Hvem elsker ikke et godt sci-fi spil i en post-apokalyptisk verden. Metro Exodus fra udviklerne 4A Games og Deep Silver, har alle de rigtige ingredienser for et farlig, forunderlig og farverigt spil. Metro Exodus er fyldt med smukke omgivelser, fede våben og en historie der er alt andet end kedelig.

Alle Gode Gange 3

Metro Exodus er det tredje spil i rækken af Metro spil, og serien udspringer fra novellerne af forfatteren Dimitry Glukhovsky. Spillet finder sted nogle år efter slutningen på Metro: Last Light fra 2013. Dit navn er Artyom og sammen med en patrulje kaldet Spartan Rangers, din kone og masser af held, begiver i jer ud på en rejse der tager jer tværs over Rusland i et forsøg på at skabe kontakt til andre overlevende. Efter flere årtier har i været spæret inde i metroen under Moskva, efter en stor atom krig ødelagde alt på jorden. Eller rettere, det troede man. Er der virkelig nogle overlevende efter alle disse år?

Spørgsmålene er mange og de bliver kun flere jo længere du kommer i spillet. Men turen over Ruslands byer og ødemarker går heldigvis ikke til fods. Sammen med dit team af Spartan Rangers, får i fat på et lokomotiv kaldet “the Aurora” som også fungere som din base. Nu er er der håb for fremtiden!

Mere Åben

Metro spillene er vist bedst kendt for det lidt lineære gameplay, hvor væggene var tætte og at der nærmest kun var én vej at gå hen. Men selvom banerne var små, så blev spillene utrolig populær hos gamere og kritikere. De klaustrofobiske gange man befandt sig i, gjorde uhyggen og spændingen mere intens. I største delen af spillenes tid, brugte man under jorden i metroen og en sjælden gang kom man op til overfladen.

Men i Metro Exodus får du mere “landjord” at betræde end tidligere. Der er store åbne sektioner på tværs af spillet, hvor man får frit lejde til at takle sine missioner, på den måde man selv lyster. Dette giver også mulighed for at udforske endnu mere af de omgivelser man befinder sig i. Der er en god balance mellem de forskellige områder man kommer til at besøge, hvilket er forfriskende og de er alle flotte og godt fundet på.

Til trods for de mere åbne områder, så er missionerne klart defineret og der er ikke sådan sindssyg meget at lave, udover ens mål og eventuelle sidemissioner. Udforskning skal man gøre, hvis man virkelig gerne vil se det hele og se hvad der kunne gemme sig hist og her. Men det man får ud af det, er mere eller mindre blot ressourcer til ens backpack som man kan bruge til crafting.

En Rå Verden

Alt er ikke blomster og flotte horisonter, for 4A Games har i den grad ikke glemt spændingen og intensiteten. De monstre og fjender man kommer på tværs af, kan være nogle stædige bæster og jeg så mig selv flere gange vælge mine kampe med omhu. Der ligger ikke ammunition, bazookas og håndgranater i massevis. Det er med at undersøge de områder man befinder sig i for ressourcer, for Artyom kan lave genstande og gear ude i vildmarken såsom medkits, da man ikke begrænset til at skabe gear ved ens base på toget. Hvilket er rart.

Men udover seje våben og gear til husbehov, så er det med at være taktisk. Som sagt, flyder det ikke med ammo og det kan sætte hjertet igang når man høre et monster rundt om hjørnet. Nogle gange er man slet ikke parat og der er dømt jump scares til den store guldmedalje. Det er med at være parat til ethvert møde med det ukendte. Der er ikke noget mere svedfremkaldende, end hvis der dukker en gruppe zombie-lignende maraton-løbende monstre op og er på vej lige imod dig, og du er ved at gå ned på både ammunition, medkits eller din luftdåse i masken er ved at dø ud. Forbered dig inden en mission – en vigtig lektie. Uha!

Udover at traske rundt i vildnisset, så får du brugt en betydelig stor del på toget, Aurora. Det er her du kan opgradere dine våben og gear, inden du bevæger dig ud på din næste mission. Men Aurora er alt andet end bare en kedelig base for at komme videre. Det er her dit crew befinder sig. Du kan snakke og interagere med dem alle, for at lære dem bedre at kende. Nogle gange vil de også bede om tjenester, som man enten kan hjælpe dem med eller ignorere. Det er optil en selv.

I starten af spillet sidder man ved en radio og på et tidspunkt spurgte en af de andre, om man ikke lige kunne finde noget musik. Jeg valgte at finde en station der spillede noget blødt jazz og det var vores ven rigtig godt tilfreds med. Man får nødvendigvis ikke meget eller noget ud af at hjælpe de andre, men det er mere båndet mellem dem og Artyom man skal have interesse i. Nogle har også interessante historier at fortæller, hvilket giver mere information om Metros forunderlige nedslidte og fattige verden.

Et af de steder Metro Exodus kæmper en lille smule, er med animationerne. Til tider kan de mennesker man snakker med, virke lidt stift. Styringen er dog heller ikke den bedste og når man løber rundt, kan det virke lidt tungt. Men i det store hele, er det ikke noget der ødelægger ens oplevelse med spillet, på ingen måde. Det er petitesser og noget størstedelen helt sikkert ikke vil lægge mærke til.

Metro Exodus er et vildt flot spil, der fortjener den aller højeste ros. Udgivelsen ligger i en svær periode med andre meget store titler på tværs af platforme. Men spillet vil uden tvivl være et must-have for fans af serien, genren og dem der kan lide et spil der har meget at byde på. Her er ingen multiplayer, battle royale eller mikrotransaktioner. Det du får, er en udviklet, fed og actionpræget historie, fortalt i nogle af de smukkeste omgivelser og med gameplay der holder dig oppe på tæerne. En singleplayer oplevelse, når det er aller bedst!

Metro Exodus blev anmeldt på PS4 Pro.

Findes også på Xbox One og PC.