Det københavnske spilstudio, Trophy Games, erobrer et nyt marked med lanceringen af verdens første kvindelige fodboldmanagerspil Women’s Soccer Manager.

Link til App Store og Google Play

Vælg din yndlingsklub, træn spillere, lav sponsordeals og kæmp i nationale og internationale turneringer. Du kan tage føringen og føre din klub til toppen.

Inviter venner, prøv nye taktikker i venskabskampe og snak med et community fra hele verden. Instant action i stedet for at vente på dine daglige spil – du bedstemmer hvornår du spiller.

Tilpasning og achievements gør det muligt at du finder din egen stil, personaliserer dit hold og viser din success til andre spillere.

Lokkende mini games engagerer brugere i træning og forhandlinger med sponsorer og match boosters der lader brugerne støtte deres forsvar, midtbane eller angreb i en kamp.

En intuitiv interface og en solid tutorial gør starten nem og tager brugeren hurtigere ind i spillet, men for alle som gerne vil mere er der Advanced Tactics, som tilbyder dybten fodboldmanager er kendt for.

En bekendt rollemodel er stolt af at kunne repræsenter spillet – Morgan Brian, den unge US national Verdensmester er ansigt af WSM.

Trophy Games lancerer et banebrydende spil med verdens første kvindefodboldmanager Women’s Soccer Manager. EA Sports har allerede taget et skridt i ligestillingen med at tilføje 14 kvindelige nationale hold til spillet Fifa 17, men spillet er stadig målrettet til mænd, ligesom de fleste sport spil er. Det kvindelige sportsspil marked er ikke rentabelt eller interessant nok ifølge udviklere, når de er spurgt efter kvindefodbold. Trophy Games vil udfordre den opfattelse.

Der har ikke været et seriøst fodboldspil, eller sportsspil for den sags skyld, der prioriterer kvinder og piger, siger Søren Gleie, administrativ direktør, Trophy Games. Det gør vi med Women’s Soccer Manager. Den har den samme dybde og features som en klassisk fodbold manager, men er målrettet til kvinder. I tillæg til at vi skaffer en bedre spiloplevelse til kvinder, med flere muligheder for at identificere sig med spillets atleter og funktioner, håber vi at Women’s Soccer Manager er en forløber for at tage kvindelige spillere on- og offline mere seriøst.

Fodbold har set en stigning i både kvindelige atleter og fans, som tal fra Uefa og Fifa’s undersøgelser, såvel som marketsforskning, viser. De samme tendenser kan også blive set i spilindustrien. Ifølge en undersøgelse fra 2015 om digitale spil, udført af Essential Software Association, er det digitale spil markedet domineret af kvinder. Men et nærmere kig på spil- og holdsportindustrien, afslører at dette voksende markedssegment enten er ramt af stereotyper eller ignoreret helt.

Talrige undersøgelser viser hvor hårdt det kan være for kvinder at blive accepteret og betragtet som en helt normalt fan af holdsport. Marketing strategier som “pink it and shrink it” (farve det pink og gøre det mindre) understreger at kvinder er anderledes. De fleste steder kan de stadig ikke få en officiel holdtrøje. Lignende strategier bliver anvendt i spilindustrien, specielt til mobilspil. Apps, som er målrettet til kvinder, er tit lyserøde eller lilla og handler som regel om noget “kvindelige” emner (huslighed, fashion, osv.).

De her fremgangsmåder ignorerer åbenlyst hvad mange kvinder, som er interesseret i sport eller gaming gerne vil se, siger Frederik Vig, projektleder for Women’s Soccer Manager. Vi ville gerne gå en anden vej og har derfor besluttet os til at basere vores spildesign og udvikling på moderne forskning i spil, køn, sport og fankultur. Da det er vigtigt for os at involvere vores målgruppe, gennemførte vi derudover en design undersøgelse. Den metode har gjort det muligt for os at undgå store fejl, lave begrundede beslutninger til spillet fra start og udvikle et spil, som er troværdigt og tager kvinder og genren seriøst. 

Trophy Games håber at ramme sømmet på hovedet med Women’s Soccer Manager. At være de første, som erobrer et nyt markedssegment er spændende, men lige så svært, da man kun har begrænset viden eller erfaring med målgruppen. Men med to Gazelle priser, 2014 og 2016, ti års erfaring indenfor spiludvikling og et fremragende team, er Trophy Games sikkert at blive ved med deres fodboldmanager succes eventyr.