Sniper Ghost Warrior Contracts 2 har været ude til konsoller og PC siden starten af juni i år. Der blev også annonceret et speciel PlayStation 5 udgave som bl.a. ville gøre brugt af den nye DualSense kontroller. Efter lidt forsinkelse så er Sniper Ghost Warrior Contracts 2 ude til PlayStation 5 og vi har taget en tur rundt som Raven for at gøre verden et bedre sted ved at dræbe skurke og diktatorer i den fiktive mellemøstlige stat Kuamar.

Efter de 5 foregående udgivelser så er CI Games ved at have styr på den oplevelse de gerne vil give. Historien er, som andre hvor du skal agere helten på den hvide hest, udmærket selvom den er hurtig glemt. De vigtigste i briefingerne til hver mission er at du har en idé om hvem der er det primære mål og hvad der bare er hygge sniping. Du genopretter stabilitet og demokrati Kuamar i 5 missioner. Det lyder ikke af meget men hver mission betegnes som en region og de er kæmpe store. Du bevæger dig mellem de enkelte områder via et stort stisystem og når du kommer længere kan du flytte mellem de sikre punkter du har låst op for (Fast travel).

Har du spiller nogle af de tidligere udgaver af SGW så er du bekendt med de missioner som betegnes som Classic. Her skal du udforske et området mens du observerer dine fjender. Her kan du vælge den tilgang som passer dig bedst. Bare tage de mål ud som er udpeget eller gå efter at efterlade hele området badet i blod. Det er helt op til dig. Specielt i disse missioner kan du hente hjælp i de mange forskellige gadgets som du gennem spillet får adgang til. Du har en drone der både kan udstyres med bedøvende pile eller benyttes til at hacke ind i fjendes kamera overvågning. Eller hvad med at sikre mod bagholdsangreb ved at placerer det selvskydende tårn så du i ro og mag kan nedlægge så mange som muligt. Jeg synes der er en stor genspils værdi af de enkelte missioner også fordi du kan samle point ved at opnå forskellige resultater. Du kender typen. Det er f.eks. at dræbe et antal fjender inden for en tidsfrist, ikke at blive opdaget eller hvad der nu lige giver mening i den enkelte mission.

Det helt nye er Long Shot kontakterne. Her er din eneste mulighed for at løse opgave at skyde på kilometer lange afstande fra mere eller mindre det samme sted. Jeg kan god se at dette er inspireret af danske IO Interactives Hitman Sniper Challenge. Det er der ikke noget galt i så længe det bliver udført godt. SGWC2 giver Long Short noget mere krydderi ved at sikre du hele tiden skal tage både afstand og vind i betragtning for hver eneste skud. Kombineret med opgaven med at observerer og derefter udføre din plan gør det til en adrenalin pumpende oplevelse. Selvom snigskytter typisk operere i teams af 2 med en skytte og en spotter så kommer SGWC2 elegant omkring dette ved at give dig optik med alt hvad du behøver for at beregne projektilets bane. På de helt lange afstande tager det nogle sekunder inden skuddet rammer. Kræver din plan at du skal ramme et mål i bevægelse? Så kan skal du have færdighederne ellers må du hellere finde en anden plan.

Vi har spillet på PlayStation 5 og de haptiske aftrækkere giver en helt enestående fornemmelse af det at skyde langdistanceriffel. Du føler aftræksvægten lige frem til det punkt hvor skuddet går. Har du prøve at skyde med rigtige våben så ved du hvad jeg taler om. Hver riffel har sin helt egen karakteristik og det at øve aftræk giver en indlevelse som jeg savner når det bare er det samme ryk uanset hvad du vælge af våben. Hvis du for alvor vil have en udfordring så kan du vælge en sværhedsgrad hvor der stort set ikke er nogen hjælp. Det betyder at du selv skal læse omgivelser og beregne hvor meget vind og tyngdekraft har indflydelse på projektilets bane. Det at have et spil som har så detaljeret en simulation af rigtige snigskytte rifler er fantastisk. Kombineret med DualSense er det endnu bedre.

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 er et super spil for alle som gerne vil udleve fantasien fra film som Shooter, American Sniper, Enemy at the Gates eller Sniper serien af film. De enkelte missioner er smukt skabt og meget varierede uanset om det er en Classic eller Long Shot. Det eneste kritik punk er vel egentlig at det er lidt en one trick pony så du skal have en interesse i at hygge med at løse opgaven i de enkelte missioner. Hvis du er efter en snigskytte simulator så er PlayStation 5 udgaven det tætteste du kommer uden selv at være i skudlinjen.

Tak til PAN Vision for at gøre denne anmeldelse mulig.