MotoGP1011_top

Da Capcom overtog licensen til MotoGP blev det engelske Monumental Games som fik til opgave, at sikre seriens succes efter Milestone. Har Monumental Games fået begge hænder på styret efter de blandede anmeldelser af MotoGP 09/10?


MotoGP 10/11, som efter planen udgives i marts, tager udgangspunkt i 2010 og 2011 sæsonerne af Grand Prix Motorcycle Racing. MotoGP er det samme for motorcykler som Formel-1 er for biler. Her er der ikke længere tale om modificerede gadeversioner som du finder i Superbike World Championship (SBK). Nej her er det special byggede cykler hvor materiellet kommer til at presse køreren til det yderste. Vi har haft mulighed for at prøve alt fra de helt små 125cc og op til fuldblods 800cc maskiner.

 

Jeg synes at MotoGP præsenterer sig flot fra starten. Der hersker ikke tvivl om at det er samspillet mellem kører og maskine som er sat i højsædet. Du finder en let og overskuelig menu som giver mulighed for at vælge mellem verdensmesterskab, karriere forløb, udfordringer og tidskørsel. Altså hvad man kan forvente af et racer spil. Du skal ikke ret langt ind i menuerne før du oplever hvor meget spillet indeholder. Du finder mulighed for at ændre navn, hold, farver og udseende af både cykel og dragt. Justeringen af cyklen er et helt kapitel for sig. Alt kan justeres og har en effekt på banen. Vi har desværre ikke lov at vise de mange menu’er, så det bliver i stedet video klip.

http://www.youtube.com/watch?v=DmH7FXmSZ0U

Replay mode er næsten blevet standard i alle racer spil og MotoGP er, som du kan se af videoklippet, ingen undtagelse. Her kaldes det ”Second Chance”. Det er velfungerende – og nødvendigt – hvis du går i gang med at spille på sværhedsgraderne ”Severe” (krævende) og ”Insane” (vanvittig). ”Gentle” (blid) og ”Moderate” vil stille alt anden end hardcore MotoGP fans tilfredse. Du har selvfølgelig alle hold, kørere, cykler og baner repræsenteret, så der er masser af underholdning. Så er der egentlig bare tilbage at få et bedre indtryk af hvordan køre fysikken er lavet.

 

Fysikken i MotoGP 09/10 var som sådan ikke dårlig, der var bare forskellige irriterende detaljer. For eksempel var det næsten umuligt at havarere, og kørte AI’en op bag i din cykel gav det blot ekstra hastighed. Dette er alt sammen blevet meget mere virkelighedstro. Det kan bl.a. opleves når du laver ”tuck” altså lægger dig så langt ned så du skaber mindst mulig vindmodstand. I MotoGP 09/10 kunne dette være forskellen mellem at tabe og vinde, mens det i 10/11 udgaven virker som om det er bedre balanceret. Om det kommer til at holde til den endelige udgave må tiden vide. Der er gode takter i dette preview, også set i forhold til forskellen mellem kvalifikation og den rigtige løb, som også virker langt bedre balanceret.

MotoGP1011_01

Cockpit view giver ekstra realisme

Det er selvfølgeligt svært at forbedre en simulator og samtidig bevare det så realistisk som muligt. Så muligheden for at ”kaste håndtegn” en rigtigt fint tiltag. Det giver dig mulighed for at give en anden kører en undskyldning, udtrykke din utilfredshed eller juble over din brillante evner på en MotoGP. Alt sammen med en tryk på en tast, som bliver omsat til en håndbevægelse. Læg også mærke til at de andre kørere også viser deres holdning til dig på samme måde. Det tjener til andet og mere end at sætte kulør på et i forvejen farverigt spil. Det bidrager også til den samlede vurdering af din indsats. Det kommer så til at afgøre hvor attraktivt dit hold er for de mennesker du ønsker at ansætte. Du kan se et en komplet løb med sejrs håndtegn og resultat nedenfor, sammen med forklaringen på at tjene points.

 

motogp1011_02

Tak, jeg kunne ikke have gjort det uden jer!


Du kan se hele løbet med kommentator lyd nedenfor. Dette er også en dragt og cykel som er lavet i custom design og farver. Og ja lime grøn med lilla kontrast og røde stafferinger er højeste mode. Som trofast fan bliver du også belønnet med yderligere designs hvis du har et MotoGP 09/10 save game. Det giver ekstra muligheder at lege designer når du går igennem karrierer delen. Om det kommer til at kræve lige så lang tid at låse op for MotoGP klassen som i MotoGP 09/10, ved vi først når den færdige spil er på gaden. Der er rigeligt med løb at gå i gang med og dette preview build havde alle cykler låst op fra starten.

 

Online delen er det selvfølgelig ikke meget aktivitet på i øjeblikket. Jeg er sikker på at dette også er forbedret. Capcom lover, at det bliver muligt at have 20 samtidig spillere i et Championship men mulighed for at joine som tilskuer et igangværende løb. Det giver dig så mulighed for at vurdere niveauet på dine konkurrenter. Der kommer selvfølgelig også DLC så MotoGP hele tiden afspejler den aktuelle sæson. Det er trods alt en simulator.

Efter at have brugt noget tid med denne preview kode ser jeg frem til, at det færdige spil kommer på gaden i marts 2011 til Xbox og PS3. Som motorcykelsimulator er det klart det bedste jeg har set indtil dato. Det kræver selvfølgelig, at balancen mellem kvalifikation og løb, sammen med den forbedrede fysik på banen matches i den færdige udgave. Nedslidning af dæk er stadig en fantastisk detalje. Samtidig håber jeg, at banerne kommer til at virke mere levende end det som jeg har oplevet her. Jeg er forkælet og der er racer spil som bruger andet baggrundslyd til at opnå den levende effekt. Selve fornemmelse af acceleration og fart fungerer godt. Bliver det meget mere realistisk skal spillet give dig et brækket kraveben når du havarerer. Samlet set virker MotoGP 10/11 som en solid efterfølger der vil tiltale både hardcore fans og arcade spillere.

http://www.youtube.com/watch?v=lZTYwTFYlh8