Nordea-fonden støtter YouTube-projekt om at brede forskningsbaseret viden ud til danske unge. Projektet er søsat af Videnskab.dk, som nu kan præsentere de første videoer.

Fremover skal videnskab og forskning ikke kun være for akademikere og de videbegærlige.

Med 2,8 millioner kroner i støtte fra Nordea-fonden har Videnskab.dk lanceret en YouTube-kanal, YouKnow, som skal sprede forskningsbaseret viden ud til danske unge.

YouKnow er et udviklingsprojekt, som løber frem til 2018. Projektet har til formål at levere videnskabeligt indhold på de unges præmisser.

På den måde kan forskning og viden blive tilgængeligt for de unge, som ikke er så bogligt orienterede.

»Unge fortjener formidling i øjenhøjde. Videokanalen YouKnow giver en uhøjtidelig indgang til videnskabens verden, og det betyder, at endnu flere unge kan suge til sig af nyttig viden om emner, som måske, måske ikke, allerede optager dem i deres hverdag,« siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Samarbejde med Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Siden YouKnow-projektets start i februar 2016 har Videnskab.dk arbejdet med at lære målgruppens medievaner bedre at kende ved blandt andet at besøge forskellige erhvervsskoler i Danmark.

Ved siden af Videnskab.dk’s eget udviklingsarbejde har Videnskab.dk indgået et samarbejde med medietilrettelæggeruddannelsen ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Elever fra en klasse på skolen har leveret otte idéer til videokoncepter, og tre af idéerne har Videnskab.dk valgt at få produceret en testversion af.

»Det har være rigtig godt at få input fra de studerende. Fremtidens videoformater bliver ikke opfundet i redaktionslokalerne. De skabes og justeres hele tiden ude på nettet. Og der har eleverne givet os nogle superskarpe bud på, hvordan vi kan gribe videnskabsformidlingen an på nye måder,« siger Peter Hyldgård, projektchef på Videnskab.dk.

Første kanal er et spilunivers

I udviklingsarbejdet har Videnskab.dk fokuseret på at tale ind i de temaer, som unge mennesker interesserer sig for.

Det kommer også til udtryk på den første kanal, som YouKnow-projektet for nyligt har præsenteret. Kanalen hedder Newgame, og den er udviklet i samarbejde med Mikkel Andersen og Søren Storm.

Newgame er et univers, som laver indhold til de spilinteresserede. Potentialet i computerspil er ikke til at tage fejl af. På YouTube findes der et stort netværk af unge, som ser videoer af andre gameres spil.

Ydermere er verdens største YouTube-kanal en gamerkanal med mere end 47 millioner følgere.

Forskning og viden er for alle

Newgame er blot første skud på stammen over kanaler, som YouKnow-projektet i den kommende tid vil præsentere.

Newgame-kanalen henvender sig primært til drenge i alderen 15-20 år, men Videnskab.dk arbejder også på at lave indhold, som appellerer til piger og på tværs af køn.

Næste skridt bliver at teste og optimere koncepterne, så de danske unge inden længe kan opleve, at videnskab og forskning godt kan være for alle.