I en verden hvor 99.9% af befolkningen har spektakulære kræfter, bliver folket hyret til, at bekæmpe mystiske væsener blot kaldet “The Others” (De Andre, red). Hvad skal der blive af fremtiden, i denne gudsforladte tidslinje. Oplev de stærke kæmpere fra OSF i 2 forskellige perspektiver, og gør dig klar til at bruge din hjerne.

Kasane Randall

Scarlet Nexus

Scarlet Nexus er et unikt action RPG sat i en verden hvor menneskehjernen har udviklet sig marginalt. Menneskene er koblet på et hjerne netværk, som de bruger til kommunikation uden brug af stemmen – telepati mere eller mindre. Nogle få talentfulde individer kan blive optaget af OSF, et militaristisk firma der bekæmper The Others. Disse mennesker bliver kaldt Psionics, og alle er født med en bestemt type evne – lidt ala X-Men. Det er op til omstændigheder, hvornår de opdager deres fulde potentiale. Men da verden har et nogenlunde godt tag på disse hjernekræfter, er der navne og grupperinger af de forskellige evner.

Det er et dystopisk sci-fi eventyr med anime blandet ind i ligningen. Der er nogle arketyper, hvilket er en anelse kliché.
Den ene helt Yuito; er en godhjertet rigmandssøn.
Heltinden er Kasane; er koldhjertet men talentfuld.
Både Yuito og Kasane har hver deres kampagne som spæner en god 18-20 timers oplevelse. Begge kampagner går i dybden i forskellige dele af spillets universer, og selvom der er gange hvor historierne mødes, får man kun det fulde billede af, at spille begge kampagner. Rækkefølgen er op til spilleren selv.

Jeg er ret glad for aktion RPG’er og JRPG’er, så stereotyperne gør mig ikke så meget, så længe verdenen og karakterne er interessante – hvilket jeg vil mene er til stede. Ikke kun hovedpersonerne, men de andre karakterer som verdenen er bygget omkring, er meget gennemført. De andre karakterer er support roller, som giver kampsystemet en meget unik og veludført vinkling, der kunne minde lidt om noget Control møder Platinum Games.

Yuito Sumeragi

Brain Power

Kampene er hurtige og refleksbaseret. Der kan nemt foregå meget på skærmen, så det handler om at danne sig et overblik over sine omkringliggende muligheder og fjender. Rund omkring på slagmarken ligger der ruiner, genstande, murbrokker og andet, som Yuito og Kasane kan kyle gennem luften ved hjælp af deres evner. Derudover kan man lave nærkampsangreb og kombinationer, som gør det ret simple kampsystem interessant. Det er samtidig også værd at holde øje med, hvor mange ting man kaster med, da de ikke kan bruges mere end en gang.

Support rollerne, kan bidrage ved at lade spilleren bruges deres evner. Dette bliver kaldt SAS link, og på den måde kan de låne deres attributter til enden Yuito eller Kasane. Det er forskelligt hvad support rollerne kan gøre, og alle deres evner har en funktion alt afhængigt af omstændighederne. Dette er endnu en vinkling på kampsystemet, som får det til at føles stort. Det virker bare – og med PS5s DualSense haptiske feedback og adaptive triggers, bliver man suget helt ind i kampen.

I den visuelle afdeling, er Scarlet Nexus lidt blandet. Karakterene og videosekvenserne er super flot lavet, og det frembringer virkelig anime i 3D formatet, som BANDAI NAMCO er kendt for – se selv Naruto Storm serien. Der hvor det er lidt øv er baggrunden i det forskellige sektioner man kæmper sig igennem. Baggrunden er lidt grålig og detaljeforladt, hvilket får karakterne til at poppe frem ja, men det ser samtidig lidt malplaceret ud, hvilket er en skam når man tænker på, at spillet er lavet til PS5 og Series X.Det skal dog understreges, at her menes der ikke, at lokationerne minder om hinanden – det er simpelthen kun teksturerne i baggrunden der er kedelig at kigge på.

Kameraet har også en tendens til at være ret langt fra spilleren. Dette finder oftest sted på større områder. Kan godt se, at det giver mening at placere kameraet en god distance væk, men det resultere i, at det til tider er svært at få fornemmelsen af afstand fra spiller til fjenden. Det er også lidt irriterende at kigge på, rent ud sagt.

Scarlet Nexus kører som en drøm på PS5. Jeg har ikke oplevet noget der minder om lag, visual bugs eller andet. Det er sprødt, det er smukt og det et specielt et spil der skal opleves, hvis man gerne vil have en fed historie, med noget innovativt gameplay.

Tak til BANDAI NAMCO for at gøre denne anmeldelse mulig.

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægFanatec CSL DD kan nu forudbestilles
Næste indlægVirtuel Taekwondo klar til Olympiaden
Inkarneret Nintendo veteran. Jeg har altid elsket Nintendo, specifikt for Zelda franchisen. Jeg har været med på Nintendo-bøljen siden jeg var 4 år gammel - da jeg for første gang spillede Super Mario 64. Da Ocarina of Time så kom ud, fik jeg en metaforisk lussing, og blev for alvor bidt af spil verden. Siden da har jeg lagt mig ud med stort set alt gaming på markedet. Der er ikke en genre jeg foretrækker over en anden, da jeg mener at alle typer spil er et stykke kunst i sig selv, og bør opleves på godt og ondt. Giv mig lidt Fire Emblem, noget JRPG og noget Zelda, så skal jeg nok give dig en highfive!