Det nye danske spil ‘Smack the Table‘ er et simpelt men radikalt anderledes bud på, hvordan et mobilspil anno 2022 kan se ud: Ingen rør touchskærmen undervejs, mens op til 5 spillere dyster i klassisk sømspil – ikke ved at hamre søm i en træblok, men ved at slå i bordet. Mobilen analyserer rystelserne i bordet og omsætter dem til slagenes styrke og præcision i spillet.

I går blev ‘Smack the Table’ så nomineret til den britiske spilpris TIGA Games Industry Awards i kategorien ‘Best Social Game’, der udpeger de mest kreative, innovative og engagerende sociale spil i Europa. Prisuddelingen afholdes af The Independent Game Developers’ Association (TIGA), der er handelsorganisation for spiludviklere i England og Europa – og finder i år sted den 10. november i London.

Holdet bag ‘Smack the Table’ består af blot to udviklere: Jan Fredslund og Jakob Poulsen, der til dagligt arbejder inden for kommunikation og formidling. Spillet er udviklet privat ved siden af deres fuldtidsjobs over en periode på ca. 2 år.

”Derfor er vi også helt oppe under loftet,” fortæller Jakob. ”Det er så vildt at få en fed idé, arbejde intenst med den og så rent faktisk få sådan en anerkendelse fra nogle af de helt store.”

Jan fortæller: ”Når man får en sjov idé ved man aldrig, hvilken vej det bringer én. I dette tilfælde sad vi en dag og snakkede om, at alle mobilspil egentlig er meget ens og begrænsede i måden, man navigerer på. Og begyndte så at filosofere over, hvordan det kunne gøres anderledes. Kan man navigere via den accelerator, der alligevel er i alle smartphones? For eksempel ved at slå i bordet? Den tanke blev vi meget grebet af.”

’Smack the Table’ er netop udkommet til iOS. Jan og Jakob har tidligere bl.a. udviklet det sociale spil ‘Beer Captain’, som blev downloadet i 70.000 eksemplarer, og er nu også aktuelle på iOS og Android med ‘Træn AP’, en undervisnings-app til sprogundervisning i gymnasiet, som pt. har solgt over 10.000 eksemplarer.