super Marion figur der har masser af underholdende reaktioner. Ikke nok med at du kan skabe dine egen baner. Du kan også dele din baner med andre og lave det til en konkurrence. Det er næsten som et LEGO Super Mario brætspil.

Tak til LEGO og BluRu for at gøre denne anmeldelse muligt.

Du kan købe direkte hos LEGO eller hos nogle af de mange forhandlere. Som vi kender det fra spil så er der også nogle som har lidt ekstra hvis du forudbestiller. F.eks. kan du hos ProShop få udvidelsessættet LEGO Super Mario 30385 Supersvampe-overraskelse hvis du forudbestiller. Her er linket.