Private Division og PR Nordic inviterede en tur til München for at spille Obsidian Entertainments kommende action RPG: The Outer Worlds. Private Division er en del af Take-Two Interactive og specialiserer sig i at støtte små og mellemstore udviklere. Obsidian Entertainment har indtil nu, mest arbejdet med andres IP og står bag succeser som Fallout: New Vegas, South Park: The Stick of Truth og Pillars of Eternity blot for at nævne nogle få. Det bliver 25. oktober at de kommer med deres første spil baseret på egen Intellectual Proporty eller IP. Udover at udkommer på Xbox, PlayStation og PC så er The Outer Worlds også annonceret til Nintendo Switch.

Udgangspunktet for historien er lige så enkelt som det er genialt. Du er sammen med tusindvis af andre kolonister i cryosleep fragtet på tværs af universet for at starte et nyt liv i Halcyon. Mennehedens yderste koloni. Desværre gik noget galt undervejs så ingen af kolonisterne er blevet vækket af den kunstige søvn. Da virksomhederne som driver Halcyon synes det var alt for dyrt at genoplive så mange mennesker, så har rumskibet fået lov til at drive rundt rundt. Indtil en gal videnskabsmand med en dusør på sit hoved beslutter sig for at genoplive lige nøjagtigt dig.

Det er så op til dig hvordan historien skal forme sig. Skal alle bare dø eller vil du som en himmelsk frelser skabe en ny og bedre verden fri for onde forretningsfolk? Det er det op til dig. Selve det at skabe din karakter og komme gennem den første indledende del af The Outer Worlds brugte jeg omkring en times tid på. Hele denne del skal du selv have lov at nyde når du sætter dig ned med spillet. Det er nemlig også her du bliver introduceret til historien.

Det er et action RPG så det betyder masser af stats på både din karakter og på de mange forskellige våben du samler op. Du kan forbedre og modificere din udrustning ved forskellige arbejdsbænke. Jeg fik mulighed for at spille med en level 11 karakter på Monarch. Der er selvfølgelig låst op for meget mere. Der er også den store fordel med et højre level, at der er mange flere aktiviteter og områder at udforske uden jeg bliver slået ihjel hele tiden. Samtidig fik jeg en fornemmelse for hvordan hele progression systemet fungerer. Der er også masser af små pudsige indfald. På en af missionerne havde jeg ikke helt styr på styring så jeg blev ved med at falde ned. Så på et tidspunkt så fik jeg mulighed for at tilføje en negativ færdighed til min karakter. Jeg er spænd på hvor mange der findes af lige sådan nogen. Under alle omstændigheder et sjovt element.

I modsætning til mange moderne spil så er The Outer World helt klassisk RPG. Hvis du gerne vil have noget at lave, så skal du tale med forskellige mennesker. De har forskellige opgaver som du kan finde gennem dialog. Her spiller dine stats også ind. Hvor god er du til at lyve? Kan en bedre vej være at fedte? Eller har du valgt stats så din karakter en dummere end våd pap så du bare lader dig manipulerer? Der er masser af muligheder i de forskellige dialoger. Hvis du ikke har de fornødne færdigheder så vil nogle af mulighederne være masket væk. Når du så er i gang med en mission så kan du stadig vælge at løse den på helt din egen måde og på den måde skabe din egen version af historien. Du vælger din egen vej.

Jeg var også i den heldige situation at jeg undervejs samlede et par medhjælpere op. Det er altid dejligt at have nogle til at tage de første par slag når du når i kamp. Jeg nød også bare at kommandere dem rundt og i al almindelighed adlyde mit mindst vink. Ud over at jeg brugte dem som menneskeligt skjold så brugte jeg ikke overvældende meget tid på mine tro væbnere. Det var alt for underholdende at skyde og slå på nogle af de mange skabninger. Hvis du synes mit sigte ikke er noget at råbe hurra for, så skulle jeg nok have sat musens følsomhed noget ned. Jeg plejer at bruge mellem 400 og 500 DPI i shootere og her var den lige livlig nok for mig.

Selv med 3 timer så var der alt for meget jeg gerne ville prøve og jeg var endda kun på én planet. Det er en utrolig variation som Obsidian Entertainment har fået skabt i løbet af de tre år som projektet har været i gang. Fra udgivere som primært ernærer sig med casino-lignende Surprise Mechanics så ser jeg bl.a. Sony gå fra den ene singleplayer succes til den anden, også med ny IP. Derfor er jeg også overbevist om at Private Division satser rigtigt når man vælger at støtte et projekt som The Outer Worlds. Det build som Obsidian Entertainment viste frem i de enestående rammer i München viser at der stadig i action RPG-genren kan skabes enestående oplevelser. Jeg ser frem til 25. oktober hvor The Outer Worlds udkommer.