RuneScape 3 beskrivelse og teknik

0
Posted 18. maj 2013 by

AerialCastlehighresJagex have de perfekte rammer for præsentationen af RuneScape 3 med slottet Peckforton Castle. Selvom den officielle annoncering var 7. maj så er det tætteste vi har på en udgivelses dato stadig til sommer. Det skal ikke forhindre os i at tage et kig på teknikken bag et af de største gratis MMORPG’er. Jeg fik trængt Mr. RuneScape, der går under det borgerlige navn Mark Ogilvie, op i en hjørne, en ukompliceret operation i Peckforton Castle hvor der ikke er mangel på kroge og hjørner.

(Jan) Kan du kort sammenfatte hvad RuneScape 3 er?

Mark Ogilvie - Design Director(Mark) RuneScape er et free-2-play MMORPG der foregår i en middelalder fantasiverden. Her får du mulighed for at udforske Gielinor der hele tiden ændrer sig på basis af dine valg. Sammen med venner samler du rigdomme, forbedre dine færdigheder og tager på nye eventyr i med de ugentlige episoder der er kendetegnede for RuneScape.

(Jan) Du nævnte at det er baseret på HTML 5. Hvad betyder det for den helt almindelige spiller?

(Mark) RuneScape har aldrig krævet en meget kraftig PC hvilket også har bidraget til den store succes. HTML 5 repræsenterer et stort teknisk fremskrift som også gør det lettere for spillere der ikke er teknisk interesserede. RuneScape 2 er baseret på Java og det er desværre ikke længere et tidssvarende fundament, med alt for mange begrænsninger. Det kræver bl.a. at den korrekte version til lige din browser, som for mange er for kompliceret. I RuneScape 3 logger du på og er i gang med det samme. Der skal ikke hentes noget og du kan bruge f.eks. Chrome, Firefox eller Safari på den PC du har.

(Jan) Kræver HTML 5 så en kraftigere PC?

HTML 5 giver os mulighed for at forbedre bl.a. grafik og lyd i forhold til andre browser baserede spil. Det kræver så lidt flere kræfter af maskinen selvom vi forsøger at balancerer de tekniske krav med vores ønske om kvalitet og variation. Vi anbefaler at anvende en computer med mindst en Intel i5 eller tilsvarende samt et grafikkort som mindst matcher NVidia 200. Det er krav som matcher hovedparten af de PC’erer der er anskaffet inden for de seneste år.

Cover art(Jan) Betyder det også at RuneScape 3 kan spille på en tablet som f.eks. en iPad?

(Mark) Teknisk set vil det fint kunne lade sig gøre. Det vil bare ikke være en tilfredsstillende oplevelse for spilleren. Det er nødvendigt at ændre den måde du navigerer og kæmper så det virker lige så intuitivt som når du sidder med en mus. Aktuelt er vores fokus er PC platformen. Jeg kan afslører at Jagex arbejder på RuneScape på andre enheder.

(Jan) Når du vi om hvad der udvikles på er der så noget nyt om Transformers Universe?

(Mark smiler) Det har jeg ingen kommentarer til.

(Jan) Nå ja det skader jo ikke at spørge. Hvad er der ellers af forskel til RuneScape 3?

(Mark) Der er masser af spændende elementer lige fra det tekniske som hurtige load tider, dynamisk lyssætning, draw distance, overflade refleksioner, massive sky boxe og selvfølgelig en meget større lydside. Samtidig har vi en grænseflade som du helt selv kan tilpasse. Dermed kan du vælge at se de menuer der passer til dit quest eller den måde du gerne vil spille.

PortsPå historie siden sker der også en masse. Guthix, der skabte universet, er død og arvtagerne synes ikke at have helt den samme kærlighed for beboerne. Hvordan spillerne beslutter at håndterer denne destruktive fremtid er helt op til dem og deres handlinger kommer til at forme RuneScape 3.

Det bliver en 3 måneders lang episode som bliver en helt unik oplevelse, hvor du som spiller kommer til at deltage i de monumentale ændringer der kommer til at forme RuneScape. Vi lader dig og alle de spille tage kontrollen over RuneScape 3.

(Jan) Når RuneScape bevæger sin ind i den 6. Alder bliver det så også en mere alvorlig affærer?

(Mark) Slet ikke. Der kommer i øjeblikket episoder hvor der meget mere baggrundhistorie og gamle sagn. Vi vil selvfølgelig fortsætte med den lidt skæve humor og alle de andre ting som fans elsker ved RuneScape.

(Jan) Tak for præsentation og jeg glæder mig til at spille RuneScape 3.

DSC_0046Jeg fik mulighed for at spille en beta version af RuneScape 3 og det er utroligt hvad der er muligt at opnå med en browser. Systemet med at tilpasse menuer er særdeles velfungerende og der er ikke nogen tvivl om at RuneScape kommer til at indeholde masser humor. Jeg havde masser af fornøjelse ud af at skyde en miniature trold ud af en kanon. Arkitekterne bag Peckforton Castle har nok ikke forventet at borgen skulle benyttes til en kæmpe LAN party, så i et diskret hjørne stod et par generatorer der sikrede at alle fik mulighed for at spille RuneScape 3 som nogle af de første.