Marvel’s Spider-Man Remastered er ude til PC 12. august. Det har som mange andre rene Sony titler været eksklusiv på PlayStation. Gennem de seneste år har Sony dog udgivet nogle af deres største oplevelser til PC. Dermed kommer Marvel’s Spider-Man Remastered i den eksklusive klub sammen med Horizon Zero Dawn, Days Gone og God of War. Vi har (igen) brugt nogle timer sammen med den venlige netsvinger.
Som udgivelse matcher Marvel’s Spider-Man Remastered hvad der er normalen for genudgivelser. Det betyder at du ud over hele kampagnen også får alt DLC der er udkommet. Det giver samlet set masser af timers underholdning uanset om du bare kører historierne igennem eller om du minutiøs samler alle genstande og tager alle sidemissioner. Den del har ikke ændret sig siden Jonas anmeldte spillet da det udkom. Den anmeldelse kan du læser her: https://gamerslounge.dk/marvels-spider-man-anmeldelse/
Når et spil flyttes fra konsol til PC så bliver der meget mere at tage højde for. På en konsol er der aldrig tvivl om hardware og dermed kan alt optimeres til lige nøjagtig denne konfiguration. Der er masser som prøver at overbevise både gamere og industrien om at 4K (UHD 3840×2160) er det nye sort. Jeg har kigget på hvad der faktisk spilles på af rigs gennem Steams hardware- og softwareundersøgelse: July 2022 og her viser det sig at 67% spiller i HD (1920×1080), 11% i QHD (2560×1440) mens kun 2,6 % spiller i UHD. Jeg har valgt at vurdere spillet på QHD-opløsning på forskellige platforme. Alle sammen med den samme indstilling på grafiske detaljer: Høj. Der er ganske få spilmotorer der rent faktisk kan producere flydende action i UHD og endnu færre der har en rig med en konfiguration som understøtter det. UHD er fint til hjemmebiografen men til spil er det slet ikke der endnu til de mere action prægede titler.
Den helt generelle oplevelse på alle 3 konfigurationer er at spillet er utroligt smukt og flydende. Spider-Man tilbyder noget af det mest varierede gameplay hvor det er en konstant rutsjebanetur med all out action efterfulgt af en slentretur gennem Central Park eller en hyggelig tur svingende gennem New Yorks gader. Det er noget vanskeligere at lave noget som virker til denne type spil. Du forventer et flydende gameplay når der er masser af action samtidig med at du også vil se den høje grafiske kvalitet når du slentrer rundt. Det er en særdeles krævende opgave for spilmotoren og den underliggende hardware. Der er optimeret til NVIDIA platformen (76% af alle har NVIDIA grafik) så har du et af de nyere kort med ray-tracing så er det muligt at aktiverer dette som endnu flottere resultat.
Samlet set på MSI Crosshair 15, HP OMEN 16 og min hjemmebyggede rig (specs nederst), så er det afgjort grafikkortet som gør forskellen. Det er ikke det store der bliver af forskel på de forskellige CPU modeller. Du skal virkelig have en stor interesse i at tune dit setup før jeg synes det giver mening at eksperimenterer med overclocking, justering af spændingsniveauer på RAM eller andre snedige indstilling for at optimere ydelsen. Har du en moderne maskine så er det velfungerende lige ud af æsken. Jeg har sakset anbefalingerne til forskellige opløsninger og billedfrekvenser ovenfor. Den største forskel mellem de to laptops og min hjemmebyggede er at skærmen har HDR600. Set i forhold til grafisk oplevelse så givet det en langt bedre oplevelse end nogle af de mere særprægede indstillinger. Jeg har prøvet indstillingen “Amazing Ray Tracing” på hjemmebyg og her leverer Spidey mellem 60 og 80 FPS. Fjerner jeg ray-tracing så giver det yderligere 20 FPS. På MSI Crosshait 15 så rammer Spidey let 60 FPS på indstillingen High uden ray-tracing og det samme gør sig gældende på HP OMEN 15. Begge maskiner kører også QHD på deres indbyggede skærme.
Jeg ved godt at det normale på PC er at spille med mus og tastatur. Det er også mit foretrukne i rigtigt mange PC titler. Nu er Spider-Man designet til kontroller så derfor vil jeg gerne lige slå et slag for Sony’s DualSense kontroller som benyttes til PlayStation 5. Den fungerer umiddelbart på Steam/PC og med langt de fleste spil som understøtter kontroller. Der er to grunde til at anbefale kontroller. Hele styring af Spidey er noget enklere og spiller du kun en gang i mellem er det lettere at kommen igang igen. Den anden og mere vigtige del er at DualSense er en genial kontroller. Den har de adaptive aftrækkere og en helt unik rumble effekt som giver en endnu bedre indlevelse end ellers. Jeg har også en Xbox kontroller som ellers har været standard på PC og når jeg får denne i hånden så er det en helt anderledes flad følelse. Så er det ikke mus og tastatur så er det DualSense.
Marvel’s Spider-Man Remastered er også en enestående oplevelse på PC. Det virker helt naturligt at svinge sig gennem New Yorks gader hvor de forskellige gameplay elementer flyder enestående sammen med mellemsekvenserne. Der er så meget indhold at det hele tiden føles nyt og spændende hvilket gør det svært at lægge fra sig. Spil det med DualSense for den bedste oplevelse.
Tak til Sony for at gøre denne anmeldelse mulig.
Hjemmebyg
CPU | Intel Core i9-12900K |
GPU | NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB GDDR6 |
RAM | 2x16G Cosair Dominator Platinum RGB DDR5 5200 |
SSD | ADATA Legend 840 1T |
Motherboard | ASUS ROG STRIX Z690-I GAMING WIFI Mainboard |
Monitor | Samsung Odyssey C27G7 27″ |
OS | Windows 11 Pro |