Red Goddess: Inner World er et Kickstarter projekt som vi har sponseret. Det er udviklerene Yanim Studio fra Spanien der står bag. Som mange andre indie udviklere blander Yanim forskellige genre i Red Goddess for at skabe deres egen oplevelse. I dette spil finde du elementer af udforskning, platform, lettere opgaver, en god portion action og så en smuk fortælling. Du er gudinden Divine der bliver placeret i en verden der faktisk er inden i hende selv.
Det er også gennem historien at gameplay mekanismerne forklares og det er faktisk en behagelig afveksling. Gennem forskellige tilbageblik hvor Divine får genopfrisket sin hukommelse, lærer du nye evner. Det giver dig samtidig en muligehed for at skelne mellem det som er fantasi og det som er virkeligt. Dermed er bindes gameplay og historie sammen så du kommer tættere på sandheden. Divine får til sidst mulighed for at trække på sine dybeste følelser raseri og frygt. Det fungerer med farver hvor raseri er rød og frygt er blå. Du kan kun skade fjender der har samme farve som den følelse du bærer rundt på. Det skaber en flot sammenhæng fra start til slut mellem gameplay og historie.
Historien understøttes af billedsiden i en stil der minder om et levende diorama. Selvom de enkelte figurer derfor er meget små så gør animationen af den enkelte at de er let genkendelige. Lydsiden er mere afdæmpet og virker mest som en let underlægningsmusik der skal styrke det mystiske i plottet. Der er selvfølgelig forskellige former for lydeffekter når Divine kæmper uden at det flytter det store ved oplevelsen. Fortælleren synes jeg er enestående og gør det fantastik for at holde historien fængslende.
Den svageste del af spillet er faktisk gameplayet. Kampene består hovedsagligt i at smadre en knap samtidig med at du desperat forsøger at undgå at blive ramt. Du får forskellige magiske angreb som gør det bedre. Jeg oplevede ofte at blive slasket i gulvet hvorefter jeg kæmpende med at komme tilbage i kampen. Når du transformerer dig med raseri eller frygt så viser spillet sine mest spændende gameplay elementer.
Platformsdelene virker også godt på papiret med muligheder for at anvende telekinese og spurte gennem luften i en slags dobbelt hop. Jeg synes det på nogle områder er lavet unødigt svært ved at have en meget præcis timing. Det kan være du skal åbne en port, løfte en platform samtidig med at du undgår en bold med pigge der svinger frem og tilbage. Det kræver desværre nogle gange at du skal vente til den cyklus hvor alle tre ting er synkroniseret så platforms opgaven kan løses.
Der var ved udgivelsen på PlayStation 4 et problem med billedfrekvensen som ikke viste sig på udviklingsmaskinen. Der gik ikke lang tid fra problemet var opdaget til der faktisk kom en rettelse. Spil er ikke fejlfri og mange ting opleveres først når vi gamere kommer rigtigt ud i krogene. Det er en fornøjelse at se Sony støtte op, så en indie udvikler hurtigt selv kan udgive en rettelse. Dermed er det ikke teknik der forhindre den bedste oplevelse af den kreative indsats.
Det er en fornøjelse at se et Kickstarter projekt som Red Goddess Inner World gennemført og udgivet på PlayStation 4. Det er nu også ude til Steam så endnu flere får mulighed for at opleve de smukke dioramer og en fængslende fortælling. Yanim savner erfaring i eksekvering af gameplay elementer som de henter på historien og stilen.