Er du til en puzzler hvor du af og til skal tænke lidt uden for boksen, så er dette spil et godt bud. Layton og hans følgeskab er endnu en gang på eventyr hvor de skal løse mysterier, og de har dig med.

Layton, hans assistent Emmy og hans elev Luke rejser til Froenborg da noget meget mystisk foregår: en levende mumie er blevet fundet. Som bekendt kan Layton ikke lade et mysterium være, det må og skal løses til bunds. Det sætter gang i en længere rejse til nogle af verdens mest og mindre kendte byer på forskellige kontinenter for den lille trio, hvor de på vejen selvfølgelig møder en række venner, her i blandt Laytons kollega, professor Sycamore, som jeg stadig ikke kan bestemme kønnet på (ligner en kvinde men har en meget mandlig stemme).

En gruppe forbrydere, ledet af en mand ved navn Leon Bronev, har ingen skrupler i forsøget på at opnå magt. Jagten går selvfølgelig ind, da Sycamore og Layton finder ud af hans intentioner, og det inkluderer en heftig luftskibsjagt hvor du skal beskytte Bostonius, et luftskib som transporterer vores trio. Kan du formå at hjælpe Layton og hans venner til at løse mysteriet om Azran-folket, og vil det være muligt at gøre det rigtige til slut?

Der er ikke meget at sige når det gælder gameplay elementerne: Du bevæger dig rundt på kortet ved at klikke på kortet. Det tager dig til en scene som du skal undersøge med din “mus”. Ved hjælp af touchscreen på den nederste skærm har du mulighed for at holde markøren over elementerne på iscenesætningen, og markøren, som reelt set er en lup, ændrer tilstand hvis der er noget at klikke på – hvilket letter din søgning.

Du vil i løbet af spillet støde på en masse små udfordringer i form af små minispil, hvor du skal finde frem til løsningen. Det spænder over matematiske evner, over at finde igennem en labyrint, til at sætte de rigtige brikker på plads i et puslespil. Hvis ikke du kan finde løsningen, opgiv ikke: du kan købe op til 5 hints som kan hjælpe dig på vej mod målet. Disse er betalt med hint coins som du finder når du undersøger de forskellige scenarier.

Jeg blev ret vild med “technicolor” effekten, med at kulisserne reelt er i 2D, men i “lag” så at sige, som giver en ret speciel 3D effekt, og det i den grad at jeg måtte afprøve det stereoskopiske 3D, og jeg blev ikke skuffet. Det ser ganske godt ud, og jeg kan anbefale alle der anskaffer sig spillet, om end ikke andet, så afprøve effekten. Udvalgte mellemsekvenser i spillet er indtalte, og mens at stemmeskuespillet er lidt fladt, er det heller ikke helt kedeligt: der er få situationer der trækker i smilebåndet, specielt vedrørende figurernes interaction med hinanden.

Flad og klichefyldt historie som kun de mindste vil blive grebet af, men det er vel hvad kan forventes af et tv show som har lige netop denne målgruppe. Ideen i at tage dette univers og smække den på en håndholdt konsol som rigtig mange børn har er et ganske godt valg, men jeg har også indtrykket af at der en lidt ældre fanbase, i hvert fald af spiludgivekserne. Har du et barn som kan lide mysterier, og endnu mere lide denne TV serie, så er der ingen tvivl: køb det køb det køb det! Desværre ser det ud til at spillet ikke er blevet lokaliseret til dansk, så hav det i mængde. Vil dit barn vide hvad der foregår i spillet, så vær forberedt på at kunne oversætte og fortælle om handlingen og dialoger.

Kan du lide udfordringer i form af prøver, puslespil, her iblandt IQ tests, så lad ikke dette spil gå din næse forbi, der er ganske ok udfordring at hente her, også uden at det er umuligt. Med mulighed for at indhente hints, kan alle være med.

[box_info]Spillet er anmeldt på 3DS og leveret af Nintendo.[/box_info]