ROCCAT, der producerer gaming tilbehør, præsenterede deres seneste produkter på deres store ROC City stand på Gamescon. Jeg valgte at gå om bag kulisserne og se på de produkter der er annonceret til at komme i den nærmeste fremtid. PC gaming er hele tiden under udvikling både når man kigger på typen og kompleksiteten og hvem der spiller. Derfor var det spændende at se hvordan ROCCAT i deres tankegang favner ikke bare de professionelle men også de mere casualt spillere.

sovaSova er et koncept som integrerer tastatur og musemåtte som du kan have liggende på dine lår. Det er beregnet til at benytte i stuen foran fjernsynet så du ikke er forvist til et værelse med en opstilling der minder om et kontor. Noget af det jeg bemærkende var tyngden af Sova. Står du men den i hånden virker den tung selvom den føles meget behagelig når den ligger over mine lår. Det er faktisk vigtigt at den ligger fast for ellers vil den skøjte rundt når du bruger musen. Denne prototype havde standard stik til musen så du kan vælge den model er passer til dine spil. Hvis du er til PC spil i uden at der skal investeres i et specialbygget gaming rum så bliver Sova en mulighed for at have et velfungerende setup fra din sofa.

Roccat_NythBliver du mere seriøs med dine spil så er næste trin at den modulære mus Nyth. Den er specielt designet til MMO-spillere hvor de mere traditionelle mus ikke helt passer ind. Hele siden på musen har pladser til forskellige størrelser knapper. Normalt kan du vælge funktionen af den enkelte snap på musen, så dette er første gang jeg ser en mus hvor du kan vælge den fysiske placering. Der er også forskellige former for større eller mindre støtter så du kan vælge det som passer dig bedst. Hvis alt andet fejler så har du muligheden for at3D printe dine egne dele. Spiller du f.eks. meget MMO eller MOB, så kan du enkelt omdanne musen til at passe til FPS.

tyonDet sidste produkt jeg havde fingrene i, og brugte mest tid på, var FPS musen Tyon. Det er både den mest avancerede mus jeg har haft i hænderne og den som jeg havde den bedste fornemmelse af. Det har taget tid at få placeret og formet de mange forskellige knapper så det føles naturligt. Noget jeg med det samme synes om var at jeg ikke behøvede at flytte min pege og langefinger noget særligt for at betjene knapperne. Mekanisk set så er den feedback når du presser for f.eks. at skyde også præcist, så du nøjagtigt kan mærke når skuddet går. Det mest banebrydende er den lille analoge vippeknap der sidder lige ved tommelfingeren. Den er genial. FPS’erer er kommet et stykke vej siden Counter Strike, så skal du som pilot i en jet navigerer i 3D så giver denne analoge mulighed meget mere og bedre kontrol. Den standard programmering af som jeg prøvede på Battlefield 4 gav en helt anderledes rolig og præcis flyvning end det jeg ellers kan præsterer.

Tak til ROCCAT for præsentationen.