Capcom udgav sidste år det anmelderroste Capcom spil Monster Hunter World. Her bydes der på nye store monstre, online teamwork og masser af loot. Nu er spillet blevet dobbelt så stor med udvidelsen Iceborne. Vi har spillet og anmeldt den på PS4.

Monster Hunter World: Iceborne er en forfærdelig stor udvidelse, og den nærmest fordobler mængden af spilletid via dens lange historie og det utal af monstre der er at finde. Det er både nye og gamle monstre der vender tilbage, men den der tager kronen er uden tvivl den ret så fede elder dragon ved navn Velkhana.

Historien er meget ligesom den man finder i basis spillet. Den virker ikke sindssyg spændende og bliver efter nogle timers spille tid, mere baggrundsstøj i forhold til hvad man ellers ville foretage sig. Det er bare sjovere at jagte monstre, skaffe noget fedt loot og begive sig rundt i den nye verden. Historien kunne have været bedre, men det giver da nogle afbræk fra tid til anden. Noget af det som er godt ved historien, er faktisk dens mellemsekvenser, som er rigtig flot animeret.

Som noget nyt til at besejre de mange monstre, har man nu et nyt redskab til rådighed kaldet en clutch claw. Den er ekstrem nyttig, da man med den, kan hægte sig fast på monstre og komme op på dem. Herfra kan man uddele slag for at gøre dens dele mere sårbar, såsom hovedet, hale eller benene. De angreb man kan foretage er merkant anderledes fra våben til våben. Dette giver anledning til at prøve sig frem med netop dét våben man bedst kan lide.

Men udover nye redskaber, en gennemgribende historie og monstre, så har vi nu også fået et helt nyt område at boltre os på i form af Hoarfrost Reach. Dette snedækket sted, byder på smukke skove og bjergkæder. Det er skønt at løbe rundt Hoarfrost Reach og ens tanker går direkte over på Horizon Zero Dawn, med dens snedækkede landskab. Der er rigtig meget at se og lave. Men når man har brug for en pause fra at jage, så er der også råd for det.

Det sted man har hjemmebase i Hoarfrost Reach, hedder Seliana. Her er der en række købmænd hvor du kan købe gear og ressourcer til dine ekskursioner ud i vildnisset. Der er også et socialt område hvor du kan mødes med andre monster hunters online. Selve stedet er fyldt med alverdens små lækkerier og du får endda også dit helt eget sted, akkurat som Astera. Her kan du designe og indrette dit personlige rum, lige til dine ønsker.

Udvidelsen lægger ikke fingre imellem, hvad angår dedikation for Monster Hunter fans. Her er finder man, ligesom i basis spillet, nogle hunts og missioner, der gerne tager optil en time at gennemføre. Selvfølgelig alt efter udstyr og dit level. Der er rigtig meget at bruge sine monster-jæger erfaring på. Nogle missioner og hunts er også spækket med udfordringerne, der virkelig sætter dig på prøve.

Monster Hunter World: Iceborne føles rigtig stort og den er også på niveau, størrelsesmæssigt, med hovedspillet. Historien tager dig vidt omkring, og kan til tider godt virke lidt lang og uinteressant. Det er også det flotte landskab, det nye fede gear og de mange nye monstre der tager fokus. Har man gennemført spillet og overvejer at hoppe ind i Iceborne, så er det værd at gøre.

Monster Hunter World: Iceborne er ude nu på PS4, Xbox One og PC.