Vi har haft fornøjelsen af Star Wars: Squadrons i et stykke tid. Det er blevet til en tur igennem de 14 missioner i single-player kampagnen hvor du både spiller Imperiet og Den Nye Republik. Desuden har vi spillet til et lukket presseevent sammen med andre medier. Efter at spillet er udkommet så har vi også spillet multiplayer for at set hvordan online delen opførte sig uden for det lukkende presseevent.

Star Wars: Squadrons er en arcade flysimulator som er henlagt til Star Wars universet. Det er ikke med samme kompleksitet som f.eks. MS Flight Simulator eller Elite Dangerous, selvom der stadig er masser af holde styr på. Det er udkommet til PC, XO og PS4 og kan spilles 100% som VR enten på PSVR eller på PC via Oculus Rift eller HTC VIVE. Hvis du virkelig er til den fulde oplevelse så kan du også spille med et flight stick setup hvor følgende er anbefalet: Saitek x52 og Saitek X-55 Rhino, Thrustmaster t16000M, Logitech Extreme 3D Pro, Thrustmaster T-Flight Hotas One (Xbox One) og Thrustmaster T-Flight Hotas 4 (PS4). Jeg har spillet på PlayStation 4 Pro med en almindelig Nacon Revolution Pro 2 kontroller. Desuden har jeg kort været en tur i PSVR. Det virker fint selvom 2D mellemsekvenserne er lidt flade 😉.

Historien udspiller sig mellem Imperiet og Den Nye Republik hvor oprørerne bygger et nyt krigsskib. Dermed bliver det den klassiske historie hvor du enten skal forsvarere eller angribe. Den er udmærket fortalt gennem de missionsbriefinger som du får som pilot inden du skal i kamp. Du kan tale med forskellige karakterer uden at dette giver nogen forskel på udfaldet. Det er helt lineært. Både briefinger og den dialog du kan have med andre er heldigvis holdt i en længde så det ikke er trættende. Det er jo et action-spil. Du får også masser af action i de enkelte missioner. Der er ikke meget spildtid for du bliver kastet fra den ene situation til den anden, mens udviklerne Motive hele tiden forsøger at lære dig nye ting. Det er fedt og hver mission tager en 20-30 minutter lidt afhængig af dine evner og sværhedsgraden.

Jeg har været meget spændt på oplevelsen i cockpittet fordi jeg er vokset op med spil som Wing Commander lavet af Origin i 1990’erne og hvis du ikke husker så langt tilbage, så også Star Wars Rogue Squadron på GameCube. Det er en fornøjelse at sidde i en af de meget forskellige rumskibe. Det er tilstrækkeligt old school til at det minder om de originale film, samtidig med at du har lidt mere moderne elementer. Det betyder, at du skal kanalisere din energi mod våben, motor eller skjold alt efter situationen, samtidig med at du skal holde øje med fjender og opgaver. Det tager noget tid at blive dygtig og jeg er stadigvæk for let et mål i multiplayer. I singleplayer skal du huske at lytte hvad der siges over radioen, for der er tips som kan gøre dit liv lettere. Eller bare holde dig i live. Det er en intens oplevelse.

EA har ikke det bedste ry i gaming kredse, slet ikke med deres Star Wars spil. Det har været en generel ynkelig oplevelse at se hvordan dårlig spilmekanik og halvfærdige reskinnede titler med aggressive mikrotransaktioner blev hældt ud i markedet. Jeg ved ikke om denne titel bliver en enlig svale eller et vendepunkt for EA’s design filosofi med uden nåde at presse reklamer ind som i UFC 4 eller at lave kasinoagtige mikrotransaktioner. Det var selvfølgelig et emne på presseeventet og svaret fra Motive var at der ikke er mikrotransaktioner og at der ikke er planlagt betalt indhold. Du optjener to former for ingame valuta og det er Glory og Requisition. Requisition bruges til at købe ting til dit rumskib mens Glory bruges til skins. Det fungerer fint og du optjener med en rimelig hastighed. Du har altid en række daglige udfordringer som kan hjælpe dig på vej mod det skin du lige brænder efter.

Selv om singleplayer er rigtigt underholdende så er det de to multiplayer-spiltyper som giver spillet liv. Dogfight er den simple team deathmatch hvor det gælder om at være den første squad til at få 30 kills. Det er super hurtigt og kræver du holder et våget øje med alle de forskellige instrumenter i dit cockpit. Samtidig skal du vælge et loadout som du har det komfortabelt med og have et øje på hver finger. Fleet Battles er en unik spiltype som passer perfekt til Star Wars Squadrons. Her skal de to team kæmpe for at ødelægge fjendens flagskib. Det sker i faser hvor du først skal tilkæmpe dig tilstrækkelig moral ved at dræbe fjender til at du kan komme i offensiven. I offensiven skal du første nedkæmpe to rumkrydsere inden du kan få lov at angribe flagskibet. Når du er i offensiv får du hjælp af en Raider. Det kræver både samarbejde og at du vælger det rigtige skib til fasen. Du kan skifte skib ved at flyve tilbage til dit flagskib. Det er mega underholdende. Der findes endda en udgave hvor du kan spille mod AI for at blive bedre. Her optjener du også Glory og Requisition hvis du er online.

Star Wars: Squadrons er en utrolig vellykket Star Wars rumskibsoplevelse. Fleet Battles er intenst. Kampagnen er varieret og medrivende. Det er et spil hvor underholdningsværdien er sat i centrum. Hvis du er entusiast så er der så rigeligt at skue på så du kan få den oplevelse der matcher dine ønsker. Du har cross play så alle platforme kan spille sammen. Det kan være at denne titel er Et Nyt Håb for både EA og Star Wars spil.

Tak til EA som er givet en retail kode til spillet og Jung Relations som har organiseret.

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægStar Wars: Squadrons er landet
Næste indlægSådan virker Mario Kart Live: Home Circuit
Jeg er ansvarshavende redaktør på GamersLounge og aktiv gamer primært på PC & PS4. Nyt legetøj leger bedst, så det bliver til mange forskellige spil på flere forskellige platforme. Jeg falder altid tilbage til shootere eller de mere action prægede titler når der rigtigt skal kobles af. Noget af det mest spændende er at få lov til at lave interviews og previews fra de events vi deltager i. Jeg øver for at blive bedre til CS:GO og følger danske eSports turneringer. Tak fordi du kiggede forbi.