[dropcap]I[/dropcap] X-COM Enemy Unkown er du kommandør for en paramilitær gruppe som skal redde Jorden fra en invasion fra rummet. Det starter meget uskyldigt med en kontakt i Tyskland. Du sender dit team af sted for at undersøge hændelsen som også fungerer som introduktion til kampsystemet. I denne første lektion bliver du ført igennem, selvom du, uden du lægger mærke til det, pludseligt kører med fuldt fart uden støttehjul som kommandør for X-COM.

Angreb på alien base

Hvis titlen lyder bekendt så er det fordi X-COM (som står for eXtraterrestrial COMbat), første gang er udgivet i 1994 af MicroProse. Denne IP har skiftet hænder et par gange og er nu landet hos Firaxis Games som er en del af 2K Games. Firaxis har brugt formlen fra 1994 til at give en helt ny generation mulighed for at prøve kræfter med noget så sjældent som et tur baseret strategispil. Det betyder at det virker som Risk, Axis & Allies og tilsvarende brætspil, blot et med de flere muligheder en digital udgave giver.

Dooms tracker

Det starter blidt med øvelses lektion i Tyskland, hvor din vigtigste opgave er at vælge sværhedsgraden. Og tro mig der er rigeligt med udfordring i Normal. Når du har høstet din første erfaring med det tur baserede kampsystem, kommer du til din base. Her kan du forske i Research for at lade dine ingeniører bygge nye ting i Engineering, eller træne soldater i Barracks. Du har aldrig penge nok. Ikke nok med det så holder den ansigtsløse repræsentant fra The Council dig ansvarlig for at sikre at nedkæmpe fjenderne fra rummet over hele Jorden. Hvis panikniveauet stiger for meget, vil lande forlade rådet og du mister støtte i form af penge og ressourcer. Det er en balance hvor du kommer til at vælge hvilke brande du ønsker at slukke.

X-COM Base

Når du er i din base kan du i ro og mag vælge hvad du ønsker at udvikle og kigge på hvilke soldater du har til din rådighed. Hver enkelt soldat kan specialiseres og når de stiger i rang skal du vælge hvilken specialisering du ønsker. Det er også en svær beslutning. Hvordan kan jeg vælge mellem om snigskytten skal kunne bevæge sig og skyde samtidig eller får mulighed for at skyde på en hvilken som helst alien som dit hold kan se? Det er som sådan ikke et problem med de mange valg, problemet er mere at jeg ikke synes der er nogle dårlige færdigheder.

Firestorm

Det er under de taktiske tur baserede kampe hvor spillet virkelig brillierer. Systemet er enkelt og alle dine enheder har to handlinger de kan foretage per tur. Du kan flytte dem inden for en blå linje som så også giver mulighed for at de kan skyde. Dine muligheder er afhængige af enheden og af hvilke specialiseringer du har valgt når de stiger i rang. Der er også lige den hage ved kampene, at hvis en soldat dør, er det permanent. Det er dine taktiske evner som står for skud og alle dine fejltagelser finder du i Memorial afsnittet under Barracks. Jeg vælger med vilje ikke at investere for meget energi i hver enkelt soldat, hvor du ellers har mulighed for både at give dem navne og alt muligt andet. Det føles som alt for stort et tab når jeg mister én i kamp.

Good to go

Den grafiske stil minder lidt om retro 50’er og detaljerne i grafikken er udemærkede og lydeffekterne skaber også stemning. Figurerne er en smule stive i det, både i de forskellige cutscenes og når de bevæger sig rundt. Jeg vil også sige at hvis du spiller det for at se den seneste grafiske udvikling, spiller du af de forkerte årsager. Der er en meget glimrende AI som vil give uøvede spillere en hård kamp selv på Normal. For et spil af denne type har jeg meget få klage punkter. Når du har det isometriske perspektiv så sker det indimellem at soldater i den grafiske repræsentation af skudveksling skyder gennem forhindringer. Det er alene kosmetisk. Jeg har også oplevet at aliens af uforklarlige grunde, nogle gange bruger omkring 5 minutter på en runde. Det har jeg oplevet når jeg skal redde en civil og ikke har skudt alle aliens inden civilisten er reddet. Når jeg sammenligner med det antal timer jeg har brugt på spillet er det i småtings afdelingen og noget som jeg let undgår fordi jeg bruger det glimrende save game system.

SHIV

X-COM Enemy Unknown er et strategi spil, hvor du skal finde gamle brætspil frem for at finde noget som er tilsvarende engagerende og gennemført. Der er mange aftener, langt over min sengetid, hvor jeg ”bare lige skulle tage en mission til”. Det er nok den højeste ros et spil kan få. Firaxis Games har skabt et spil som ikke bare er en genudgivelse, men som er en hyldest til en klassiker med et fantastisk originalt og velfungerende gameplay. X-COM rammer toppen af skalaen og nu skal jeg i gang med et angreb på en alien base. God fornøjelse.

[box_info]Spillet er anmeldt på Xbox 360 og er leveret af Nordic Game Supply [/box_info]

 

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægMoH Warfighter Day 1 patch
Næste indlæg46 millioner Halo spil solgt siden 2001
Jeg er ansvarshavende redaktør på GamersLounge og aktiv gamer primært på PC, PS5 og Switch. Jeg falder altid tilbage til shootere eller de mere action prægede titler når der rigtigt skal kobles af. Noget af det mest spændende er at få lov til at lave interviews og previews fra de events vi deltager i. Jeg øver for at blive bedre til CS2 og følger danske eSports turneringer. Tak fordi du kiggede forbi.
x-com-enemy-unknownX-COM Enemy Unknown er et strategi spil, hvor du skal finde gamle brætspil frem for at finde noget som er tilsvarende engagerende og gennemført. Der er mange aftener, langt over min sengetid, hvor jeg ”bare lige skulle tage en mission til”. Det er nok den højeste ros et spil kan få. Firaxis Games har skabt et spil som ikke bare er en genudgivelse, men som er en hyldest til en klassiker med et fantastisk originalt og velfungerende gameplay. X-COM rammer toppen af skalaen og nu skal jeg i gang med et angreb på en base.